Problemløsning som arbeidsmåte i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Ledelsesinformasjonsystem
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Problemløsning Per Holth HiAk.
FORMATIV VURDERING.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Malen for fotballmodellen
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
In collaboration with: Morten Brekke Department of Engineering Sciences - Graduated in Theoretical Astrophysics at University of Oslo. - Lecturing at UiA.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Lesing i matematikkfaget Samling nr 2 i SOL-nettverket Vikemarka skule 3.oktober 2013.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Radio listening in Norway
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Lesing i matematikkfaget
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Citations and citation databases
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Citations and citation databases
Av Finn Aakre Haugen IA3112 Automatiseringsteknikk og EK3112 Automatiseringsteknikk for elkraft Høstsemesteret 2017 Foroverkopling.
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Hva er realfag? B – Samarbeid
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Citations and citation databases
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Lesing i matematikkfaget
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Problemløsning som arbeidsmåte i matematikk Matematisk kveld Torsdag 09.10.14 Martin Carlsen

Hvorfor matematisk problemløsning? Å løse matematiske problemer definerer hvordan matematikere arbeider med matematikk. Å løse matematiske problemer er en arbeidsmåte for å lære matematikk Å løse matematiske problemer er gøy! Å løse matematiske problemer er vanskelig og krevende! Å løse matematiske problemer er tidkrevende og slitsomt! Utholdenhet er viktig!

Mason and Davis (1991) Mathematical brilliance is not needed to participate. Everyone can and does think mathematically ”By starting from a base of confidence in your mathematical thinking you can become more sophisticated, more proficient, and better able to help pupils discover and develop their mathematical thinking ” (p. 1, my emphasis).

Hva er et matematisk problem? For en person er et matematisk problem en oppgave eller utfordring som denne personen blir interessert og engasjert i og samtidig motivert av til å finne mulig(e) løsning(er) på. I tillegg må utfordringen være av en slik karakter at personen ikke umiddelbart har de matematiske redskapene eller ressursene tilgjengelige som kreves for å kunne finne de(n) løsningen(e) (Schoenfeld, 1993, s. 71, min oversettelse). 12 + 9 = Problem for en fireåring, rutineoppgave for dere! Et matematisk problem er noe som “går under huden” på deg – “hjemsøker” deg En utfordring som skaper et gap eller overraskelse hos en person slik at denne begynner å stille spørsmål – Hvorfor? Hvordan? Hvor mange? Eks: Fermats siste teorem og Andrew Wiles, 𝑎 𝑛 + 𝑏 𝑛 = 𝑐 𝑛 , 𝑎,𝑏,𝑐∈𝑁 og for n≥3, 𝑛∈𝑁,

Heuristics - prinsipper, gode problemløsningsråd, tilnærmingsmåter Let etter et mønster Konstruer en tabell Sett opp en liste over alle muligheter Tegn en tegning, figur eller graf Velg formålstjenlige betegnelser Gjett og kontroller Fastsett et delmål Arbeid baklengs Omformuler problemet til et ekvivalent problem Løs et enklere (eller lignende) problem Løs et vanligere problem som det aktuelle utgjør et spesialtilfelle av Bruk et ekstremtilfelle Se på problemet fra en annen synsvinkel Bruk symmetri- eller paritetsargumenter (Björkqvist, 2003, s. 67)

Mason and Davis (1991) ”Once you become aware of strategies, heuristics and mathematical thinking processes that you have used successfully, you can carry out actions that help you to employ those again in the future. With experience of this in yourself, you can begin to help pupils by offering them the kind of advice that they can use to get unstuck, and which, through reflection, they can begin to use for themselves” (p. 5, my emphasis).

Hva er matematisk problemløsning? Prosessen en gjennomgår når en løser et matematisk problem, når et matematisk problem defineres som Schoenfeld gjør det over. ”kognitiv, metakognitiv, sosiokulturell og affektiv prosess om å finne ut av hvordan en kan løse et matematisk problem når en ikke allerede vet hvordan en kan løse det” (Bjuland, 2002, s. 9, min oversettelse). Fire grunnleggende matematiske prosesser som problemløsningsprosessen består av: - Spesialisering - Generalisering - Kvalifisert gjetning (conjecturing) - Overbevisning/Argumentasjon/Bevis (Convincing yourself, your friend, your enemy)

Modeller for matematisk problemløsning Polya (1957) – 4 steg: Understanding the problem (Forstå problemet) Devising a plan (Lag en plan) Carrying out the plan (Gjennomfør planen) Looking back (Se tilbake) Mason, Burton & Stacey (1982): 3 faser: Entry (Hva vet jeg? Hva skal jeg finne ut?, spesialisering) Attack (conjecturing, convincing) Review (generalisering)

Eksempler på matematiske problemer Lag et tisifret tall som er slik at hvert siffers verdi angir antallet siffer av den posisjonen sifferet står i. Står 2 på den femte posisjonen (fra venstre), skal tallet inneholde sifferet 5 på to steder. Kan du lage brøker som er lik 0,5 ved å bruke alle sifrene fra 1-9 én gang? Gitt et linjestykke. Del linjestykket i to. Konstruer to regulære trekanter på den ene siden og en regulær trekant på den andre siden. Undersøk trekanten som har tyngdepunktet i disse tre trekantene som hjørner. Hvor mange kvadrater er det på et sjakkbrett? Hvilke naturlige tall kan skrives som en sum av etterfølgende naturlige tall?

Hva skjer her…? 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16….. 1,2,4,5,7,8,10,11,13,14,16... 1,3,7,12,19,27,37,48,61,75,91… 1, 8, 27, 64, 125, 216

Referanser Bjuland, R. (2002). Problem solving in geometry. Reasoning processes of student teachers working in small groups. A dialogical approach. Published doctoral dissertation. Bergen: University of Bergen. Björckqvist, O. (2003). Matematisk problemløsning. I B. Grevholm (red.), Matematikk for skolen (s. 51-70). Bergen: Fagbokforlaget. Mason, J., Burton, L., & Stacey, K. (1982). Thinking mathematically. London: Addison-Wesley. Mason, J., & Davis, J. (1991). Fostering and sustaining mathematics thinking through problem solving. Victoria, England: Deakin Uni-versity Press. Polya, G. (1957). How to solve it. Princeton, NJ: Princeton University Press. Schoenfeld, A. H. (1993). Teaching mathematical thinking and problem solving. Rapport fra en konferanse om matematikkdidaktikk og kvinner i matematiske fag [Proceedings of the conference Mathematics education and women in mathematical sciences] (pp. 67-89). Oslo, Norway: Norges forskningsråd.