Et formelt språk er en mengde av strenger over et endelig alfabet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

GOD DAG.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
fra helsemyndighetene
Årets ungkar, leter etter en livsledsager !. Han søker en kvinne som kann ta hånd om både mann og hjem....
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
IC Rating Presentasjon av IC Rating –
Grunnleggende matematikk
Åarjelsaemien gïele Sørsamisk språk – et minikurs
Et formelt språk er en mengde av strenger over et endelig alfabet
Skanning – del I 4/4/2017.
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Hendelser betegnes med A, B, C osv.
std::basic_string En oversikt over C++ Standard bibliotekets streng-klasse.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
INF 2310 – Digital bildebehandling
Oppgave 1. Automaten aksepterer språket over alfabetet {a,b} bestående av strenger med et like antall forekomster av a og et like antall forekomster av.
Tautologier En tautologi er et utsagn som alltid er sant, det vil si som har T i hver linje av sannhetsverditabellen.
Høyrelineær grammatikk A  Λ A  cA A  caa S  A S  abS S  baS dvs. en kontekstfri grammatikk der hver produksjon - har høyst en ikketerminal på høyresiden,
Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Sannsynlighetsregning
En repetisjon hrj – høst 2010
Eksamen 2005, oppgave 2 Eksamen 2006, oppgave 2 Stein Krogdahl INF5110 – V2007.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Kontekstfri grammatikk Endelig mengde T av terminal(symbol)er Endelig mengde V av ikke-terminal(symbol)er Startsymbol S Endelig mengde P av produksjoner.
Deterministisk endelig automat (DFA) (over språk A) Består av - en ikke-tom mengde Q av tilstander - hvor nøyaktig en er utpekt som start-tilstand - og.
Eksempel idé 1 – ta kartesisk produkt, velg tupler, projiser attributter   B,C,Y (  W=X  A=3  Z=‘a’ (R  S)) ABC...W 1z1 4 2c6 2 3r8 7 4n9 4 2j0 3.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
INF1800 Logikk og Beregnbarhet. Lærebok: Discrete Structures, Logic, and Computability Utdrag blir pensum. Obs: Første opplag inneholder mange feil, andre.
Strenger over alfabet A Den tomme strengen Λ Konkatenering av strenger Tuppel/sekvens vs. mengde Kartesisk produkt av mengder Aritet av relasjon Språk.
Jeg spiser det hvis og bare hvis det er godt jeg spiser det  det er godt Jeg spiser det hviss det er godt I eat it iff it is good Oversettelse Jeg spiser.
Binære løsninger Vi har et system bestående av to typer atomer A og B
WFF – Well formed formula Streng av utsagnsvariabler (P,Q,R…), sannhetssymboler, konnektiver og parenteser, bygd opp etter følgende induktive regler: 
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Framtid på spansk Ir + a+ infinitiv Spansk grammatikk. Lærer: Roar Bjerkeli.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
MAT 3. KLASSE v/ Henriette Heesch Holmen Kan dere et annet ord for mat?
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Sammendrag. ak-i-staten/
Arbeid på skulen Norsk Tekstskaping, finskrift, grammatikk. Vekas mål: - Vurdera og samanlikne eigne og andre sine tekstar. -Beskriva språk og språkbruk,
Eilert Sundt videregående skole
Algebra er bra – hva er algebra?
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
WFF – Well formed formula
Husk sunn matpakke Hva putter du i matboksen? Har du noen gang tenkt:
HUMIT1750 Logikk og Beregninger.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Lite hus med en dør så blå, skal vi gå å hilse på?
Mengder Elementer er ikke ordnet: 1,2,3 = 3,1,2
Problemstilling: Er periodisk fasting bra for deg?
Genetikk og farger Jæren og Sandnes KAL
Sammen er vi en stjernehimmel
Hva er en god ordbok?.
بسم الله الرحمن الرحیم.
INF2820 Datalingvistikk – V2015
Kapittel 2 oppgave b Sett inn adjektivene i riktg form
Vitaminer og mineraler
Vitaminer og mineraler
Utskrift av presentasjonen:

Et formelt språk er en mengde av strenger over et endelig alfabet Eksempler: Alfabet Språk En streng i språket Norske ord Norsk Gutten spiser en pølse, … Engelske ord Engelsk The boy eats a sausage, Norske bokstaver pølse Latinske bokstaver sausage

Norske ord: mengde av strenger {a,b,c, …, z,æ,ø,å}* Ymer palse slajk trovt gridda pøz åg tag æg dejlig grønn blå en et egg gutt pølse spiser drikker melk saft sjokolade pølsespiser sover drømmer tenkte våkner melkedrikker  øøøøø øøø øø ø utomordentlig yxi

Operasjoner på språk Navn Symbol Eksempel Union  {aa,ab,bb} {cc, d} = {aa,ab,bb, cc, d} Produkt {aa,ab,bb}{cc, d} = {aacc, aad, abcc, abd, bbcc,bbd} Kleene-stjerne  {cc, d}* = {, cc, d, cccc, ccd, dcc, dd, cccccc, ccccd, ccdcc, ccdd, dcccc, dccd, ddcc, ddd, cccccccc, ccccccd, ccccdcc, … }

A* er en uendelig union: A* = {}  A  AA  AAA  AAAA  … {a,b}* = {, a, b, aa, ab, ba, bb, aaa, aab, aba, abb, baa, bab, bba, bbb, ………. }

Et regulært uttrykk brukes til å definere et språk betyr et språk er bygget opp fra ,  og symboler i alfabetet ved hjelp av operatorene +, · og * samt parenteser. Operator-presedens: * over · over +: R · S* + T* = R · (S*) + (T*) = (R · (S*)) + (T*)

Betydning L(R) er språket som R betegner: L(a) = {a} L() =  L() = {} L(R + S) = L(R)  L(S) L(R · S) = L(R) L(S) L(R*) = L(R)*

Eksempel Uttrykk Betegner a {a} b {b}  {} ab {ab} a +  {a, } {aba, ab} ((ab) · (a + ))* {, aba, ab, abaaba, abaab, ababa, abab, abaabaaba, … }

RS = R·S

Noen regneregler  + (aa + ab*ba) (ab*a)*  + (a (a + b*ba) (ab*a)*  + (ab*a) (ab*a)* (ab*a)* R(S+T) = RS + RT R = R (S+T)R = SR + TR R*R = RR*  + RR* = R* (mange flere side 638)

er (pr. definisjon) et språk som kan defineres ved et regulært uttrykk Et regulært språk er (pr. definisjon) et språk som kan defineres ved et regulært uttrykk