IT-seksjonen 2007 Nettsøk, nettikette og kildekritikk  Hva er Internett?  Nettsøk  Ta vare på adressene  Litt om uønsket vare  Netikkette  Kildekritikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Elever og sosiale medier
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
HVA ER ?.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Brukerveiledning for gruppeledere
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
HVA ER ?.
Nettevett – utvidet versjon
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Kildekritikk på Internett Leikny Øgrim
Vurdering av kilder Kildekritikk.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Etikk og nettvett i barnehagen
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Introduksjon til Internett
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Mars 2008 Ole Husby Nettlesere. Nettlesere finnes På Windows-PC-er på Mac’er på Linux på mobiltelefoner og forskjellige andre steder også.
Hva er Fronter.
Gå inn på denne internettadressen:
Nettvett og ungdom Dette veit dere sikkert
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Blogging med Google Blogger
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Velkommen til IKT og læring!
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Annabelle Millbanks.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Temakveld Nettvett og spill.
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Nettsøk og nettikette Forelesning 7. november 2003 Hva er internettet?
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Velkommen til foreldremøte.
Høgskolen i Oslo Lage nettsider Temaperiode 3 – FLU 2.år Eli Gjølstad - Mai 2007
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Utarbeidet av Sissel Vestre
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Utskrift av presentasjonen:

IT-seksjonen 2007 Nettsøk, nettikette og kildekritikk  Hva er Internett?  Nettsøk  Ta vare på adressene  Litt om uønsket vare  Netikkette  Kildekritikk

IT-seksjonen 2007 Mobile bruker e Satelitt Skip Undersjøisk telefonkabel Internett Private brukere Workgroup Switch 4200 PSTN ISDN GSM Hjemme kontor Remote Access Server Video Gateway Switch 4400 Corporate offices 4400 FRAD Voice over IP Hub/Switch Regional offices Access Router

IT-seksjonen 2007

Nettleser - Browser  For å kunne lese dokumentene må vi ha en nettleser installert på maskinen Opera (Norge) Netscape (USA) Internet Explorer (USA) Mozilla (USA)

IT-seksjonen 2007 Hvorfor internett?  Hvem skal søke – førskolelærer eller barna?  Startsteder eller frisøk?  Hvilken opplæring har barna eventuelt fått?  Er sidene tilpasset barn?  Har førskolelæreren prøvd sjøl først?

IT-seksjonen 2007 Hvordan finne fram på nettet? Gjennom å følge lenker Ved å bruke den unike adressen til dokumentet (URL) Ved å bruke søkeprogrammer, emnekataloger eller startsider

IT-seksjonen 2007 Absolutt adressering =Scope1-7&epslanguage=NO

IT-seksjonen 2007 Emnekatalog For eksempel

IT-seksjonen 2007 Portaler og startsider  Viktig og nyttig generell startside –startsiden:  HiO’s læringssentre  Bibliotek  Offentlige dokumenter knyttet til barn og oppvekst  Offentlig innformasjon og tjenester  Lovdata – alle lover i Norge:  Barnehager  Skolenettet  Utdanning.no

IT-seksjonen 2007 Søkemotor For eksempel

IT-seksjonen 2007 Søkealgebra - Kvasir  Ett søkeord: Heyerdahl  Flere søkeord: thor heyerdahl  +: +Thor +Heyerdahl  -: Heyerdahl -skole  ” ”: ”Thor Heyerdahl”

IT-seksjonen 2007 Ta vare på nettadresser  Nettleseren kan huske Url-er til nettsider  Legg til favoritt eller bokmerke  Nettleseren ligger ofte på hver enkelt maskin, og det er denne som sparer på favoritter og bokmerker

IT-seksjonen 2007 Vurdering  Avsporing  Kildekritikk – kvalitetssikring

IT-seksjonen 2007 Hva er nettfilter?  Blokkerer adgang til nettsider  Tillater adgang bare til overvåkede samtalerom  Blokkerer private beskjeder  Hva er nettfilter: o/tema_norge/802/ o/tema_norge/802/

IT-seksjonen 2007 Tre hovedkilder  Internettleverandøren  Nettleseren  Spesialprogrammer

IT-seksjonen 2007 Nettleseren  Gradere nettsteder, basert på frivillighet!  Du kan blokkere sider sjøl i egen nettleser

IT-seksjonen

IT-seksjonen

IT-seksjonen

IT-seksjonen

IT-seksjonen 2007 Svakheter  Falsk trygghet - Filtre er ikke sikre  Sensur av ønsket materiale  Basert på amerikansk språk  Ikke holdningsskapende

IT-seksjonen 2007 Kontroll  Logg (Explorer)/history (Firefox)  Cookies og temp-filer små filer lagt igjen av nettsteder legger seg på bestemte steder

IT-seksjonen 2007 Logg

IT-seksjonen 2007 Overvåking  Hvor mye tid på internett?  Besøkt hvilke sider?  Hvem en har sendt e-post til  

IT-seksjonen 2007 Eksempler på sider som er uegnet for barn Hvordan avsløre tvilsom/falsk informasjon på internett? Ta en titt på følgende (beryktede) nettsteder:  David Irvings nettsted:  Et nettsted som fornekter Holocoust:  Eller det norske (beryktede Vigrid):  Eller et sted hvor de hevder at USAs månelanding var en konspirasjon: aliens.co.uk/cosmicapollo.html  (Et Google-søk på ”the moon landing conspiracy” gir interessante treff).

IT-seksjonen 2007 SMART-regler:  Sørg for å aldri gir bort fullt navn, mobilnummer eller noen form for passord. Det er akkurat det samme som å gi bort nøklene til huset ditt!  Møter med chattevenner kan være farlig. Gi alltid beskjed til foreldre eller andre voksne og møt nettvennen din sammen med venner eller en voksen. Møt alltid på et offentlig sted!  Aksepter aldri e-post fra folk du ikke kjenner eller stoler på. E-post og datafiler kan inneholde både stygge meldinger og virus som kan ødelegge datamaskinen din.  Rop på hjelp hvis det skjer noe kjipt når du surfer på nettet.  Tenk klart også når du er alene. Hold deg på fellesområdene i chatrommene og gå ut derfra hvis du ikke liker det som skjer der! Nettvettreglene er utarbeidet av Childnet International og Barneombudet

IT-seksjonen 2007 Redd Barnas nettvettregler 1 Fortell aldri noen du treffer på internett hvor du bor, telefonnummeret ditt eller navnet på skolen din uten at foreldrene dine eller læreren gir deg tillatelse. 2 Bruk aldri en e-postadresse som inneholder navnet ditt overfor folk du ikke kjenner. Hvis du skal delta i eller kjøpe noe på nettet bør du opprette en e- postadresse som ikke oppgir navnet ditt eller skolen du går på. 3 Ikke send bilde av deg selv, kredittkortnummer eller andre opplysninger uten å spørre foreldre eller lærer først. 4 Avtal aldri å møte noen du har truffet på internett uten godkjenning fra foreldre eller lærer. Spør en voksen om å være med på det første møtet og planlegg å møtes på et offentlig sted. 5 Ikke bli værende i en samtalegruppe (chat room, IRC) hvis noen sier eller skriver noe du synes er ubehagelig eller skremmende. Fortell alltid om det til foreldre eller lærer. 6 Følg med på chatgrupper du har lyst til å delta i en stund før du selv begynner å poste. Gå igjennom artiklene i gruppen slik at du er klar over hvilke temaer som diskuteres og på hvilken måte. 7 Svar aldri på nedsettende, grov eller ubehagelig e-post eller post på nyhetsgrupper (News groups). Si alltid fra til foreldre eller andre voksne om du kommer over ekkelt språk eller bilder. 8 Vær deg selv. Ikke gi deg ut for å være noe annet eller noen andre enn den du er. Stol heller ikke på at alle på internett er den de gir seg ut for å være. Hvis du får merkelige meldinger må du huske på at avsenderen kanskje lyver om hvem han eller hun er. 9 Tenk over hva du laster ned og bruker ute på internett. Morsomme spill og annet kan ofte gjemme skjulte virusprogram som senere kan gjøre at du mister informasjon og i verste fall ødelegger datamaskinen din. 10 Skift e-postadresse hvis du får uønsket og/eller ubehagelig post som du eller de voksne ikke klarer å stoppe.

IT-seksjonen 2007 Netikette  E-post: mellomting mellom skriftlig og muntlig kommunikasjon  Opphavsrett  Personvern

IT-seksjonen 2007 Kildekritikk på Internett  Mye å gripe fatt i!  Hvem som helst kan publisere hva som helst!  Vitenskapelig stoff, reklame og personlige meninger blandet sammen

IT-seksjonen 2007 Sjekkliste  Når er siden sist oppdatert?  Hvem er forfatter?  Hvorfor er siden laget?  Hvem står bak nettstedet?  Vurdere adressen/URL Whois-tjenesten for norske nettsteder Check domain for internasjonale nettsteder

IT-seksjonen 2007 Farligheter?  Nazisme  Porno  Chat  Og det som verre er…

IT-seksjonen 2007 Vær positiv og orientert!  Lær bort gode holdninger for aktivitet på nettet.  Klipp og lim - problematisk?  Internett som del av en skriveprosess!  Som regel er informasjonstilfanget FOR STORT - Er det tradisjonelle biblioteket bedre?

IT-seksjonen 2007 Mer tid igjen?  Finnes det barnehager på nettet?  Hva holder de på med?  Har de satt seg inn i personvern og netikette?

IT-seksjonen 2007 Nyttige lenker Disse lenkene omhandler bruk av bilder og personopplysninger i barnehage/skole Datatilsynets personvernpakke – til bruk i skolen: &epslanguage=NO