Mediene – og jakten på den norske boligboblen -. Hvor mye skriver mediene egentlig om boligmarkedet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Boligmarkedet: Nedkjøling i hett marked?
Advertisements

Profetene i Det gamle testamente
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HelligdommenHelligdommen. Joh 9:5 - Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys. LysestakenLysestaken.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Hvordan intervjue en forsker?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Markeder med asymmetrisk informasjon
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Ordstilling.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Nærhet vs. stoppeklokke
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Roman- og novelleanalyse
2012 Europa i krise – gjeldsproblemer i euroområdet Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 13. september 2012.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Module 11: International Financial Management
KBL 5/5-10 Er det umulig med sosial boligbygging i et fritt i marked? Kjell Senneset, Prognosesenteret as.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. april Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Bjørnar Allgot generalsekretær
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
100 lure ord å lære.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Hva sier tallene oss?.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Fortelling Novelle Roman
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
“Disippel-høring”.
Politisk påvirkning.
NORSKKURS GRUPPE A.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
MÅLINGER ER BRA - GOD STYRING VIKTIGST Jan Ubøe, professor i matematikk ved NHH.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Om boligpriser, risiko og offentlige låneordninger
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Tilbudssidekrise i boligmarkedet
Utskrift av presentasjonen:

Mediene – og jakten på den norske boligboblen -

Hvor mye skriver mediene egentlig om boligmarkedet?

«Boligkrakk»

Det skrikes og det skråles…  Terje W. Gilje, administrerende direktør BOB (Bergens Tidende 16. oktober 2008)  Det skrikes og det skråles. Krise! Katastrofe! Mediene leter etter å finne nye ord som kan overgå konkurrentenes. Da er det ikke så nøye om budskapet er helt korrekt. For mange medier synes å ha gjort det til sin yndlingshobby å krisemaksimere det meste.

Økonomer med negative spådommer…  Eiendomsutvikler Kristian Nitteberg, Kjeller eiendomsutvikling (Romerikes blad, 4. november 2013)  Den siste tiden har økonomer med negative spådommer om nært forestående boligkrakk fått mye spalteplass i mediene, spådommer som fort kan bli en selvoppfyllende profeti.  Eiendomsmegler Christer Vikebø, Privatmegleren Vikebø & Jørgensen (Agderposten, 15. januar 2013)  Snittet av boligprisspådom er nok mer moderat, men det er ytterpunktene som lager avisforsider

Ensidig negativt fokus…  Eiendomsmegler Bengt Kristiansen, «Meglerhjørnet» (Halden Arbeiderblad, torsdag 9. januar 2014):  Det har i senere tid vært et ensidig negativt fokus på boligmarkedet.  Mediene har overgått hverandre i ulike karakteristikker. Det har vært skrevet side opp og side ned om prisnedgang, korreksjon, krakk og det som verre er.  I mediebildet blir virkeligheten ofte litt vridd og er ikke alltid like nyansert.

Oppsummert:  Sensasjonslystne medier, som varsler krakk, skremmer bort kjøperne og vi får selvoppfyllende profetier.  Årsaken til at boligprisene faller er rett og slett at noen har sagt at de kommer til å falle og at mediene har kringkastet det.  Spørsmål: Hvorfor er det ingen som snakker om selvoppfyllende profetier når prisene stiger?

Fundamentale forhold  Christian Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge (Aftenposten 14. mars 2015):  Dette er relativt enkel matte. Med en befolkningsvekst på hvert år og en boligbygging på under enheter, er det nødt til å bli press på etterspørselssiden.  SSB, Finans Norge: Boligprisveksten kan forklares med fundementale forhold.  IMF 2012: Norske boligpriser er overvurdert med prosent.

Erfaringer fra andre land: USA  Jonathan McCarthy & Richard Peach (Federal Reserve) 2004:  Are home prices the next «bubble»?  The marked upturn in home prices is largely attributable to strong market fundamentals: Home prices have essentially moved in line with increases in family income and declines in nominal interest rates.  Høres dette kjent ut?

Erfaringer fra andre land: Irland  David Rae & Paul van den Noord: Irelands housing boom (OECD 2006):  Around 80 to 90% of the increase in house prices since 1995 is justified by the fundamentals - rising incomes, lower interest rates, demographic factors, etc.  Irske sentralbanken: Estimert overvurdering mellom null og “mer enn 70%”

Forventninger og boligpriser  Hvis det er sånn at folk flest lar seg rive med av negative nyheter, hvorfor skulle ikke folk la seg påvirke av positive nyheter?  Undersøkelser tyder på en sammenheng mellom folks prisforventninger i boligmarkedet og den påfølgende prisutviklingen både i Norge og Sverige.

Oppfatninger om avkastning og risiko i boligmarkedet

Mediene og forventninger  Cindy K. Soo ved universitetet i Michigan så på avisartikler om boligmarkedet i 20 store amerikanske byer mellom 2000 og  Materialet besto av nesten artikler med 15 millioner ord.  Matchet artiklene med en positiv og en negativ ordliste.  Skyrocketing, soar, heating up vs. Decline, fall.

Boblen kom først i avisene

Moralen er:  Det er vanskelig å skille et sunt marked der prisene stiger på grunn av fundamentale faktorer fra en usunn boligboble.  Ikke skyld på mediene for boligprisfall (eller oppgang). Det er ikke mediene som skaper prisforventningene.  Og dersom du vil vite hva som skjer med boligprisene: Les aviser…