Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Husøy, 20. august 2005

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Hvorfor overfisker Ivan
Dødsulykker i norsk fiske-/fangstflåte
Kartforklaring Fjordlinje
Del 2: Personlig økonomi.
Hvordan forvalte bestandene? Neste generasjons forvaltningsstrategier Sverre Johansen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Bergen –
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kostnadene bak resultatene
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Del 2: Personlig økonomi.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Adgang til fiskeriallmenningen
REGULERING AV FISKE. HVEM TAR GEVINSTEN?
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
AV TORBJØRN TRONDSEN NORGES FISKERIHØGSKOLE/ HØGSKOLEN I BODØ
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Vern av kysttorsk 2012.
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Fiskeripolitikk for fremtiden Høyres Nord-Norge konferanse Statssekretær Janne Johnsen 29. januar 2005.
Fisk, Finnmark og omstilling Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen
Rammevilkårene for industri- og nordsjøtrålflåten Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag Haugesund, 8.
Norwegian Ministry of Fisheries Hvordan skape attraktive og levedyktige kystsamfunn Midt - Norsk Fiskerikonferanse 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid ”Økt lønnsomhet i fiskerinæringen – nye veivalg” Norges Råfisklags representantskapsmøte.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Økonomiske rammebetingelser for den norske fiskeflåten” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Fiskebåtredernes representantskapsmøte.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Strukturtiltak for havfiskeflåten Fiskebåtredernes Forbund 21. januar 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Norwegian Ministry of Fisheries Til: fiskerinæringen Fra: fiskeriministeren ”Konkurransekraftige rammebetingelser for norsk marint næringsliv” Fisk 2003.
Fiskeripolitikk med finnmarksvri ? – må Finnmark ha særordninger ? Finnmark Fiskarlag – Årsmøte 20. og 21. august 2004, Alta Innledning ved Fiskeri- og.
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
Fiskeripolitisk debatt Innledning Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Haugesund, 15. august 2005.
Industripolitikken – endelig på rett kurs? Årsmøte i FHL industri og eksport 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Strukturtiltak for havfiskeflåten Nord-Norges Rederiforening 26. november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- kystforvaltningen Nor-Fishing 10. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Norwegian Ministry of Fisheries Fiskerinæringa ved et veiskille - leverandør av eksportinntekter eller ansvarlig for distriktsbosettinga? - med fokus på.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
FishTech 2016 Ålesund mars 2016 Fiskeflåtens rolle i ressursforvaltningen. Generalsekretær Otto Gregussen, Norges Fiskarlag.
Aktuelle fiskeripolitiske saker Adm. dir. Audun Maråk.
Problemstillinger som ønskes belyst Mulige konsekvenser når aktivitetsplikten og bearbeidingsplikten foreslås fjernet. Hva vil endringer i leveringsplikten.
LØKSFJORD AS.
Fiskeriforvaltning Av Erling J. Johansen For Kommunestyret i Skjervøy
Utskrift av presentasjonen:

Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Husøy, 20. august 2005 Regjeringen har gjort mange grep i fiskeripolitikken – Hvordan vil dette gagne kysten? Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Husøy, 20. august 2005

Nytt fokus i fiskeripolitikken: Fra et råvare- og fangstperspektiv til et forbruker- og markedsperspektiv Forbedre konkurranseevnen i et globalt perspektiv Balanse mellom produksjonskapasitet og ressursuttak Helhetlig verdikjedeperspektiv; blikket rettet mot kunder og forbrukere Foto: EFF Hensynet til primærleddet – til fiskerne – ligger imidlertid solid forankret! Foto: EFF

Stabilitet og forutsigbarhet: Langsiktige beskatningsstrategier Stabile kvoter fra år til år Kvotefordelingen mellom fartøygruppene ligger fast Hevde norske interesser i internasjonale kvoteforhandlinger ”Ambassadør” for norske fiskeprodukter i eksportmarkedene

Stabilitet og forutsigbarhet: KYSTFLÅTEN Finnmarksmodellen Fartøykvoter Frivillige struktur-, drifts-, og kondemneringsordninger Økt fleksibilitet i forhold til kvoteåret HAVFISKEFLÅTEN Leveringsplikt til fiskeindustrien Strukturkvoter

Regjeringen har skapt stabilitet og forutsigbarhet som gir økt lønnsomhet

05.01.2005

13. Juni -05 Vår politikk har allerede gagnet kysten!

Fiskaren 5. aug: ”De seks fiskeribedriftene på Værøy har gjort opp ett av tidenes beste regnskaper (…) Den totale fiskeomsetningen på Værøy har økt med til sammen 135 prosent i forhold til 2003.”

Kraftig eksportøkning i fjor og i år viser at vi er på rett vei! Norsk eksport av sjømat i 2005 Hittil i år: 16 mrd NOK + 11% fra 2004. © EFF, Datakilde=SSB

Ansvarlig finanspolitikk en av årsakene: 2001 - mange piler pekte i gal retning 2005 - optimismen tilbake i norsk økonomi: gunstigere rentenivå gunstigere kronekurs Foliorenten Valutakurser

…..likevel livlig debatt om bl.a.: Fordelingen av fiskekvotene Rekruttering til fiskeryrket ”Evigvarende” kvoter Privatisering av kvoter Kvoter og verdi Regionalisering av kvoter

1. Fordelingen av fiskekvotene Norsk totalkvote 218.700 tonn 77,7 % Konvensjonelle 152.609 tonn Trål 30,22 % 12,8% 9,5% Konven-sjonelle 69,78 % 28 m og større 19.549 tonn Gruppe II 14.498 tonn Gruppe I 118.562 tonn Eks.: Fordeling av totalkvote for torsk nord for 62°N i 2005 21 – 28 meter 21.341 tonn 18% Trålflåten 66.091 tonn 15 – 21 meter 32.960 tonn 27,8% (Fabrikktrål: 6 % av TAC) 10 – 15 meter 46.358 tonn 39,1% Under 10 meter 17.903 tonn 15,1%

Fordelingen av fiskekvotene Rekruttering til fiskeryrket ”Evigvarende” kvoter Privatisering av kvoter Kvoter og verdi Regionalisering av kvoter

2. Rekruttering til fiskeryrket Kan bli fisker ved: Mannskap på fiskebåt Egen fiskebåt som fisker i åpen gruppe II Egen fiskebåt med kvote i gruppe I Strukturkvoteordningen påvirker ikke pris på fartøy u/15 meter Regjeringen skal legge fram en modell for rekrutteringskvoter for ungdom

Fordelingen av fiskekvotene Rekruttering til fiskeryrket ”Evigvarende” kvoter Privatisering av kvoter Kvoter og verdi Regionalisering av kvoter

3. ”Evigvarende” kvoter Ved lukkingen av fiskeriene ble kvotene ”evigvarende” Johan Nygaardsvold Konsesjonsordning Trål 1939 (35-45) Trygve Olsen Konsesjonsordning Ringnot 1973 Svein Munkejord Adgangsbegrensning Torsk 1990 Karl Eirik Schjøtt-Pedersen Adgangsbegrensning Makrell 1997 Peter Angelsen Adgangsbegrensning Seinot 1999 Svein Ludvigsen Adgangsbegrensning Sild, sei, hyse 2001

3. ”Evigvarende” kvoter Ved lukkingen av fiskeriene ble kvotene ”evigvarende” I dag: tidsuavgrensende kvoter enten i form av: ordinære fiskekvoter kvote som følge av bruk av strukturkvoteordningene Det er: Fortsatt myndighetene som bestemmer hvem som kan kjøpe/eie fiskefartøy Fortsatt myndighetene som fordeler kvoter – Strukturkvoter har samme status som andre kvoter

Fordelingen av fiskekvotene Rekruttering til fiskeryrket ”Evigvarende” kvoter Privatisering av kvoter Kvoter og verdi Regionalisering av kvoter

4. Privatisering av kvoter Er kvotene privatisert, fordi ny eier ved kjøp av fartøy betaler for kvoteverdien? Kvoten må kunne følge med for å sikre muligheten for å finansiere fiskefartøy Slik er det, og slik har det vært siden adgangsbegrensninger ble innført

Sammenslå-ingsordning Sammenslå-ingsordning 4. Privatisering av kvoter Strukturordninger: Er kvotene mer privatisert ved at en kan kjøpe større kvotegrunnlag gjennom strukturering? I så fall startet denne privatiseringen i 1978! Eivind Bolle Sammenslå-ingsordning Ringnot 1978 Jan Henry T. Olsen Enhetskvote Torsketrål/ ringnot 1996 Otto Gregussen Enhetskvote Flere grupper 2000 Eivind Bolle Kondemnering Ringnot 1978  Thor Listau Sammenslå-ingsordning Reke 1984 Svein Munkejord Kondemnering Kyst 1990  Svein Ludvigsen Struktur Kyst/hav 2003-05 Regjeringen har ikke innført noe nytt prinsipp

4. Privatisering av kvoter Dersom dette er privatiserte og omsettelige kvoter, da har vi dette i Norge – og har hatt det i lang tid Men det er fortsatt myndighetene som bestemmer hvem som skal kjøpe og eie fiskefartøy, fastsette vilkår og fordele kvoter

Fordelingen av fiskekvotene Rekruttering til fiskeryrket ”Evigvarende” kvoter Privatisering av kvoter Kvoter og verdi Regionalisering av kvoter

5. Kvote og verdi Adgangsbegrensninger skaper en kvoteverdi, fordi noen som er ute ønsker å komme inn Jo flere lukkede fiskerier, jo høyere kvoteverdi God lønnsomhet øker kvoteverdien – dårlig lønnsomhet reduserer den Det denne regjeringen har gjort er å innføre strukturvirkemidler for å tilpasse kapasiteten. Det har også bidratt til prisøkning på kvoten Men, strukturordningen har ikke skapt omsetningen av kvotene, privatiseringen eller verdien på kvoter – det var det lukkingen som først og fremst gjorde

5. Kvote og verdi Hva påvirker kvoteverdien? Forventninger om fremtidige kvoter, fiskepriser, valutakurser og rentenivå Forventninger om rammebetingelsene/politisk risiko Mulighet for sparte forsikringskostnader, vedlikeholdskostnader og driftskostnader ved strukturering Men, opprettholdelsen av kvotetak, distriktsbindinger ved salg, og krav om kondemnering ved strukturering demper betalingsvilligheten

Fordelingen av fiskekvotene Rekruttering til fiskeryrket ”Evigvarende” kvoter Privatisering av kvoter Kvoter og verdi Regionalisering av kvoter

6. Regionalisering av kvoter Forslag om å ta 10 % av nasjonal kvote til landing og bearbeiding i utsatte distrikter Konsekvenser av dette: Skal vi anta at dette vil berøre verdier på 4-500 mill. kr. innen hvitfisksektoren Eks: Et fartøy i Gr I på 21 m med torskekvote på 109 tonn - 10 % lavere kvote tilsvarer 11 tonn = Omregnet til sløyd hodekappet vekt med snittpris på 19 kr/kg vil dette tilsvare tapte inntekter for fartøyet på rundt 140 000 kr.

6. Regionalisering av kvoter Dette vil svekke forutsigbarheten og stabiliteten næringen trenger Kun omfordeling – ikke verdiskaping Vil få konsekvenser for pris til fisker Basert på en overbevisning om at politikere og byråkrater er best egnet til å forme og styre næringen

Til slutt… Hva gagner fiskerinæringen, arbeidsplasser og bosetting? Krangle om fordeling? Gjøre kaka større?