Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Den ideelle kommunesammenslåing
Folk skaper utvikling om betydningen av tillit og nettverk for lokal samfunnsutvikling Forskningsdagene Forskningsfrokost Steinkjer.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Visjoner om kommunesamarbeid
Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
I anledning kommunevalgene lager vi fra sentralt hold hvert fjerde år en lokalpolitisk plattform – et inspirasjonsdokument til de lokale programprosessene.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
OMDØMMESKOLEN og 26 september 2012, Stiklestad, Verdal
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
KOMMUNEREFORMEN Indre Østfold regionråd - 10
KOMMUNEREFORMEN KS Høstkonferanse Østfold - 20
Signy Irene Vabo Professor HiOA/UiO Fylkesordførerkollegiets møte/Seminar om kommune- og regionreform Oslo, 5. desember 2014 Kriterier for god kommunestruktur.
Leikande - Levande - Veksande
Oppdrag kommunereform
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunereformen i Oppland Tidl. fylkesmann Kristin Hille Valla
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Folkemøte 4. mars Velkommen v/ordfører Ståle Refstie
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Oppdrag kommunereform Versjon 1 pr Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Kommunereformen - formidlingspakke Ungdomsutvalget i NT, Distriktssenteret, Fylkesmannen i NT og NTFK Februar 2015 Foto: Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereformen i Nordland
Fylkesmannen i Hedmark Kommunereformen – Hva skjer i Vestfold? Petter Lodden.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Orientering om Kommunereformen Ass. fylkesmann Bernt Lasse Berggreen Fylkesmannen i Vestfold 1.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Visjoner for velferdsstaten.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Hjelpemiddelformidling - med brukernes perspektiv! Lars Ødegård Spesialrådgiver i Norges Handikapforbund. Kommunalpolitiker gjennom flere perioder. Medlem.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
Side Hareid kommune © 2007 Side 1 Treffpunkt Hafast Det nye kommunekartet, kva betyr det for regionen? Ulsteinvik
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Nordhordland ein kommune i 2020 ? Eller fleire? Folkemøte om kommunereforma i Nordhordland.
Ny kommune i 2020? «Nordhordland kommune» Folkemøte i Meland kommune, mars 2016.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kommunikasjons- og involveringsplan Kommunereformen Oppfølging av vedtak i kommunestyret 8. desember 2015 Prosjektleder Alf Harald Holmboe.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Utgreiing av kommunestruktur
Kommunereforma i Telemark
Gode eksempler og erfaringer fra reformarbeidet landet rundt
Felles formannskapsmøte i Sør-Østerdal Trysil, 31. mai 2016
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret Utdanningsforbundet - 20.mars 2015

Lokal samfunns-utvikling Omdømme-bygging Tilflytting / Inkludering Bredbånd Samfunns- planlegging Nye grep i tjeneste-tilbudet Steds- utvikling og steds- identitet Samferdsel/ Kollektiv-transport Språk- opplæring Nærings- utvikling Stimulere til demokratisk deltakelse Mobilisere ungdom Samarbeid med forskningsmiljø Bosetting av flyktninger Tilrette- legging bosteder Gjennomgang av praksis for å utøve samfunnsutviklingsrollen Å bygge kunnskap om samfunnsutvikling står sentralt i alle deler av Distriktssenteret sitt oppdrag. For å lykkes er det selvsagt viktig å tenke og handle helhetlig og jobbe langsiktig - og en må se ulike samfunnsområder i en sammenheng. Både politikk, planer og ikke minst handling må henge sammen. Vi ser fortsatt for mange bobler som lever litt for mye sitt eget liv rundt omkring i kommuner og regioner. Tilflytting og inkludering er noe mange – om ikke alle - er opptatt av, Møre og Romsdal er ikke et unntak. Fortsatt mange som mener at mål om folketallsøkning kan innfris dersom mange nok flytter hjem– tilflytting fra utlandet har ikke samme status, og i alle fall ikke tilflytting via bosetting av flyktninger. Inkluderinga tilflyttere, enten det er tilbakeflyttere, arbeidsinnvandrere, eller flyktninger må også ha sin forankring til et helthetlig utviklingsarbeid. God samfunnsutvikling skapes ikke gjennom 1-2 årige stønt eller et to årig prosjekt for å snu en negativ utvikling.

Nytt fra oktober 2013: Ressurssenter for kommunereformen Kartlegger og sammenstiller kommunesammenslåingsprosesser gjennomført etter år 2000 Holmli i Ekspertutvalget Bistår fylkesmennene med kunnskap og i prosesser Kommunen som lokal samfunnsutvikler og lokaldemokratisk arena Lokaldemokrativeileder Uansett - og tidligst mulig: Engasjer befolkningen! Kartlegging av de syv kommunesammenslåingene som er gjennomført etter år 2000. Da ser vi også på sammenslåingen av Inderøy og Mosvik som vi skal få høre om etterpå. Generelt er det lite kunnskap om resultater og effekter av kommunesammenslåingene i Norge de siste 20 årene. Starter umiddelbart på kartlegging av syv prosesser som ikke førte frem. Også her etterspør vi kunnskap om kommunens fire roller. Har utviklet eget kartleggings- og analyseverktøy som vi også skal bruke på noen Finske og Danske kommuner. Også i disse landene er vi mest interessert i innbyggerne sin rolle som utviklere i sine lokalsamfunn og hvordan de deltar og har mulighet til medvirkning mellom valg. Den norske kommunereformmodellen er basert på frivillighet og lokale rådgivende folkeavstemninger. Vi spør oss: Hvor viktig er betydningen av lokal identitet og mobilitet når folket skal gi sitt råd. Nordmenn er meir mobile enn noen gang, vi har tilflytting og endret befolkningssammensetning i kommuner/regioner. Kva betyr det for kommunereformarbeidet? Kartlegginger på prosesser som ikke har ført frem: Skånland (Troms) og Tjeldsund (Nordland), 2003 Vestre og Øystre Slidre, Nord- og Sør-Aurdal, 2003 Hyllestad, Askvoll og Fjaler, 2002 Gamvik og Lebesby, 2005 Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil og Åmot, 2005 Lillehammer, Gausdal og Øyer, 2008 Ørland og Bjugn, 2014

Kunnskap fra prosesser i andre nordiske land Prosesser i Danmark Prosesser i Finland Erfaringer fra sammenslåinger av 3,4,5 og 6 kommuner Oppdrag fra KMD 2015/2016

Del av verktøykassen Distriktssenteret sin aktivitet: Del av/kopla mot KMDs verktøykasse

Litt historikk 2015 1964 1837 Det er 50 år siden sist mange kommuner ble slått sammen. Hvorfor mener Regjeringen og flertallet på Storting at vi må ha en kommunereform? Jo, det er flere grunner til det. For det første så har samfunnet endret seg voldsomt de siste 50-årene, og kommunene har fått mange flere oppgaver. Det stilles i dag helt andre krav til kommunene i de oppgavene de utfører, sammenlignet med før. Vi har hatt kommunereformer i Norge før også. Før den forrige reformen på 60-tallet var det ca. 750 kommuner – dette ble redusert til 450, og i dag har vi 428 kommuner.   Og, vet dere hva en av de viktige grunnene var for kommunereform på -60 tallet? Jo, det at vi hadde fått nye transportmåter var en viktig grunn. Overgangen fra båt til bil skjedde raskt i denne perioden. Veier ble bygget, det ble opprettet bussruter og fergesamband, mens mange lokalbåtruter ble lagt ned. En annen ting er at man da innførte 9-årig grunnskole, og da mente man at kommunene var for små for en så stor oppgave!

Utfordringsbildet – KommuneNorge er forandret 1964: Skole, skatt, sosial- og trygdevesen, vei. Plan og bygg i byene 2015: Tiårig grunnskole, beredskap mot forurensing , bosetting av flyktninger, avfallshåndtering og avløp, kommuneleger, helsestasjon, somatiske sykehjem, psykisk utviklingshemmede, miljøvern, undervisning barn i institusjoner, vilt- og naturforvaltning, landbrukskontorene, SFO, musikk- og kulturskoler, LAR, psykisk helse, fastlegeordning, forhandlingsansvar for lærere, klinisk veterinærvakt, lovfestet rett til barnehageplass, krisesentre, kvalifiseringsprogrammet, nasjonalparkstyrer, beredskapsansvar, samhandlingsreformen, folkehelseansvar, BPA - For å illustrere hvordan Norge er forandret så kan vi se på utviklingen i antall oppgaver som en generalistkommune skal løse. - Komm ++ - tar ansvaret for de oppg/ref./ rettighetsfesting St.tinget pålegger dem – for store?? – IKS’er = OVERSIKT / STYRING???

Framdriftsplan for kommunereformen Fra prosjektplan til Fylkesmann i Oppland

Ekspertutvalget – mandat og anbefalinger Sentrale prinsipp Generalistkommuneprinsippet Kommunene skal selv kunne ivareta sine lovpålagte oppgaver Oppdraget del 1 – april 2014 Foreslå kriterier for en ny kommuneinndeling … gitt dagens oppgavefordeling Anbefalinger Bedre oppgaveivaretakelse overfor innbyggerne ← min. 15 000–20 000 innbyggere Økt kontroll over samfunnsutviklingen ← funksjonelle planleggingsområder Mindre statlig detaljstyring Tj må leveres der folk bor! Drift av grunnskole og p/o kan være effektivt ved et lavere innbyggertall OBS! utvikling av skoleeierrollen og bedre bruk av kvalitetsvurd.systemer (PISA, TIMMS, nasj. Prøver) – «Økt oppmerksomhet på kvalitet i grunnskolen» Svært mange kommuner har små fagmiljøer og mangler tilstrekkelig kapasitet og relevant kompetanse på viktige områder – særlig for PPT og bv. IKS vokser – både antall og tj.områder – Demokr. utfordring – OVERSIKT/STYRING?? Ekspertutvalget

«Norge er Norge» - avstandsutfordringer Tjenester må leveres der folk bor Utfordring for politisk representativitet i kommunale organ og for politisk deltakelse generelt Fordel av større fagmiljøer uavhengig av avstand Vil først og fremst kunne gjelde deler av Finnmark Bør forutsettes forpliktende samarbeid om oppgaveløsningen for å sikre at kriteriene imøtekommes Ekspertutvalget

Oppdraget del 2 – tilleggsmandat Vurdere behovet for å justere kriteriene for en ny kommuneinndeling … gitt større og mer robuste kommuner ← min. 15 000–20 000 innb. jfr. delrapport … gitt mulige nye oppgaver Utvalget har valgt ut 10 oppgaver som eksempler på mulige nye oppgaver Tjenesteprodusent/myndighetsutøver Psykisk helsevern Tverrfaglig spesialisert rusbehandling Habilitering og rehabilitering Hjelpemidler Barnevern Arbeidsmarkedstiltak Videregående opplæring(+100’) Samfunnsutvikler Kollektivtransport(+100’) Fylkesveger(+100’) Virkemidler for lokal nærings- og samfunnsutvikling Ekspertutvalget

Suksessfaktorer . Vi må ha kunnskap om hva vi har og hva vi får Det må være reelle lokale initiativ og eierskap til prosessene Prosessene må være åpne og inkluderende Kunnskap om hva vi har og hva vi får Målsetningene er tydelige og angir konkrete tiltak som vil komme innbyggerne til gode som følge av en sammenslåing. Dette synes å være viktig for å få tilslutning til kommunesammenslåingen. Det har gjennom prosessen blitt tydeliggjort konkrete utfordringer som kommunene står overfor i framtiden. I flere av casene har det også blitt pekt på konkrete og håndgripelige resultater av en sammenslåing. De argumentene som slår sterkest ut er av materiell art og handler om næringsutvikling, kommuneøkonomi og tjenestetilbud. Den enkelte innbygger stemmer i en folkeavstemning primært det som tjener egne materielle interesser, mens lokaldemokrati og lokal tilknytning har liten betydning for selve stemmegivingen i folkeavstemminger Kommuneledelsen har kunnskap om hvilke fysiske, sosiale og kulturelle elementer innbyggerne i de ulike lokalsamfunnene verdsetter, og som de er opptatt av å ikke miste. Innbyggerne får kunnskap om hvilke fysiske, sosiale og kulturelle elementer som blir endret ved en sammenslåing. Hva vil de miste, hva vil de beholde, hva kommer i stedet og hva vil bli nytt? Lokalt lederskap Reelt lokalt initiativ og eierskap til prosessen. Det er lokale politiske og administrative ledere som har satt i gang arbeidet på grunnlag av lokale forhold og erkjente utfordringer og muligheter. Politisk engasjement i den forstand at politikere har gått ut og flagget sine synspunkter. Klare anbefalinger fra ordførere og rådmenn kan ha stor betydning for utfallet i folkeavstemminger. (Gjelder både i favør og disfavør av sammenslåing). Kommunens elite (ordfører og rådmann) og innbyggerne la i stor grad vekt på de samme argumentene. Den kommunale eliten har kommunisert godt med velgerne. Velgerne har hatt tiltro til elitens argumenter og eliten har ikke «snakket forbi» velgerne. Åpne, inkluderende prosesser Aktiv involvering av alle grupper av innbyggere, næringsliv og kommunalt ansatte, få fram alle spørsmål og argumenter, både for- og motargumenter. Innbyggermedvirkning er en viktig del av sammenslåingsprosessene og viktig for å skape engasjement, dekke informasjonsbehovet og gjøre det mulig for innbyggerne å gjøre seg opp en kvalifisert mening rundt sammenslåingsspørsmålet. God medvirkning kan også bidra til større tillit og forankring til prosessene. Et godt og balansert informasjonsopplegg, målrettet i mot interessentgrupper er viktig. 7 + 7 + Danmark og Finland: 7 frivillige sammenslåinger etter år 2000 Re (Våle og Ramnes) 2002 Bodø (Bodø og Skjerstad) 2005 Aure (Aure og Tustna) 2006 Vindafjord (Ølen og Vindafjord) 2006 Kristiansund (Kristiansund og Frei) 2008 Inderøy (Inderøy og Mosvik) 2012 Harstad (Harstad og Bjarkøy) 2013 Prosesser der det IKKE ble sammenslåing Lillehammerregionen Nordkyn, Gamvik og Lebesby Tjelsund og Skånland (Ofoten) Sør-Østerdal (Engerdal, Elverum, Stor-Elvdal, Trysil og Åmot) Valdres (Vestre Slidre, Øystre Slidre, Nord-Aurdal, Sør-Aurdal) Ytre Sogn (Hyllestad, Askvoll og Fjaler) Ørland og Bjugn

Innbyggerundersøkelser Ulike nivå (fylke, region, kommune) . Ulike design og spørsmål. Ulike analysebyrå. Altså ; vanskelig å sammenligne epler, pærer og appelsiner. Men; - Yngre og eldre ønsker i minst grad å bli involvert i prosessen - Yngre og eldre er mest bekvem med status quo - Offentlig ansatte er mer skeptiske til sammenslåing enn privat ansatte - Folk med lav utdanning er mer skeptiske til sammenslåing enn innbyggere med høy utdanning - Stedsidentitet til bosted er høyere enn identitet til kommunen . Gjelder stort sett i alle bostedskretser. - Utvikling i alle deler av kommunen vektlegges svært høyt (ref. Oppland, det samme gjelder avstand til offentlige tjenestetilbud og fordeling av offentlige arbeidsplasser i den nye kommunen - Oppfatning av riktig geografisk retningsvalg avhenger av bosted i kommunen , eks. Nome, Stokke, (Vear mot Tønsberg) - - Folk tror at innbyggermedvirkning og lokaldemokratiet blir dårligere i en ny og større kommune + Stokke + Andebu

Innbyggerundersøkelser 25.02.2015 enslåing

http://minnyekommune.no/ http://minnyekommune.no/ 8 kommunene i Rogaland - Lærerne har opplegg for elevene om hva en kommunereform er og betyr.   Tenker det er viktig å utfordre lærerne og deres organisasjon på deres rolle i reformarbeidet  å integrere informasjon i undervisningen. Jmfr videoklippet med ungdommene i NT om hva de mener en kommunereform er.  Ref også uttalelsen fra Martine i NTBUR om hvorfor ungdommene vil delta i lokale arbeidsgrupper – det er ungdommen som er framtida. http://minnyekommune.no/

Sandefjord – Andebu og Stokke først i løypa mot kommunesammenslåing Sammenslåing vedtas tidlig feb. – søknad sendes 6. feb.  Én kommune 1. jan. 2017 - 63.000 innbyggere Folkemøter: (S.fjord 1, Stokke og Andebu 4 hver) – streaming - live, ligger på hjemmesidene Innbyggerundersøkelser: (1 for hver kommune + 1 felles for alle tre etter forhandlingsres.)

Vedtak om kommunesammenslåing 2016 Kommunereformen Nå Vedtak om kommunesammenslåing 2016 Nei Ja Stortinget 2017 Sammen-slåing Det som skjer nå, er at Stortinget har sagt til kommunene skal snakke sammen med nabokommunene. De skal finne ut om kommunene kan bli bedre til å gjøre jobben sin enn i dag ved å forandre seg. De skal finne ut om de skal slå seg sammen. Siste frist kommunene har fått til å vedta kommunesammenslåing, er våren 2016. Så vil Stortinget godkjenne sammenslåingene i 2017 og bestemme hvordan kommunekartet vil se ut etter kommunereformen.