Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Hva er en artikkel?.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Thon Hotel Backlund, Levanger
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Artikkel.
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging rbf Skriving Skrivehandlinger og skrivekompetanser - en dynamisk illustrasjon - Nasjonale prøver i skriving rbf Modellen illustrerer relasjoner mellom skrivehandlinger og skrivekompetanser. Ulike relasjoner mellom skrivehandlinger og skrivekompetanser framkommer ved å klikke på feltene i modellen.

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5 Indre motivasjon Ytre motivasjon

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere a 3b 4

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) 3b a

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf b a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf b a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf b a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf b a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf b a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf a 3b 4 5 Innkodings kompetanser Skriftlig mediering Innkodings- kompetanser Orto- grafi Semantikk og grammatikk Tegn- set- ting Bruk av ordklasser og tid Ut- forming av setning- er og avsnitt Bruk av fono- logisk og orto- grafisk informa- sjon Utforming av lesbar og oversiktlig skrift Motorikk Skriftlig mediering Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale