FoU-behov i hele verdikjeden Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Skalldyr + MVP= sant? -muligheter og utfordringer
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Porsanger i utvikling KF
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Tormod Briseid, Bioforsk
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Forslag til oppsett på forretningsplanen
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Utdanning og framtidsmuligheter innen havbruksnæringa Jørund S. Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Havbruk – en spennende næring
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Vilje til forskning Kommentarer fra Elkem av Konserndirektør Svein Sundsbø 7. april 2005.
Norges Bank 1 Pengepolitikken og utsiktene for norsk økonomi Sentralbanksjef Svein Gjedrem Hammerfest 10. oktober 2005.
”Brukerstyrte forskningskvoter”
NIFES er nasjonalt referanselaboratorium for kvalitetsreduserende og humanpatogene parasitter i fisk NIFES overvåker pelagisk råstoffkvalitet mht parasitter.
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Miniseminar om villaks, oppdrett og miljøkrav ”Situasjonsbilde for den atlantiske villaksen i Norge” Janne Solli, direktør i Direktoratet for Naturforvaltning.
MARKEDSUTVIKLING FOR KRABBER Ove Johansen Norges Sjømatråd.
– en ramme for strategiske satsinger i vår region innen utdanning, forskning og næringsliv? RSA-møte, Porsgrunn 20/5-2014, Tone Jøran Oredalen – Dekan,

Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Livet i havet – vårt felles ansvar Nasjonalparker med sjøareal – Hva ønsker vi for den marine delen? Regiondirektør Erik Ludvigsen Strand.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Organisatorisk innovasjon
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Fiskeindustrien i Lofoten
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Havbrukspolitisk redegjørelse Stor oppfølgingsinnsats ”Verdensmester i rammebetingelser”
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
utfordringer og mulige løsninger til økologisk grønnsaker dyrking
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Praktiske erfaringer, oppdrett i Ghana
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
BERGEN – en marin hovedstad. Norge: verdens største eksportør av sjømat etter Kina Norge har 7 ganger større havområder enn landområder Norge eksporterer.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Økologisk akvakultur - potensial eller trussel? Presentasjon av styreleder i Oikos, Kurt Atle Hansen, 13. feb 2007 Utgangspunkt Norge er en stormakt på.
Tittel på firmamøte Foredragsholder. Dagsorden Gjennomgang av viktige målsettinger og avgjørende faktorer for å lykkes Hva er det som gjør firmaet unikt?
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Framtida er bioøkonomisk
Tittel på firmamøte Foredragsholder.
Norsk energipolitikk mot 2030
Vann- og avløpsbransjens rolle i det grønne skiftet
Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Generell presentasjon, til alle som kan ha nytte av den
Ressursgrunnlag -visuell
LMI-strategi
GRÜNDERE Medlemmer INVESTORER OFFENTLIGE MYNDIGHETER
Utskrift av presentasjonen:

FoU-behov i hele verdikjeden Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon

Ressurser og lokaliteter Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon Hvor er ressursene? Påslag og vekstforhold Hvor skal anleggene ligge? Forvaltningssystemer og forvaltningspolitikk Samarbeid med myndighetene Internasjonal kunnskapsoverføring Porsangerfjorden tilbake til livet”

Fangst, oppdrett og produksjon Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Internasjonal kunnskapsoverføring Strømping Anleggsutforming Vasking og pakking Opplegg for prøvetaking og giftkontroll Nytt: Torskenettverk Produk- sjon

Distribusjon og markedsføring Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon Distribusjonen er en stor utfordring! Vi må bygge opp kompetanse Markedsgruppe i Sjømat- klyngen Deltatt på messer Foreslått kompetansehevingsprogram

Fortsatte utfordringer Det er ikke sikkert at sjømatklyngen lykkes –Produsentene er slitne –Produksjonstekniske utfordringer –Giftproblematikk –Logistikk og distribusjon er vanskelig –Små kvanta til store markeder Erfaringene videreføres til nye arter –Kongesnegl –Torskeoppdrett i full skala –Kongekrabbe er en utviklet næring –Sjøørrett Sjømatnæringene kan ikke utvikles uten forskning