Ordklasser Inndelingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Ordklasser.
Vurdering av pedagogisk programvare
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Naturlig språk og gjenfinning
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Enspråklig terminologiekstraksjon TRANS 2110
Kapittel 15 På litteraturgruppe
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Morfologi ALU1.
Morfologi – formlære - ord
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi LUB
Om grammatikkens stilling
Oppsummering i grammatikk
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Matematikk LUB Elise Klaveness
Morfologi Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Grammatikk.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Ordklasser Inndelingen ORDKLASSEINNDELINGEN

Hvorfor lære om ordklasser? Viktig del av den grammatiske språkbeskrivelsen Forstå bøyningsmåter skrive korrekt Innsikt i hvordan norsk skiller seg fra andre språk Krav Ha generell oversikt over ordklassene Vite på hvilket grunnlag ordene deles inn Kjenne til typiske ord i hver klasse Vite forskjell på tradisjonell og ny ordklasseinndeling

Hvorfor lære ordklasseterminologi? Klare å slå opp i ordbøker og forstå hva som står der Forholde seg til normerte regler Forstå noe om språkets byggesteiner

Ordbokseksempler fra Norsk-engelsk ordbok (W. A Ordbokseksempler fra Norsk-engelsk ordbok (W.A.Kirkeby, Kunnskapsforlaget) 1. Føre subst road conditions 2. Føre vt carry, transport 3. Føre adv before

ORDKLASSEINNDELINGEN har gått gjennom en tydelig utvikling i det siste tiåret. Gamle ordklasser: Verb, substantiv, adjektiv, preposisjon, adverb, konjunksjon, interjeksjon, tallord

Standardgrammatikken Norsk referansegrammatikk (NRG) opererer med disse ti ordklassene: substantiv, adjektiv,verb, pronomen, adverb, preposisjon, konjunksjon, subjunksjon og interjeksjon + determinativ (omfatter tidligere artikler og deler av tidl. pronomen)

Gradvis forandring 1997: Norsk referansegrammatikk (Faarlund ofl) 2005: Grammatiske termer til bruk i skoleverket (Utdanningsdirektoratet + Språkrådet)

Hvorfor forandringen? Fordi grunnlag for den gamle inndelingen lå i andre språk og dermed ikke passet så bra for norsk språkstruktur. ADVERB – denne gruppen inneholdt tidligere veldig forskjellige adverbtyper x etter å ha overført noen adverb til andre, mer passende ordklaser, er adverb blitt en mer homogen gruppe.

Opp-oppe, inn-inne er nå klassifisert som preposisjoner (på syntaktisk grunnlag) Tidligere relativpronomen som er nå kvalifissert som subjunksjon

Tallord: fem →determinativer femmer → substantiv femte → adjektiv Ordenstallene (første, andre, tredje osv.) regnes som adjektiv, fordi de syntaktisk oppfører seg som adjektiv:

INNDELINGSKRITERIER 1. leksikalsk: åpne X lukkete klasser Åpne: verb, substantiv, adjektiv, adverb, interjeksjoner De andre klassene er så godt som lukket ved at det er svært sjelden at gamle ord faller bort eller nye tas inn.

Åpne ordklasser Lukkede ordklasser Produktiv - ny ord dukker opp f.eks verb: google, surfe, maile, substantiv: tekstmelding, adjektiv:kult Først og fremst innholdsord som viser til ”ting” i verden Lukkede ordklasser Ikke produktiv Først og fremst grammatiske ord som angir forholdet mellom innholdsordene: preposisjoner

2. semantisk (og syntaktisk): innholdsord X funksjonsord

Innholdsord viser til til noe utenfor språket og har et eget, selvstendig betydningsinnhold F.eks. et bord, en kamerat, en klode

Funksjonsord har grammatiske funksjoner (paralleller – bøyningsmorfemer, grammatiske morfemer)

Det er ingen skarp grense mellom innholdsord og funsksjonsord. Enkelte ordklasser rommer ord av begge typer. Verb: de fleste er innholdsord (skrive, snakke), men hjelpeverbene er funksjonsord (ha, bli).

Adverb: fort, hjemme, lenge – innholdsord derfor, ikke, også – funksjonsord

3. Morfologisk kriterium Med bøyning X uten bøyning +Verb, substantiv, adjektiv (rose, flekkete, moderne), pronomen (seg, man), determinativer (hans, deres, samme, begge), adverb (obs! Men mange bøyes ikke) -preposisjoner, konjunksjoner, subjunksjoner, interjeksjoner

Nye grammatiske termer: subjunksjon Innleder leddsetninger Består av Tidligere underordnende konjunksjoner (at, fordi) Infinitivsmerket å Som og enn når de innleder leddsetninger

Nye grammatiske termer: pronomen Pronomen kan erstatte en substantivfrase i en setning Fem typer: Personlig pronomen (jeg) Resiprokt eller gjensidig pronomen (hverandre) Refleksivt pronomen (seg) Spørrepronomen (hva) Ubestemt pronomen (man, en) Andre tradisjonelle pronomener har blitt determinativer (min, denne) eller subjunksjoner (som, enn)

Nye grammatiske termer: determinativ Bestemmer hva substantivet refererer til Tre typer: Eiendomsord (possessiv): tidligere eiendomspronomen (min, vår) Pekeord (demonstrativ): tidligere påpekende pronomen (denne, det) Mengdeord (kvantorer): tidligere artikler (en/ei/et ) tidligere grunntall (en, to tre) tidligere ubestemt pronomen (ingen, alle, hver)

Bindeord: k o n j u n k s j o n e r s u b j u n k s j o n e r

k o n j u n k s j o n e r K. er ord som sideordner elementene de binder til hverandre. Og, både – og, så vel – som, eller, enten – eller, verken – eller, men, for, så

s u b j u n k s j o n e r S. brukes først og fremst som innledeord i leddsetninger De grupperes etter hva slags leddsetninger de innleder. At, om, mens, fordi, hvis, som, infinitivsmerket å (som var tidligere en selvstendig ordklasse)