Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen
Hva er data, informasjon, kunnskap,..? Competence Experience Data Knowledge Skill Information Methods Active Knowledge - Scenes of Action - Roles interpretation associations to other views and structures associations to actions and tasks performing work in varying settings innovation generates new data Creating value through knowledge sharing and activation. Digital networks used as multi-media enabled by software Ref.: Lave & Wenger
Kompleksitet, samspill, og tilpassing av produkter og tjenester må beherskes Piping Process Support Structure Procure- ment Fabri- cation Planning Ytelser, ulike parametere og konfigureringsregler bestemmer arbeidsprosessene Smarte produkter og komponenter bestemmer hvilke avhengigheter brukerne må styre
Hva er Aktiv Kunnskaps-Arkitektur ? Kunnskapsrom og kunnskapsarkitektur Arbeidsplasser for roller og brukere Arbeidsplasser for utviklingsteam
Arkitekturdreve arbeidsplasser og løsninger
Industrieksempel – design av setevarme
Prototyp arbeidsflate for materialspesifikasjon
Kommunikasjon over verdikjeder
Brukermedvirkning krever grafisk modellering Nøkkelen til helhetlig modellering av kunnskap, arbeidsrom og modellbaserte arbeidsplasser er IRTV språket
Voksende kompleksitet - felles behov 1.Datainnsamling og forvaltning 2.Kunnskapsdeling og forvaltning 3.Kompetanseoverføring og praktisk øving 4.Metodeutvikling og tilpassning 5.Brukerinvolvering og aktiv medvirkning 6.Nettbasert samarbeid, koordinering av arbeidsoppgaver 7.Interaksjon mellom roller – mennesker og utstyr 8.Utnyttelse av smarte komponenter 9.Samspill over livsløp og verdikjeder 10.Jobbe fra hvor du enn befinner deg 11.Åpen innovasjon og læring 12.Kompletterende datafangst- grafiske språk
Innhold 1.Hva er data, informasjon, kunnskap og kompetanse? 2.Virksomheters kunnskapsrom og arbeidsrom, og deres egenskaper. 3.Hvordan beherske kompleksitet og samspill, og tilpassninger? 4.Hva er Aktiv Kunskaps-Arkitektur (AKA)? 5.Modellbaserte, arkitekturdrevne arbeidsplasser. 6.Et eksempel fra industrien - design av setevarme 7.Behov for brukermedvirkning og grafisk modellering. 8.Hva går vi glipp av ved systemutvikling og programmerte applikasjoner? 9.Programvare benyttes primært som en muliggjører.
2. Virksomheters kunnskapsrom og arbeidsrom Modeller for arbeidsplanlegging og utførelse Metodikk modeller og arbeidsrom Business modeller og arbeidsrom Rolle-spesifikke arbeidsrom Personlig arbeidsrom med relevante perspektiver Kunnskapsrom med ulike modeller og perspektiv
Egenskaper ved Aktiv Kunnskapsarkitektur 1.Detaljering av omgivelsene, rik kontekst, for beskrivelse og analyse av avhengigheter, endringer, praktisk kompetanse mm. 2.Eierskap til data, aggregering og forvaltning av data med lokale nyanser og verdier, forvaltet for ulike fagområder og formål 3.Avledning av regler og autonome metoder for oppdatering av arbeidsrom og arbeidsplasser, tilpasset situasjoner og leveranser 4.Modellgenererte arbeidsflater og samarbeidsrom for kunnskapsdeling, beslutningsstøtte, sporbarhet og forutsigbarhet 5.Integrering av metodikker, lovverk og forskrifter, relevante utsnitt 6.Læring og eksperimentering med hypoteser og flere alternativer 7.Kontinuerlig læring og innovasjon, oppdatering av alternativer, og begrunnede valg 8.Visuelle virksomhetslandskap vil forenkle fremtidig samspill, og skape sporbarhet og forutsignbarhet
Datamodeller må dekke nye behov NATO standarder Standarder for sektor/våpengren Nasjonal arkitektur - FOSA Engasjementsarkitektur Oppdragskunnskap Enhetens felles kunnskap Individuell kunnskap Rik kontekst Ingen kontekst Allmenn mening Ingen kontekst Allmenn mening Stabil Klassestyrt Situasjonsstyrt Avhengig av begrensninger, regelverk og praktisk handling Fokus for tradisjonell IT Fokus for aktiv kunnskaps- arkitektur Kontinuerlig endring
For de spesielt interesserte activeknowledgemodeling.com