Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole
Programmet for kvelden Første del – felles ca. 1t Om skolen Foreldresamarbeid Regler og rutiner Andre del – klassevis Om fagene Om klassen Annet
Tertnes videregående skole Skoleåret 2010-2011 Ca. 440 elever Fordelt på 19 basisgrupper (klasser) 50-50 jenter/gutter Ca. 70 ansatte hvorav 50 lærere Elevservice: Elevinspektør Rådgivere – to Ledelsen: Rektor Assisterende rektor Avdelingsledere - fire
Læring og utvikling i et inspirerende miljø! Skolens visjon Læring og utvikling i et inspirerende miljø!
Den viktigste ressursen i skolefelleskapet er mennesket Verdigrunnlag Den viktigste ressursen i skolefelleskapet er mennesket Vi ser mennesker som likeverdige og møter hverandre med omtanke og respekt. 5
Pedagogisk forståelse Tertnes vgs skal gi elevene best mulig læring og grunnlag for utvikling slik at enkelteleven blir i stand til å møte framtidige utfordringer. 6
Tertnes videregående skole Nybygg og rehabilitering Utvidet tilbud: Studiespesialiserende utdanningsprogram: Studiespesialisering Studiespesialisering med formgivningsfag Studiespesialisering med toppidrett Yrkesfaglig utdanningsprogram: Design og håndverk Service og samferdsel
Tertnes videregående skole Struktur studiespesialisering Studiekompetanse Studiespesialisering Vg3 Studiespesialisering Vg2 Studiespesialisering Vg1
Studiespesialiserande utdanningsprogram Tilbudet: Studiespesialisering Studiespesilaisering med formgiving Studiespesialisering med toppidrett Generell studiekompetanse Spesiell studiekompetanse
Studiespesialiserende utdanningsprogram – Vg1 Vg1 – bare fellesfag – 30 t/v Norsk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, geografi og kroppsøving Matematikk: valg mellom teoretisk (1T) og praktisk (1P) Fremmedspråk: Nivå II: Fransk, tysk og spansk Nivå I: Spansk eller italiensk Formgiving – 35 t/v: Egne programfag Toppidrett – 40 t/v: Trening – toppidrett programfag
Studiespesialiserende utdanningsprogram – Vg2 og Vg3 Programområde realfag Programområde språkfag, samfunnsfag og økonomi Programområde formgiving
Studiespesialiserende utdanningsprogram – Vg2 og Vg3 Programfag Realfag: Matematikk (Realfag (R) og Samfunnsfaglig (S)) Fysikk Kjemi Biologi Informasjonsteknologi Geofag Formgiving: Design og arkitektur Visuelle kunstfag Trykk og foto Scenografi og kostyme Visuell kultur og samfunn Språkfag, samfunnsfag og økonomi: Engelsk (internasjonal engelsk, engelsk språk, kultur og samfunn, samfunnsfaglig engelsk) Fremmendspråk (fransk, spansk, tysk og italiensk) Samfunnskunnskap (sosiologi og sosialantropologi, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter) Rettslære Media- og informasjonbehandling Historie og filosofi Næringslivsøkonomi (økonomistyring, økonomi og ledelse) Samfunnsøkonomi
Studiespesialisering m/formgiving Felles programfag Design og arkitektur Visuelle kunstfag Valgte programfag Trykk og foto Scenografi og kostyme Visuell kultur og samfunn
Studiespesialisering m/toppidrett Egne inntaksregler Trening i skoletida Toppidrett programfag Velger programområde som elevene på studiespesialisering Generell og spesiell studiekompetanse
Tertnes videregående skole Struktur, yrkesfagleg opplæring Fagbrev Opplæring i bedrift Studiekompetanse Påbygging til studiekompetanse Opplæring i bedrift Yrkesfag Vg2 Yrkesfag Vg1
Service og samferdsel Vg1 Service og samferdsel Vg2 Salg, service og sikkerhet Reiseliv IKT driftsfag Transport og logistikk
Service og samferdsel Lærefag IKT-servicefaget Kontor- og administrasjonsfaget Logistikkfaget Reiselivsfaget Resepsjonsfaget Salgsfaget Sikkerhetsfaget www.salgogservice.no
Design og handverk Vg1 Design og handverk Vg2 Interiør og utstillingsdesign Design og tekstil Frisør Se lærefag vg3 på vilbli.no
Utviklingsplanen 2010-2011 Utviklingsområder: Tilbakemelding og vurdering Tilpassa opplæring Pedagogisk bruk av IKT En samarbeidende organisasjon
Utviklingsområde: Tilbakemelding og vurdering Utviklingsmål 1: Øke fullføring og få ned fravær Bedre rutinene for oppfølging av enkeltelever Arbeidsplaner for elevene Systematisk tilbakemelding til kvar elev Eigenvurdering for elevene Utviklingsmål 2: Øke utnyttinga av biblioteket sine ressurser
Utviklingsområde: Tilpassa opplæring Utviklingsmål: Gi et godt læringstilbud til elever med ulike behov Kartlegging Oppfølging - differensiering Redusere behovet for pedagogiske rapporter Øke kompetanse på IOP og pedagogiske rapporter
Utviklingsområde: Pedagogisk bruk av IKT Utviklingsmål: Utvikle en pedagogikk der bruk av IKT er ein naturleg del av læringa Digital grunnkompetanse for lærere og elever Utvikle bruk av digitale læringsressurser Utvikle ein digital studieteknikk – OneNote Utvikle lesestrategier Bruk av Smartboard
Utviklingsområde: En samarbeidende organisasjon Utviklingsmål: Fremme samarbeid og dialog på alle nivå i organisasjonen Øke samarbeidet mellom lærerne seksjon/fagmøter fadderordning nye lærere bruke LP-modellen Miljøtiltak for elever og tilsatte Dialog og samarbeid ledelsen – elever – tilsatte Egen samling for nye lærere Videreutvikle informasjonsrutiner overfor elevene og lærerne/tilsatte
Foreldresamarbeid - formål Ha eleven i fokus Bidra til eleven sin faglige og sosiale utvikling Viktig ressurs for skolen - styrke utviklinga av gode læringsmiljø Skape læringsresultater – flere fullfører videregående opplæring
Foreldresamarbeid Foreldresamtaler - konferansetime Foreldremøter Startsamtalen ved skolestart – bli kjent - kartlegge En samtale midtveis i skoleåret – faglig og sosial utvikling Foreldremøter Foreldremøte ved skolestart – info om skolen, opplæringa, foreldresamarbeid, rutiner m.m. Foreldremøte før søkning for neste skoleår – om valg av programområde og programfag
Foreldresamarbeid – forts. Informasjon til foreldre – digital Hjemmesida: tev.hfk.no Skolearena Epost – SMS Personlig kontakt