” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid Norsk eksport av sjømat © EFF, Datakilde=SSB
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid Flere ulike sentrale forskningsmiljøer: –”Sjømat - den løfterike næringsklyngen” –”Sjømatnæringen i Norge har egenskaper som kan utvikle selvforsterkende vekst –”150 mrd. i 2020? … Norges beste framtidsidè er å satse på marin sektor på bred basis.” Nasjonal innsats tilsvarende som for utbygging av oljeindustrien => Verdiskaping i havbruk vil kompensere for nedgang i oljeinntekter.”
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid Ambisjonen må være å: Bedre adgangen til eksisterende markeder og sikre adgang til nye markeder Sikre at forbrukerne etterspør norske sjømatprodukter fremfor sjømatprodukter fra andre land Utvikle en konkurransedyktig leverandørindustri og bli stor i ferdigvaremarkedet
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid EU vårt viktigste marked 76% i 1990 til 56% (EU 15) i nye medlemsland Trusselen om, og faktisk bruk av dumpingvirkemiddelet
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid 9 January 2004
Gjensidige NOR - frokostseminar Trondheim 12. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Verdier fra havet – Norges framtid Produktutvikling og teknologiske kostnadseffektive produksjonsløsninger er også avgjørende for å møte internasjonal konkurranse, og konkurranse fra andre matvarer Forskningsinnsats - behov for å dreie fokus? Næringen har mange utfordringer. Men næringen har ennå flere muligheter.