Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge 2006 31. oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Kontraktsoppfølging mv.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Status systemer – fra anskaffelse til betaling
KOSTRA KOmmune STat RApportering
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Anskaffelser knyttet til TT-ordningen
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
E-handel.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
AV-utstyr i uh-sektoren Alice Sporstøl UNINETT FAS
Informasjonsmøte om endringer i e-handelsløsningen E-handelsløsningen knyttes sammen med fakturaløsningen.
Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
Atento - innkjøpsportal for store bedrifter
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Høgskolen i Oslo Innføring av bestillingssystem. Kort oppsummering: Bør vi innføre et bestillingssystem?Ja Går det greitt å innføre?Nei Bør vi likevel.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Felles anskaffelse av LMS
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Regional enhet for behandlingshjelpemidler (REB) Ny økonomisk struktur fra Jørund Oddvar Osen økonomirådgiver St. Olav driftsservice.
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Basware Purchase Management
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Oppgradering fra Agresso 5.4 til Agresso 5.5
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Andvord Tybring-Gjedde ASA Jan Mærøe Forretningsutvikler e-Handel
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Rekvisisjonsblokka forsvinner
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Vågan kommune 1999 IKT-plan - IKT som verktøy i strategisk arbeid
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
FAKTURABEHANDLING FAKTURAMOTTAK FOR VÆRNESREGION.
Avdeling for offentlige anskaffelser Seksjon Teknologi og støtte
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Forprosjekt for SYS-kommunane. Hensikt: – Nokre enkle analyser som kan gje ein pekepinn på forventa endringar – Avgjerslegrunnlag for kvar kommune ja/nei.
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
And all the men and women merely players;
E-handel.
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Utskrift av presentasjonen:

Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten

Oslo kommune - nøkkeltall Ca ansatte 56 virksomheter (etater, bydeler, foretak) Budsjett 28 milliarder pr år Anskaffelser 11 milliarder årlig

Framdrift eHandel i Oslo kommune 2001 Deltaker i pilotprosjekt for e-handel i regi av e- handelssekretariatet 2002 Agresso økonomisystem innført i kommunen 2003 Forprosjekt elektronisk bestillings- og fakturasystem 2004 Fakturabehandling og elektronisk bestilling hos 4 piloter 2005 Ti virksomheter benytter elektronisk fakturabehandling og sju av disse har innført elektronisk bestilling 2006 Politisk vedtak om å implementere elektronisk bestillings- og fakturasystem i alle virksomheter 2006Elektronisk fakturabehandling av alle leverandørfakturaer og alle internhandelsfakturaer 2007 Elektronisk bestilling i alle kommunens virksomheter

Volum fakturaer skannet bestillinger elektronisk På årsbasis fra fakturaer skannes og behandles elektronisk efakturaer mottatt elektroniske bestillinger

Offentlig sektors målsettinger for ehandel I løpet av 2007 skal alle offentlige virksomheter ha målsettinger, strategi og planer for sine innkjøp som inkluderer bruk av elektroniske prosesser. I løpet av 2007 skal et flertall av kommunene og alle fylkeskommunene ha tatt i bruk løsninger for elektronisk fakturahåndtering. I løpet av 2008 skal et flertall av kommunene og alle fylkeskommunene ha innført elektroniske innkjøp og ha tatt i bruk tilgjengelige verktøy som Markedsplassen Ehandel.no og KS Registeret GAR. I løpet av 2009 skal 25 prosent av volumet fra offentlige driftsinnkjøp være helt eller delvis skaffet tilveie gjennom konkurranser basert på elektroniske prosesser for samhandling med næringslivet.

Anskaffelsesstrategien sier lite om ehandel … tilrettelegging for bruk av rasjonelle og fleksible bestillings- og betalingsverktøy …..skal kommunen utvide sin bruk av elektronisk bestillingsfunksjonalitet…..

Valgt løsning for elektroniske bestillinger Integrert løsning i kommunens økonomisystem Bestillingen godkjennes av budsjettansvarlig før den oversendes til leverandøren Bestillingen er registrert i økonomisystemet – kontroll på disponerte midler Varemottak gjøres i økonomisystemet Faktura knyttes til bestilling

Hvordan bestille elektronisk? Gjennom markedsplassen ehandel.no Varekataloger på markedsplassen ehandel.no Samkjøpskontrakter – ni leverandører Lokale rammeavtaler Elektronisk til leverandør via faks eller epost Lokal utskrift (web-rekvisisjon erstatter manuelle rekvisisjoner)

Hva oppnår vi? En løsning for å formalisere innkjøpsprosessen og innkjøpsfullmaktene Mulighet for intern styring og kontroll av faktiske innkjøp og av regeletterlevelse Bedre kontroll med leverandørene i forhold til priser og betingelser

Utfordringer i løsningen Brukerterskel og krav til minimumsbestillinger gjør at små enheter med få innkjøp kan oppleve løsningen som mindre praktisk Krav til struktur og planlegging Enheter med ”mange på farten” kan oppleve at det er krevende å strukturere arbeidet innen for de rammene løsningen gir. Personer som ikke er vant med PC-bruk eller ikke har daglig tilgang til PC kan oppleve løsningen som lite praktisk.

Direkte økonomiske gevinster Lojalitet til rammeavtaler Fokus på rammeavtaler - kunnskap om avtalenes innhold En bestillingskanal Bedre betingelser Sikrer handelsvolumet for leverandørene Redusert produktsortiment og redusert behov for lager Bestillingskanal integrert i leverandørens ordre- håndteringssystem Raskere ordrehåndtering Færre feilleveranser

Oppsummert fra Trondheim kommunes evalueringsrapport ” Innføring av løsningen krever at det etableres lokale innføringsprosjekt i den enkelte virksomhet som tar høyde for at dette er mer enn bare å ta i bruk et bestillerverktøy, men også et organisasjonsprosjekt i virksomheten.”

Hva må vi gjøre for å lykkes ? God innkjøpsfaglig kompetanse og gjennomarbeidede innkjøpsstrategier Forbedring av innkjøpsprosessene før ehandelsløsning blir innført En vel gjennomtenkt og godt forberedt strategi for implementering Involvere alle interessenter i implementeringen Sterk fokus på brukeraksept Flere kataloger på markedsplassen Solid støtte fra ledelsen