MultiRIT - TNE Odd Willy Aas Per-Olof Svensk. 2 MultiRIT Forskningsprosjekt ending 2008 Budsjett: 13.3 mill Deltagere:  NSB  Avinor  Jernbaneverket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Standardisering – hva skjer?
SINTEF forum IKT i transport/logistikk - hvorfor
Dialogtorg i Kristiansand
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Trondheim Helseklynge
Nye trafikkregler i Norge
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
Teknologi og samfunn Bærekraftig utvikling Skoleanlegget som læremiddel. Tre nivåer: Eksponering av miljøtiltak i skoleanlegget Bygningsintegrerte demonstrasjonstiltak:
Adm. direktør/ vise adm. direktør
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Nasjonal VegDataBank GeoNordland
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Harald Wethal Statens vegvesen, Vegdirektoratet
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSTEDSDATA GEODATAPLANEN 2013 KARTVERKET.
Utveckling av regionens näringsliv, arbets- marknad och pendling skulle gynnas av för- bättrad tillgänglighet genom en bra svensk- norsk vägförbindelse.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Plan- og byggesak 2010 Rammer for arbeidet med digitalisering av regulerings- og bebyggelsesplaner i Telemark Planforum september 2008 Tore Bø Prosjektleder.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Tele og data ARKTRANS Nasjonal referansearkitektur for multimodal person- og godstransport Marit Natvig SINTEF Tele og data PULS Prosjektledersamling 29.
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Bjarne Fagerbakke Statens vegvesen, Vegdirektoratet
Leder BA-Nettverket siden Ekstern leder SOSI Ledning (GML) Informasjon om SOSI Ledning på Kartverkets siderInformasjon.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
HoldeplassRegister NVDB. Holdeplassregister Et register i NVDB Et register i NVDB Utgangspunkt for å definere holdeplass Utgangspunkt for å definere holdeplass.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling TEFT/IRC-Database Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Skred- og flomsikring Status delprosjekt 7 Margareta Viklund, Jernbaneverket Delprosjektleder Dp7.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Resultater fra delprosjekt 1:
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nytt nasjonalt vegreferansesystem
Publisering av NVDB data
Trafikkanalyse : Veiobjekter med trafikkmengde
Fra TSM til Commvault Status mars 2016
Moderniseringsprogram i SSB
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

MultiRIT - TNE Odd Willy Aas Per-Olof Svensk

2 MultiRIT Forskningsprosjekt ending 2008 Budsjett: 13.3 mill Deltagere:  NSB  Avinor  Jernbaneverket  Vegdirektoratet  Norges Forskningsråd  Bravida Geomatikk  Norsk Reiseinformasjon  ITS- Norge  Sintef

3 Signaler fra departementet Reisemåten og reiseforløpet er ofte ikke optimal verken for transportbrukeren eller samfunnet (forsinkelser, køer, vanskelige trafikkforhold, parkeringsproblemer, osv.).

4 Overordnet mål Prosjektet skal fremme etablering av nye, bedre og lettere tilgjengelige reiseinformasjonstjenester som skal hjelpe transportbrukeren med å finne det beste reisealternativet og med å tilpasse sin ferdsel til trafikkforholdene. Tjenestene skal favne alle transportformer, rutegående og ikke-rutegående transport og alle faser av reiseprosessen.

5 Resultater Piloter (skarpe) Rapporter Standardisering Implementation av Arktrans Implementation av generella Webservices för att publicera och komma åt data från olika aktörer

6 MultiRIT – Pilot 1 SVV Vi har delt oppdraget i 2 deler  MultiRIT - Visveg  MultiRIT – FoU og Data Vi har 2 prosjektplaner med tette bånd Leverandører Geodata A/S og Triona og ErgoGroup Klart 31/12-07

7 Mål MultiRIT-Visveg Effektmålene som skal nås i prosjektet er å sette i drift en ny versjon av Visveg som:  har tilsvarende funksjonalitet som eksisterende Visveg  har vesentlig forbedret ytelse på kartopptegning i forhold til eksisterende Visveg  oppleves som vesentlig raskere enn eksisterende Visveg  har høyere brukervennlighet enn eksisterende Visveg  skal fungere som en plattform for realisering av en pilot for MultiRit FoU

8 Mål MultiRIT-FoU/Data Skapa en Pilot som ger en verifikation på att multimodal reiseplanlegger kan realiseres. Skapa en plattform for videre arbeid mot en multimodal reiseplanlegger.

9 Resultat – Multimodalt overbygg på Visveg

10 Geografisk område UniHPI Gang Sykkeldata Ferge E18 Trafikkinfo Ferjedatapool Viking Sandefjord - Strømstad Oslo - Hirtshals Bane Veg Fly Gardermoen Kristiansand

11 MultiRIT - Dataflöde NVDB -Vägnät -Attribut -Holdeplasser Visveg TNE Kartverket -bakgrund -stedsnavn NSBNRI Avinor Ferjer

12 Visveg – Dataförsörjning idag Bakgrundskarta fra Kartverket Stedsnavn fra Kartverket Adresser Vägnät med attribut från Elveg  Ej ajourhållna data  Mycket tids- och kostnadskrävande process, tar många veckor, mycket manuellt arbete, ingen flexibilitet  Alltid gamla data i Visveg idag

13 Visveg – Dataförsörjning från NVDB via TNE Vägnät med geometri + Länkfil med attribut + fil med svängrestriktioner Målet uppdatering varje dygn => alltid ajourhållna data => bättre ruttning Stora kostnader kan sparas genom att automatisera processen

14 NVDB - TNE – Visveg

15 NVDB2Visveg - attributes