IT-ledernettverket 18. februar 2015 : Årsrapport for USIT for 2014: – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Lars Oftedal, IT-direktør
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Gruppe for sanntidstjenester - GFS Årsplan Hovedmål: Mål 1: Avvikling av gammel telefoni-infrastruktur Mål 2 Videreutvikle Sip-infrastruktur med.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
Windows – drift, rutiner og SCCM
Veikart lønn, økonomi og HR-system
FS i UHAD Anders Lefébure-Henriksen, TD/GAD Windows-forum,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Ny funksjonalitet i NETTSKJEMA STRATEGI for datainnsamling Nettskjema våren 2013 Presentasjon på fellesmøtet av Dagfinn Bergsager.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Møte m/universitetsdirektøren 15. februar 2016: Årsrapport for USIT for 2015 IT-direktør Lars Oftedal.
IT-ledernettverket 28. september 2016
IT-direktørmøte 7. februar 2017
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 21. november 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 22. november 2016
IT-ledernettverket 28. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Prioriteringer 2016 – Webseksjonen Even Halvorsen
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Gruppe for Serverdrift (GSD)
USITs Målbilde og prioriteringer
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter (INT)
Prioriteringer i IT-Drift/KD i 2016
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
EValg Totalløsning for gjennomføring av valg. Spesialutviklet for valgreglementene ved norske universiteter og høgskoler. Sikker valggjennomføring med.
Standardisering av IT-virksomheten
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

IT-ledernettverket 18. februar 2015 : Årsrapport for USIT for 2014: – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal

USIT i 2014  Sterk innsats og svært mye levert. Takk for det!  Og en del utfordringer  Beretningen om dette ligger her:   Tekstlig beretning  Rapport fra virksomhetsområdene i USITs årsplan for 2014  Oppsummering av rapportering fra prosjekter, tjenestegrupper, underavdelinger, seksjoner og grupper 26. februar 2015

Rammer og føringer  Organisering og standardisering av universitetets IT- virksomhet  IT i nærhetsmodellen  Universitetets årsplan for  Tiltak 5: Videreutvikling av forskningsinfrastruktur  Tiltak 7: Nyskapning i undervisning og læring  Tiltak 11: Grønt UiO og Grønn IT  Tiltak 15: Internt handlingsrom - administrativ utvikling  Tiltak 16: Infrastruktur - Areal og IT 26. februar 2015

Oversikt over årsplanen 1.Forskningskvalitet  Tjenester og ressurser for forskningen 2.Studiekvalitet  Tjenester og ressurser for undervisning, læring og studier 3.Administrativ IT  Tjenester og systemer for administrativ virksomhet 4.Fellestjenester  Tjenester alle bruker 5.Infrastruktur  Grunnlaget alt hviler på 6.Strategi, styring, organisering 26. februar 2015

1: Forskningskvalitet  Estimert bruk av fellestjenester og infrastruktur: ~40%  Tjenester for sensitive data  Iverksatt versjon 2.0 med planlagt sett av tjenester —Sikker innsamling av data med Nettskjema —Programvare og verktøy —Regneressursen Colossus —Analyse av videomateriale —Med mer  Enkel tilgang til forskningsressurser via portaler  Utbygging av LifePortal for livsvitenskapene  Andre aktuelle fagområder  Tilpassinger av Galaxy (avregning, rapportering, autentisering) 26. februar 2015

Forskningskvalitet (forts)  Lagringstjenester  Arkivtjeneste for forskningsdata i NorStore  1 Tb til forskerne  Utredning om lagring og deling av forskningsdata startet  Abel  Utvidet lagringskapasitet  Nettskjema og annen datainnsamling  Sikker innsamling av spørreskjemadata  Flervalgsprøver, quiz og annen utvikling  Innhenting (‘skraping’) av data i sosiale medier, nettdugnader etc 26. februar 2015

Forskningskvalitet (forts)  Metodestøtte med mer  Statistiske og kvalitative metoder  Utredning av LIMS-systemer  Semestervise kursuker  Arbeidsgruppe for IT-støtte til forskning 26. februar 2015

2: Studiekvalitet  Estimert bruk av fellestjenester og infrastruktur: ~30%  Utvikling, forvaltning og publisering av innhold  Mediearkiv  Publisering i Vortex  Digital eksamen og digitale vurderingsformer  Digital skoleeksamen etter JUS-modellen —JUS, UV  Medisin  UiO Digital eksamen  Etablering av ‘Min side’ for studentene  Nettverket ‘EdTech-UiO’ 26. februar 2015

Studiekvalitet (forts)  Nye undervisnings- og læringsformer  MOOC-løsning for universitetet: Futurelearn  NOU 2014:5 “MOOC i Norge”  Flexphil med flere  Avvikling av egen Fronter-instans for universitetet  Prosjekter:  Veikart for UiOs digitale undervisning (VUDU)  Studentresponssystem 26. februar 2015

3: Administrativ IT  Ny alumniløsning  Mangler et par avklaringer før overlevering  Bilagslønn  Utarbeidet forslag til innloggingsløsning  Universitetets administrative systemer  SAPUIO, HR-portal  Oppgradering til Oracle eBusiness Suite til versjon R12  Ny versjon av Basware  Høy oppetid, nesten ikke uplanlagt nedetid 26. februar 2015

4: Fellestjenester  Vortex og universitetets nettsted  Universell utforming  Responsivt design for mobile enheter  Standardisert malsett og driftsopplegg for nettstedene  Web Service-integrasjon  Sanntids-/AV-/multimedietjenester  SIP-infrastruktur  Kjøpsavtale for anbefalt AV-utstyr  Opptak av forelesninger  AV-nettverk 26. februar 2015

Fellestjenester (forts)  Ny utskriftstjeneste for universitetet  Utrulling av Safecom  Selvbetjeningsportal  Portal for utskrift fra mobile enheter med mer  NIKE – Ny integrert kalender- og e-posttjeneste  Infrastruktur for Outlook/Exchange  Gradvis utrulling til brukergruppene  Lotus Notes/Domino avviklet  Mobile tjenester  Anskaffet rammeverk og startet pilotering av plattform og tjenester 26. februar 2015

Fellestjenester (forts)  Lagringstjenester  Flyttet hjemme- og fellesområder til ny lagringsløsning  Startet arbeid med retningslinjer for backup og anskaffelse av ny backup-programvare 26. februar 2015

5: Infrastruktur 26. februar 2015  Tjenestedrift og –vedlikehold  Startet arbeid med 10 Gbps-infrastruktur på maskinrommet  Utviklet ny løsning for innsamling av konfigurasjonsdata med mer (Nivlheim) og overvåking av tjenester og systemer (Zabbix)  Windows-tjenester overvåket av SCOM 2012  Skille server- og klientnett  Trådløsnettet  Plan for oppgradering av trådløsnettet lansert, finansiering sikret  Gjestenett og ny løsning for førstegangs innlogging  Nytt driftssenter  Prosjekt godt i gang

Infrastruktur (forts)  Windows klient- og serverdrift  Veikart for Windows 8.1, Internet Explorer 11, Office 2013  SCCM-basert drift av Windows-servere  Tivoli, F-Secure, Windows XT faset ut  AD – Active Directory  Domenekontrollere oppgradert  Startet rydding av OU-er og GPO-er  Migrasjon til eget klient-AD  Utvikling av UHAD for UH-sektoren  Ny infrastruktur for Web-hotellet 26. februar 2015

6: Strategi, styring, organisering  Organisering og standardisering, nærhetsmodellen  IT-ledernettverket, fellesmøte m/lokal IT, IT-konferansen  Møte m/ledelsen ved fakulteter og andre enheter  IT i nærhetsmodellen, sluttføring av iverksettning av styrevedtaket om “Organisering og standardisering av universitetets IT- virksomhet”  Organisasjonsutvikling av USIT  Gruppe for sanntidstjenester  Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging  Gruppe for datafangst og samlingsforvaltning  Samarbeidstiltaket Felles studieadministrativt tjenestesenter (FSAT) 26. februar 2015

Strategi, styring, organisering (forts)  IT-juridisk arbeid  Behandlingsansvarlig for personopplysninger  Høringer og utredninger —“Digital vurdering og eksamen, en juridisk vurdering”  Nytt IT-reglement for Universitetet i Oslo  IT-sikkerhetsarbeid  Risiko- og sårbarhetsvurderinger, samt sikkerhetstesting av systemer og applikasjoner  CERT  Revisjon av IT-sikkerhetshåndbok for Universitetet i Oslo  Adminstrativ IT  Sekretariat for SKAIT, revisjon av forvaltningsrammeverk 26. februar 2015

Sluttord  Om alt som ikke står i årsplan … 26. februar 2015