Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Einar Duenger Bøhn UiO, våren 2012
Eksperimentelt arbeid
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
The Scientific Importance of Experimental Data
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etikk i psykologisk forskning
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Om metodekurset Pensum: Bordens & Abbott, 6. utgave (5. utgave OK)
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Naturfag i sommerferien?
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Forklaringstyper i historievitenskapen
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Tema: Kommunikasjon i team
Hva er kunnskap?.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
INF1800 Logikk og Beregnbarhet. Lærebok: Discrete Structures, Logic, and Computability Utdrag blir pensum. Obs: Første opplag inneholder mange feil, andre.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Introduksjon - positivisme
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
ARK september. ”Jeg har en teori om…” Eksempler på problemstillinger i arkeologi: Introduksjonen av jordbruket Hvordan forstå den paleolittiske.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 2.
Kvalitative og kvantitative metoder
Brukbarhetstesting og feltstudier
Hypotesetesting: Prinsipper
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006

Deriving theories from the facts Hvordan kan en utlede vitenskapelig kunnskap fra fakta? Men husk: Det observasjonsmessige grunnlaget for naturvitenskapen er ikke så sikkert og liketil som det ofte framstilles! –Observasjoner uavhengig av teori? –Observasjoner sikkert grunnlag for kunnskap?

Induktivisme - det “klassiske” vitenskapssynet - empirisme. Er det mulig å slutte til generelle lover fra enkeltobservasjoner?

David Hume ( ) Vi gjør klokt i å tro at det finnes universelle naturlover Men det er umulig å ha sikker viten om slike lover. Når vi forsøker å formulere universelle lover om naturen, er disse aldri annet enn hypoteser som aldri kan endelig bevises

David Hume ( ) Induksjonsproblemet “Antakelsen om at fremtiden ligner fortiden er ikke grunnlagt på argumenter av noe slag, men har utelukkende sitt utspring i våre vaner”

Immanuel Kant ( ) Kants erkjennelsesteori kan betraktes som et forøk på å redde Newtons naturvitenskap fra Humes skepsis Vår erfaring har visse grunnleggende trekk som gjelder universelt og med nødvendighet. Disse kan ikke ha sitt opphav i sansene. De gjelder a priori. De har sitt opphav i sinnet.

Immanuel Kant ( ) A priori kunnskap er uavhengig av sansing A priori kunnskap gjelder med nødvendighet A priori kunnskap gjelder universelt Den kunnskapen sansene gir oss, gjelder verken med nødvendighet eller universelt

Immanuel Kant ( ) Vår måte å erfare på, i kraft av det å være menneske, har visse grunnleggende trekk som gjelder universelt og med nødvendighet. Disse har ikke sitt opphav i sansene. De gjelder a priori. De har sitt opphav i sinnet. Med utgangspunkt i disse trekkene kan vi altså formulere naturlover som gjelder universelt og med nødvendighet for naturen slik som vi erfarer den.

Logikk Hvis vi kan være sikker på at våre premisser er sanne, kan vi også være sikre på at alt vi logisk utleder fra dem er sanne! Skille mellom induktive argumenter fra deduktive argumenter ”Den induktive kalkunen”

Induktivisme Stort antall observasjoner Gjentatte observasjoner under varierte betingelser Ingen aksepterte observasjonsutsagn kan være i konflikt med den utledede loven

Induktivisme Hvordan kan induktivisme selv bli rettferdiggjort? Dermed brukes induktive argumenter til å forsvare induktivisme!! Hva som konstituerer et valid deduktivt argument kan spesifiseres med høy grad av presisjon, men hva som konstituerer et induktivt argument er høyst uklart.

Induktivismens attraksjon ligger kanskje i den ”umiddelbare appell” og at den inneholder noe vesentlig om objektivitet, pålitelighet og brukbarhet.

Skolens naturfag? Hva så med skolens naturfag? Skal man slutte med det som lenge har vært 'god pedagogikk', nemlig å gå fra det konkrete til det abstrakte, trekke slutninger og lage regler ut fra noen få og utvalgte eksempler? Skal man gi avkall på 'en induktiv arbeidsform'?

Karl Popper ( ) Verifikasjon forkastes Logisk induktivisme forkastes Demarkasjon ved hjelp av falsifikasjon Graden av falsifiserbarhet er avgjørende for vitenskapeligheten Hvis en teori skal ha informativt innhold, må den kunne falsifiseres.

Popper Vitenskapelig metodologi: Dristig gjetning. Harde tester og gjendrivelser. Rasjonelle teorivalg. –“Conjectures and refutations” Normativ Utvide naturvitenskapens rasjonalitet til andre områder slik at disse også kan bli dominert av fornuften.

Hypotetisk-deduktiv metode Dedusere en eller flere prøvbare konsekvenser av den hypotesen eller teorien som skal testes, og så undersøke riktigheten av disse konsekvensene. Utfallet brukes til å si noe om riktigheten av hypotesen eller teorien. Eksempel: Generell relativitetsteori og avbøyning av lys.

Kritikk av falsifikasjonismen En teori kan leve i beste velgående selv etter at den strengt tatt er 'falsifisert' (kaloric-teorien) Det man tror er en falsifisering, kan vise seg ikke å holde stikk (Bohr) Hvis observasjoner og eksperimenter er i konflikt med prediksjoner til en lov eller teori, kan det være andre ting en loven eller teorien som er ”feil”.