Imperialismen «Å herske/å befale».

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7: Imperier og kolonier
Advertisements

Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 12: Norge - «den nøytrale allierte»
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Hvorfor er verden urettferdig?
Antikken.
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
15 En urolig verden.
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Kapittel 6: Massepolitikk og nasjoner
Kappløpet om Afrika Bilde: Berlinerkongressen.
Oppdagelser, kolonier og slavehandel
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Forutsetninger og motivasjon
Mellomkrigstiden: Fascismen og nazizmen
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
Hvordan ble USA den dominerende økonomien i verden?
De russiske revolusjonene 1917
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 15: Den første globale økonomien
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Kapittel 19. Nasjonalisme
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Marius Vøllestad Bø vgs
Marius Vøllestad Bø vgs
15. DEN FØRSTE GLOBALE ØKONOMIEN
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Norsk økonomi i verdenssammenheng
«Siste timer før jul-quiz»
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tek form
Napoleon Bonaparte.
Mot ny krig Foto: Deutsches Bundesarchiv.
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Afrika og Asia Kamp for større selvstendighet. Hva skal du lære i kapittel 7? Den arabiske verden kjemper for selvstendighet etter VK1 Hvordan flere jøder.
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Samfunnsfaglig vinkling på slavehandel og slaverutene.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Imperialisme Utvidelse av makt gjennom erobring eller økonomisk og kulturell dominans på bekostning av andre land eller folkegrupper Storhetstid
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
India – juvelen i kronen Matrix s Solen går aldri ned i det britiske imperiet.
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Gode tider i USA, verre i Europa
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
29.Oktober 1929 BLACK TUESDAY. Børskrakk i New York Alle ville selje, ingen ville kjøpe Krisa spreidde til resten av verda Tyskland hard råka, fekk ikkje.
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Den russiske revolusjon
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
Første verdenskrig
Kapittel 2 «Europa erobrar verda»
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
North Atlantic Treaty Organisation
Årsaker og sammenhenger
Politiske ideologier 1800->.
Gang.
Den internasjonale arenaen
Den industrielle revolusjonen
Den første verdenskrig
Napoleon - En krigsglad herre
2.verdenskrig.
Hvorfor revolusjon i Russland?
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Utskrift av presentasjonen:

Imperialismen 1870-1914 «Å herske/å befale». Når et land bedriver imperialisme, forsøker det å skaffe seg politisk, kulturell, økonomisk eller militær makt, utover egne landegrenser. En tidsepoke/-periode. Spesielt intenst i denne perioden. Da var det kort og godt et kappløp mellom de europeiske maktene om å dele verden seg imellom.

Foregangsmenn «åpnet verden» Kristoffer Columbus (1451-1506). Fra Italia. kom til Amerika (1492) – skulle finne sjøveien til India (først dagens Bahamas – disse kalte han indianere). Vasco da Gama (1460-1524). Portugiser. seilte rundt sørspissen av Afrika til India - 1497. Oppdaget sjøveien til India. Fernando magellan (1480-1521) foretok første jordomseiling. Portugiser. Dro 1519. Døde på Filippinene, drept av innfødte krigere ved landgang 1921. Fikk likevel æren. Disse reisene åpnet verden på en ny måte. Europa var klar for ekspansjon! Kristoffer Columbus Vasco da Gama Ferdinand Magellan

Europa erobrer verden

Europa erobrer verden

Forutsetning for imperialismen Oppdagelsene Den industrielle revolusjon Moderne våpen, telegrafkabler, medisiner, dampskip, lokomotiver, m.m. Den industrielle revolusjon hadde bokstavelig talt åpnet opp verden for europeisk utforskning og erobring. Med moderne våpen, telegrafkabler, medisiner, dampskip og lokomotiver + havneanlegg - hadde europeerne det det trengte til å ta kontroll og befale over alle andre folkeslag de kom over. Viste noen tegn til motstand krevde det som regel bare noen enkle demonstrasjoner av denne makten før de fleste lokalbefolkninger gav opp. En enkel kanonbåts velrettede salver mot et lokalt fort eller tradisjonelt seilbasert krigsskip var gjerne nok. Europeiske land hadde vært opptatt med å opprette kolonier over store deler av kloden siden 1400-tallet. Men på slutten av det 19. århundre foregikk koloniseringen med en effektivitet og med såpass varierende hensyn til lokalbefolkningens liv og velvære at den har farget store deler av verdens syn på Europa siden.

Drivkreftene bak Økonomi – ny industri krevde råvarer Maktkamp og strategi Nasjonalisme Rasisme - herrefolk Misjon Klassekamp Økonomi: Ny industri krevde råvarer – mineraler, palmeolje, jordnøtter, bomull, te, kaffe, kakao, sukker, tobakk, edelstener, gull, bananer, gummi, m.m. . Mange land i Europa innførte toll. Ble behov for nye markeder. Billige råvarer i koloniene kunne selges dyrt. Maktkamp og strategi: Turde ikke se på at andre stormakter sikre seg nye områder – være sterkest. Stretegi: Kontroll på viktige områder. St.brit – Egypt, Suez. Frankrike – vest/øst. St.brit. Nord/sør i Afrika. Rivaliseringen bidro til å skape den spente situasjonen mellom landene før 1. verdenskrig og som var med å bidra til 1. verdenskrig. Nasjonalisme: Viktig skaffe nasjonen ære nasjonen ved å herske over andre. Viktig å vise tenner. Rasisme: Mange europeere mente de var mer verdt enn andre folkeslag. Troen på egen overlegenhet. De sterkeste statene må herske over de svake. Rudyard Kipling kalte det «Den hvite manns byrde». Så på seg selv som herrefolk – ble båret rundt. Misjon: Forsøk på å omvende de innfødte til kristendommen. Gode hensikter, men ble ofte misjonærene utnyttet og hjalp imperialistenes sak. Klassekamp: Mye uro blant arbeiderklassen. Fagforeningenes kamp. Ble sagt: Koloniene ville dempe arbeidsløsheten.

Kappløpet om Afrika Startet i 1875: Belgia krever Kongo 1882: St.britania overtar Egypt Store motsetninger mellom imperialiststatene. Fare for krig Rikskansler Otto von Bismarck tar grep.. Belgisk Kongo, Kong Leopold. Eksempel på et av de verste ksemplene på europeisk imperialisme: Avkuttede hender, neser, ører for ikke å oppfylle krav om kvoter (f.eks. gummi). 1919: Befolkningen i Kongo halvert siden 1885.. Tyskland: Dagens Namibia Egypt: Storbritannia overtar Egypt fra Frankrike. Ville ha kontroll på Suezkanalen. Merk egyptologien. Utgravinger fra det gamle Egypt. Howard c\Carter oppdager og gjennomfører utgravingene av Tut ank Amons grav i 1922. Cecil Rhodes

Berlinkonferansen 1884-85: Berlinkonferansen Forbud mot slavehandel Delt med linjal.. Imperialistene møtte motstand.. Sør-Vestafrika (Namibia) Liberia og Etiopia Berlinkonferansen: Stor uenighet om hvem som skulle «få» hvilken koloni. Nær krig. Derfor innkalte Otto von Bismarck Landene som var representert på konferansen var Tyskland, Østerrike-Ungarn, Belgia, Danmark, Frankrike, Storbritannia, Italia, Nederland, Portugal, Russland, Spania,Sverige/Norge (union), det osmanske rike (Tyrkia) og USA. Ingen afrikanske land var representert. - Sør-Vestafrika – tyskerne tok jord og kveg fra innbyggerne – opprør – 80 000 opprørere mistet livet. Mange drevet ut i Kalahari – døde av sult og tørst. Også eksempel rpå mer fredelige løsninger (bestikkelser, støtte til en enkelt gruppe i samme land). Forbud mot slavehandel ble vedtatt. Liberia ble anerkjent som egen stat i 1847. Etiopia skaffet seg våpen. Motstod angrep fra Italia i 1896.

India – juvelen i kronen

Avkolonisering Satte fart etter 2. verdenskrig Frigjøringsbevegelser vokste frem FN vedtar «Erklæringen om uavhengighet for koloniland og folk». Førte ofte til kaos og maktkamp. Noen trakk seg ut (Storbritannia fra India i 1947) – andre førte kriger mot frigjøringsbevegelsene (Grankrike i Vietnam). - 1960 vedtok FNs Generalforsamling den historiske resolusjonen om avkolonisering, Erklæringen om uavhengighet for koloniland og folk. - Mange tidligere kolonier ble forlatt av kolonimakten i hui og hast, i mer eller mindre kaotiske tilstander. Et av de verste eksemplene var Belgias avskjed medKongo (hovedstad Kinshasa), som straks falt sammen i en fireårig borgerkrig (1960-64). Mange andre tidligere kolonier opplevde også lange perioder med uro etter frigjøringen.