Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Veiledet matematikk.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Organisering og arbeidet i kommunene
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Utdanningssystemet sitt årshjul
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo

Høgskolen i Oslo Læring i og for ei ny tid Paradigmeskifte: –Frå undervisning til læring Nye roller –Studentaktivitet –Lærar som tilretteleggjar og veileder IKT-støtta læring –verktøy og strukturendring

Høgskolen i Oslo Frå undervisning til læring Studenten som –utforskar ut frå eigne lærebehov –ansvarleg for eiga læring Læraren som –tilretteleggjar - organisator –veileder - vegvisar –igangsetter - inspirator

Høgskolen i Oslo Kvalitetsreforma Studentaktive læringsformer –frå formidling til veiledning Oppfølging av studenten –tilbakemelding på studieprosess Vurderingsformer: –inngå i læreprosessen –styrke formativ vurdering –alternativ bruk av sensor

Høgskolen i Oslo Høgskolen i Oslo - profil: Paradigmeskifte: ”Frå undervisning til læring” –studentaktive læringsformer –datastøtta læring –aktive studentroller Mål innan 2001: –kvar utdanning minst eitt undervisningstilbod på Internett

Høgskolen i Oslo Eit eksempel: Vidareutdanning i praksisveiledning innan helse- og sosialfag 10 vekttallseining deltidsstudium over eitt år 20 studieplassar (=40 studentar)

Høgskolen i Oslo Vegen mot nettbasert læring 1998: –korrespondanse via e-post: innsending av rapportar, notatar etc 1999: –eiga heimeside for studiet - med fagplan, søknadsskjema etc 2000: –all studie-informasjon og -innhald på nettet, meldingssystem til/frå studentar, gruppe-arbeid på nettet 2001: –forts nettbasert, mappevurdering

Høgskolen i Oslo Pedagogiske prinsipp Problembasert læring: –utgangspunkt i praksishistorier –definere problemstillingar –avdekke læringsbehov –oppsøke kjelder for å hente kunnskap –utveksle ny kunnskap - drøfte –gruppesamarbeid + sjølstendig arbeid Nettbasert læring: –studieadministrativt verktøy –kommunikasjonsverktøy

Høgskolen i Oslo Organisering Gruppemøter: –fysiske: kvar veke - 3 timar stud –virtuelle: kvar bolk - 1 time stud Fellessamlingar: 7-8 a 2-3 dagar Arbeidskrav: –loggskriving, fagnotat, rapportar, gjennomført veiledningstrening Mappevurdering + praktisk eksam

Høgskolen i Oslo Lærarrolla - på nettet: Studieadministrativt nettarbeid: –publisere studieinformasjon –lenker til andre kjelder –organisere grupper –tilgang/ikkje tilgang til mapper –meldingar til/frå studentar

Høgskolen i Oslo Lærarrolla på nettet, forts Fagleg nettarbeid –gruppeveileder –tilbakemelding på skriftlege arbeid –velgje ut og publisere aktuelt lærestoff –inspirere og utfordre i debattforum

Høgskolen i Oslo Lærarrolla - fysiske møter Seminarleiar i gruppemøter: –veilede på veiledning Leiar av fellessamlingar: –utveklse loggar –oppsummere tema –introdusere nytt tema –veiledningstrening –oversikt over framdrift, praktisk organisering

Høgskolen i Oslo Studentrolla Nettmøter: problemløysingsoppgåve Nettforum: innlegg og diskusjon Gruppemøter: veiledningstrening Fellessamling: –loggutveksling, fellesdiskusjonar, veiledningstrening, (førelesingar) Litteraturstudier Praktisk veiledningserfaring

Høgskolen i Oslo Gruppearbeid på nettet Føresetnad: –maskintilgang og meistring av teknikk Krav til seminarleiar: –rask tasting, ”ligge i forkant”, kommentere alle sine innspel Førebuing - ikkje ”utanomsnakk” Presisjon: i ordbruk, i analytisk tenkning Skriftleg kommunikasjon: permanens, ord som reiskap for tanken

Høgskolen i Oslo Erfaringar - med nettbruk Frå papir til elektronikk Studieadministrativ effektivisering Raskare kommunikasjon mellom aktørar Fleksibilitet og tilgang til studiestoff Studentpublisering - demokrati Kvalitetsutvikling: presisjon, effektivitet

Høgskolen i Oslo Erfaringar generelt Engasjerte, arbeidsame studentar: –Oppdagande læring –Undersøkjande tilnærming –Jamnt arbeid undervegs –Oppdagande læring Føresetnad: –Førehandsplanlegging –Utarbeiding av gode oppgåver –Gruppestruktur som drivkraft