INTRODUKSJON TIL FLASH OG ACTION SCRIPT PROGRAMMERING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Guide til Facebook - sider og arrangementer
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Intranett: Hvordan komme i gang
1. 2 Pixel •En pixel en den minste bestanddelen i et bilde. •En pixel er et unikt punkt og kan ha 1 farge. •(En texel er en pixel som er brukt i 3D- teksturering)
Bruk av PowerPoint og enkel bildebehandling – FLU06Deltid
Bildebehandling – FLU 2005/2006 Fagenhet for IKT.
TIBE EDIT brukerveiledning Etter gjennomgang av denne presentasjonen skal du være i stand til å opprette nye sider, sette.
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
 Thore R Jensen Leder og suport  Tor Morten Jensen Programering og design  Vi tilbyr tjenester som webmastring, webdesign og webutvikling.
Dokument med bilde, formatere i Word
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
LEVANGER KOMMUNE PRODUKSJON OG AJOURHOLD - INTERNETTSIDER1 Mappenavn - Filnavn - Bokmerke •Bare små bokstaver, også i ending (jpg, htm) •Ikke æ, ø eller.
Dokumentasjon av en prosess
Forsiden til som du møter førstwww.pssi.no.
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Android-Programmering Våren Oversikt – PendingIntents Rollen til PendingIntents Vanlig bruk Deling Sending.
Epost vha Outlook Grunnleggende om epost / Outlook-Exchange
Opplæring: Digital Diktering
Dette er en automatisk presentasjon
Mandag 8. November Powerpoint..
Bildebehandling i Paint
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Bakgrunnsbilder. Dere kan nå administrere bakgrunnsbilde selv gjennom Ressursgallerimodulen Tips: bildet bør ikke være for tungt (inntil kb går.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
HTML – 2. økt HiO IT20 Torsdag Plan Repetisjon/spørsmål fra Grafikk – farger – bildekart Tabeller Rammer Oppgaver.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
VEKTORGRAFIKK.
 Bygd opp av piksler  Hvor mange?  Mer ppi = bedre kvalitet = større fil  Skrivere bruker dpi.
Mønsterkonstruksjon i GIMP.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Hurtigreferanse for Lync 2013 KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller.
Powerpoint v/ Terje Høiland
Arbeidsmetoder og teknikker
1 Gruppeoppgaver - antirasistisk nettsted Visittkort / startside / indexside Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle førskolelærerfaglig.
Brukerveiledning i GIMP- animasjon (GIF)
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Bruk av PowerPoint og enkel bildebehandling – FLU05D 2006/2007 IT-seksjonen.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Rapportkurs Bevisst Superbrukere Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.
Android-Programmering Våren Oversikt – PendingIntents  Rollen til PendingIntents  Vanlig bruk  Deling  Sending.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
GODT NYTT ÅR ! Hilsen Styret i NEKF TIL
Opplæring for Microsoft® Office PowerPoint® 2007
Brukerhåndbok versj. 1, 3. februar 2013
Oppgavehefte EPiServer
Slik lager du dørskilt VELG MALTYPE SKRIV UT SKILTET MALTYPER
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Bildemal for sosiale medier
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

INTRODUKSJON TIL FLASH OG ACTION SCRIPT PROGRAMMERING

FLASH USER INTERFACE Oppbygging av Flash User Interface: Stage (Visnings området): Der vi ser/finner aktive komponentene(grafikk, bilde, knapp,…) Ulike paneller,( property panell, …) Libraray: bibliotek som inneholder komponentene vi plasserer på Stage. Timeline (Tidslinje): En akse som er inndelt i tidsenheter av lengde på 1/24 sekund = 0.04 sek per. Frame («bildet»): «en» enhet på timeline. Kan navngis ved behov. Frame rate( bildehastighet): default = 24 fps, dvs i løpet av 1s kan 24 bilder visesfrem. Key frame ( «nøkkelbildet» ): et sted (det øyeblikket) hvor vi finner en grafikk på Stage. Layer (lag): en virtuell side med ark som kan inneholde ulike komponenter.

DETALJER I TIMELINE 1: FRAME OG KEYFRAME Keyframe: hvor en grafikk dukker opp, eller en endring i grafikk oppstår. Merkes med svarte sirkler i timeline. Blank keyframe: en frame som ikke har noen grafikk i seg. Tips: Det er en fordel å fjerne en keyframe som ikke trenges på timeline.

DETALJER I TIMELINE 2: LAYER Layer (lag): er en del av timeline (kan forestilles som et lysbilde ark) Det er vanlig å navngi en layer, ved dobbel klikking på «Layer 1», «Layer 2»,… Vi kan legge til mange layer ved å klikke på første «ark-symolet» nederest i panellen Vi kan lage mappe for å organisere mange layer vi har laget ved å klikke på mappesymbolet. Vi kan vise/skjule layer ved å trykke på øye-symbolet. Vi kan låse/åpne en layer for redigeringsmulighet, ved å klikke på lås-symbole/blyantsymbol

DETALJER I TIMELINE 3: SPESIELLE LAYERS Guide-layer kan opprettes ved å høyreklikke på layer navn: ahr symbol som en blå hammer Motion Guide-layer:har rødprikkete bue symbol Mask layer: …. Shape tween layer: … Motion Tween layer:.

SYMBLER I FLASH Symboler: Når vi importerer en bildefil, en lydfil,… blir disse lagret som et symbol i Library. Ellers er alt av objekter som lagres i Library et symbol. Hvis vi drar-og-slipper et symbol fra Library inn på stage da har vi en instans av dette symbolet. dvs en eksemplar av det. Instanser må ha navn for at vi kan kontrollere dem med AS3. Vi kan dra mange eksemplarer av samme symbol fra library inn på stage UTEN at de øker filstørrelsen særlig. Vi kan opprette egne symboler i selve flash, f.eks. lage en sirkel og konvertere den til symbol. Merk av sirkel og Modify  Convert to symbol, eller ( F8-tast) For å opprette nytt symbol i sleve flash: Insert  New symbol, eller Ctr-F8.) Symboler kan enten være Movie Clip, eller Button, eller Graphics Symboler har sine egne timeline!!! Og det er lett å misforstå dem med hoved timeline. Symboler kan kommunisere med AS3 og kan inneholde FLERE elementer enn bare EN ting.

TEKSTTYPER I FLASH Tre typer: Static, Dynamic og Input Static : brukes for tekstinnhold som er skrevet av brukeren før programmet kjører - Eks. en tittel som holder seg sammen i hele programmet. Dynamic : brukes når tekstinnhold genereres av selve programmet mens programmet kjører. - Eks. Når vi skal generere et tilfeldig tall og vise det på et tekstfelt på skjermen Innput : brukes når brukeren selv vil skrive noe inn i et tekstfelt etter at programmet kjører. - Eks. tekstfelt for å skrive inn brukernavn, passord, eller svar på et spørsmål

PASSENDE VALG AV EGENSKAPER Husk « embed» ved bruk av dynamic text. Husk « Use Device fonts» Prøv frem andre valg for Anti-alias og se hvordan det påvirker tekstens utseende under kjøring

PUNKTGRAFIKK(KAP 3) Punktgrafikk: ( rastergrafikk eller bitmap) består av et rutenett hvor hver celle er en pixel. Pixeldimensjon: Eks. et rektangel som består av 200 x 300 pixler er 6 Kilo pixkler Oppløsning: antall pixler per måleenhet. Eks. en oppløsning på 200 ppi betyr 200 px / inch Skriver oppløsning: antall prikker per måleenhet. Eks dpi betyr 3000 dot/inch Fargemodeller: -RGB(red, green, blue). Eks -CMYK ( C yan, M agenta, Y ellow og blac K / K ey-color) Fargedybde (fd) = oppgis i bits = antall farger som per pixel Antall farger = 2 fd = 2 1 = 2 farger og 2 24 = farger

PUNKTGRAFIKK Minneforbruk ( i MB) = oppløsning * fargedybde Eks. et bildet på 2000 x 3000 pix = pix = 6 Mpx 6 M px * 24 bit = 144 Mpx = 18 MB Komprimering: Punktgrafikkformater: 1- JPEG/JPG: Fargedybde = 24 bits, kan ødelegges ved komprimering, vises direkte på nett 2- GIF: Ikke ødelagt ved komprimering, har også egen gjennomsiktighet, har bare 256 farger, kan inneholde bildeserier og derfor kan animeres 3- PNG: Ikke ødeleggende komprimering, har fargedybde på 24 bits 4- TIFF/RAW: ikke ødelagt ved komprimering

VEKTORGRAFIKK(KAP4)