Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Standardisering for å forenkle utveksling av studenter i Europa
Advertisements

Implementasjon i praksis Gjennomgåelse av eksempler.
Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
Demo av portalen LOG - Leverandørnett Olje og Gass.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Olaf Østensen Statens kartverk
FEIDE,  autorisasjon og informasjonstilgang Seniorrådgiver IKT-arkitektur Carl-Fredrik Sørensen Bruk av en tjenesteorientert arkitektur for å etablere.
Publisering på internett
FriKomPort - Teknisk Henrik Rouyer-Johnsen. Ansvarlig innovasjon Fri KompetansePortal - Agenda  Versjoner  Videreutvikling  Gjenbruk av kode  Tekniske.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
TMCore i EPiServer Leverandør av TMCore: NetworkedPlanet
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Endringsstyring Change Management.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Service Discovery Chau Bui Tuan Pham Marie Fuglesang Bent Erik Skogstad Hong Nhung thi Vo.
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
Databasehåndtering med MySQL
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Gruppe 32E presenterer. Windows 2003 Server Novell Netware 6.5.
nettbasert produksjon og distribusjon av lydbøker
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Avdelingssjef, Radiologisk avdeling Haukeland Universitetssjukehus
Strategi og samhandlingsarkitektur
Microsoft ® Lync ™ 2010 Opplæring for responsgruppeprogram.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Digitale dokumenter Nils Pharo. Digitale dokumenter engelskspråklig kurs tverrfaglig del av sivilbibliotekarstudiet.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Web Services Generell introduksjon til WS, UDDI (Universal Description Discovery and Integration) og Business Process Execution Language (BFEL4WS)
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
TTM3 Self Configuring Systems Topic 5: Service Discovery Protocols and middleware: HAVi, SLP Maxim Langebrekke, ITEM.
Referansearbeid og digitale bibliotek READI Tord Høivik, HiO.
Informasjon om bestilling av rom til avtalepris hos
Tilleggsprogramvare En gjennomgang av programvare til hjelp i implementasjonen.
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Autentisering og tilhørende herligheter Ved Mathias Meisfjordskar og Bård H.M. Jakobsen.
Rammeverk Workshop – teknologisk infrastruktur
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Oppdater.com Web-publiseringssystem for InCreo AS Øyvind Henriksen
1 Portaler. 2 Fra ’ord og definisjoner’ portal –inngangssted til Internettet, som behandler mange emner og hvor de funksjoner man jevnlig benytter, er.
1 Katalogtjenesten i geoNorge.no. 2 Geodatakatalog Generisk innsynsløsning Innsynsløsning kart og fagdata Nedlasting og bestillingstjeneste Hjemmeside.
1 GeoPortal – Rammeverk Tjenester - Introduksjon.
Et BAS: Cerebrum.
XML og JDOM Helge Furuseth XML  XML = Extensible Markup Language Basert på SGML – Standard Generalized Markup Language  HTML =
Community Walls An infrastructure for community walls Christopher P. Glæserud Torstein Hoem.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
ICT Siste gruppetime INF mai ICT Transformasjoner En transformasjon krever to metamodeller en kilde-modell (source) en mål-modell (target)
Metadata og Capabilities Overlapp og sammenhenger.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den kan 4 Capabilities 4 WSDL n Kataloger er også tjenester? 4 Metadata

Kataloger n Forskjellen på Metadatakatalog og Tjenestekatalog 4 Metadata mye mer omfattende, og dekker produkter som f.eks CD-ROM produkter. 4 Metadata mer egnet for manuelt søk 4 UDDI laget spesielt for tjenester 4 Mer egnet for ”maskinelt søk”

UDDI n Universal Description, Discovery and Integration 4 Telefonkatalogen for tjenester. businessEntity businessService bindingTemplate tModel Organisasjonsnavn, kontaktinformasjon, beskrivelse Informasjon om tjenesten Hvor og hvordan aksessere en tjeneste. Beskrivelse og pekere til eksterne kategoriseringer (taxonomies)

UDDI n UDDI (1.0) orginalt annonsert av Microsoft, IBM og Ariba i September n I Mai, 2001 publiserte Microsoft og IBM de første katalogene. n OASIS (Organization for the Advancement of Structured Information Standards) har nå ansvaret for utvikling av standarden. n UDDI versjon 3 publisert 21 August 2003.

UDDI n ”Hvite sider” for UDDI 4 Organisasjonsnavn, kontaktinformasjon og unike identifikatorer som f.eks Dun & Bradstreet D-U-N-S Number. n “Gule sider” 4 Inkluderer generelle klassifiseringer for organisasjon og/eller tjenesten. For eksempel industri, produkt eller geografiske koder basert på standard klassifisering. n “Grønne sider” 4 Teknisk informasjon om en tjeneste. Pekere til ekstern informasjon og adresse for å benytte tjensten. 4 UDDI kan beskrive alle typer tjenester, ikke bare SOAP baserte, men også epost, websider eller andre nettverksbaserte tjenster.

UDDI n Implementasjner med UDDI fra IBM, Microsoft, Novell og andre. n Gratis (under visse forutsetninger) implementasjon fra GLUE. n Opensource implementasjoner fra jUDDI.org 4 Nytt: n Se eventuelt for en mer komplett listing av alternativer.

UDDI n En kort forklaring på tModel 4 Stå for Technical model og brukes primært for å angi pekere til eksterne tekniske spesifikasjoner. 4 Samme tjeneste bør (må) ha samme UUID (Universal Unique IDentifier). Mange standard UUDI’er er identifiert og standardisert. oUUID:D7A28050-C5B2-11D6-883C DC0A53 peker til WMS i både IBM og Microsoft sine UDDI tjenester. 4 tModel overviewURL kan peke til WSDL (Web Services Definition Language) dokumenter, eller ganske enkelt til vanlige websider. 4 tModel records er viktige. Hvis to forskjellige organisasjoner peker til samme tModel record, kan brukeren være sikker på at de implementerer samme tekniske spesifikasjon. 4 tModel er også kjent som ”service type”

UDDI n Kartverket benytter jUDDI fra Apache 4 Aksess via web grensesnitt som implementerer SOAP ved hjelp av uddi4j biblioteket fra IBM. 4 Kan også aksesseres direkte via SOAP uten å gå via web grensesnittet. n Tilgjengelig på: 4 (web) 4 eller (SOAP)

Demo