Brukerundersøkelsen 2005 - rapport etatsnivå IKT Tilpasset opplæring Mobbing, vold, rasisme Skolebyggenes kvalitet Arbeidsmiljø Skolevalg og yrkesveiledning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Den norske kirke Den norske kirke Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Videregående skole Videregående skole Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Brukerundersøkelsen rapport etatsnivå IKT Tilpasset opplæring Mobbing, vold, rasisme Skolebyggenes kvalitet Arbeidsmiljø Skolevalg og yrkesveiledning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Utskrift av presentasjonen:

Brukerundersøkelsen rapport etatsnivå IKT Tilpasset opplæring Mobbing, vold, rasisme Skolebyggenes kvalitet Arbeidsmiljø Skolevalg og yrkesveiledning Kommunikasjon skole og hjem Mer om undersøkelsen Totalresultat Oppsummering Kort brukerguide Oslo kommune Utdanningsetaten Kunst- og kulturopplevelser

Informasjon om feltarbeid Hvem er spurt om hva Forklaring til grafikken Signifikante forskjeller Forklaring til tabellene Her finner du linker til bakgrunnsinformasjon/andre områder i undersøkelsen som ikke er en presentasjon av årets resultat. Mer om undersøkelsen

Informasjon om feltarbeid Formål: –Brukerundersøkelse for måling av definerte strategiske måleparametere. Hensikten er å fremskaffe data som skal benyttes som styringsinformasjon av Utdanningsadministrasjonen. Det gis også data som kan benyttes i styring og utvikling av den enkelte skole. Målgruppe: –Elever (e) årstrinn* 5-14 og foresatte (f) årstrinn 2-13 i Oslo-skolen Feltarbeid: –Pilotering i uke 37 –Datainnsamling uke Datainnsamlingsmetode: –Telefon (Cati) kveldstid Antall intervju: –Totalt 7914 intervju elever og 4250 foresatte –Gjennomsnittlig ca 50 intervju pr. skole. 24 intervju elever + 28 intervju foresatte pr. skole. –123 grunnskoler (e+f), 23 videregående skole (e+f), 4 Voksenopplæringssentre (e) og 10 spesialskoler (e+f) På etatsnivå er undersøkelsen meget solid, med over 7900 intervju blant foreldre og barn. Nedbrytningene har solide basestørrelser. På skolenivå må tallene tolkes med større varsomhet, idet basen pr. skole vanligvis ligger rundt 50 intervju. Statistiske svingninger i tallene må påregnes, men disse er mindre enn for vanlige befolkningsundersøkelser da hver skole representerer et meget lite befolkningstall**. Avvik på noen få % bør av den grunn ikke tillegges for stor vekt. Resultatene er likevel gode nok til å gi et godt bilde av den enkelte skoles situasjon. Svarrespons: –Elever 49%, Foresatte 40% Veiemetode: –Resultatene er veiet på antall elever pr. skole Populasjon: –Elever = totalt elever, Foresatte = totalt for elever * Årstrinn 5-10 = Grunnskolen, = Videregående skole, 14 = Voksenopplæring ** Feilmargintabeller ligger under ”Prosjektinfo” på web-rapportens forside

Kortfattet brukerguide Bruk følgende fremgangsmåte: Klikk på det området du er interessert i Bruk venstre musetast Klikk på tasten merket som og du kommer tilbake til forsiden NB! Tall i parentes er 2004-tall. 75% (72%) betyr en oppgang på 3 prosentpoeng fra året før

Hvem er spurt om hva? Spørsmål 4 (elever) og 5 (foresatte) Målgruppe Årstrinn Antall intervju Elever + foresatteElever Foresatte 2-13Elever = Foresatte = 4250 IKT (utsagn 1-3) Tilpasset opplæring (utsagn 4-9) Mobbing/vold/rasisme (utsagn 10-15) Skolebyggenes kvalitet (utsagn 17-19) Arbeidsmiljø (utsagn 20) Spørsmål 5(e) EleverElever 8-14Elever = 500 Info om resultater skolen oppnår Kjennskap til satsningsområder Spørsmål 6(e) EleverElever 11-14Elever = 150 Fornøyd med info ved valg av videregående skole Fornøyd med utdannings- og yrkesveiledning Spørsmål 6(f) ForesatteForesatte 2-13Foresatte = 611 Innflytelse på skolen arbeid med fagene Innflytelse på det sosiale/trivselsmessige Dialog mellom hjem og skole Info om andre resultater skolen oppnår Fornøydhet måten skolen følger opp resultater Kjennskap til satsningsområder Informasjon om undersøkelsen Kunst- og kulturaktiviteter (utsagn 16)

Forklaring til grafikken Skalaen i undersøkelsen er som følger: ” På en skala fra 1 til 5, der 1 er lavest dvs. dårligst og 5 er høyest dvs. best, hvilket tall vil du gi følgende utsagn?” For at det skal bli enklere å tolke og sammenligne resultatene er følgende kategorier laget som gjengis i grafikken under: God (grønn) = 4-5 Middels (gul) = 3 Dårlig (rød) = 1-2 Vet ikke (grå) = 6 NB! For noen utsagn i kategorien mobbing/vold/rasisme er skalaen snudd. Grafikken blir da rekodet som: God = 1-2 Middels = 3 Dårlig=4-5 Vet ikke= 6 ”God” betyr da at en blir mobbet i liten grad.

Forklaring til tabellene Tabellverket presenterer svarfordelingene i prosent. Tabellhodene viser antall intervju som de respektive prosentberegningene bygger på, samt populasjonen, dvs antall elever. Eksempel Totalt 3664 intervju (uvektende tall) som utgjør elever (vektede tall) Signifikante forskjeller mellom undergrupper (lest vannrett) fremkommer i tabellverket som sorte og hvite piler (tilsvarer henholdsvis “signifikant større enn” og “signifikant mindre enn”).

Signifikante forskjeller Det er lagt inn en rød boks øverst til høyre hvor signifikante forskjeller mellom undergrupper beskrives. Det er kun resultatene fra 2005 undersøkelsen som er kommentert her. Til grunn for signifikansbetraktningene ligger en kji-kvadrat avhengighetstest med et 95% konfidensintervall. Dette betyr at man med 95% sikkerhet kan si at forskjellene mellom gruppene skyldes faktiske forhold og ikke statistiske tilfeldigheter. Eksempel: Elever på årstrinn 5-7 og foreldre på årstrinn 2-7, er overrepresentert blant dem som svarer positivt på utsagn 4.

Signifikant  Bra Trinn (F) Signifikant  Dårlig Trinn 2-4 (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (1-3) 2005

Signifikant  Bra Trinn (E+F) Signifikant  Dårlig Trinn 5-7 (E) Trinn 2-4 (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 1 Spørsmål 4.1 I hvilken grad bruker du PC på skolen i arbeid med fagene? 2005

Signifikant  Bra Trinn (F) Trinn 5-7 (E) Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Trinn 2-4 (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 2 Spørsmål 4.2I hvilken grad er du fornøyd med måten du får bruke PC på i arbeid med fagene? 2005

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 3 Spørsmål 4.3I hvilken grad er du fornøyd med hjelpen du får av læreren når du bruker PC i arbeid med fagene? Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) 2005

IKT 72% Godt/Middels fornøyd *) 28% Lite fornøyd 100% 1 av 3 er godt fornøyd med IKT i skolen Elever (44%) er signifikant mer fornøyd enn foresatte (27%) 72% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd 36% Godt fornøyd 23% Middels fornøyd 13% Vet ikke 72% (72) *) Utvikling: Vi ser en fortsatt positiv utvikling på 2 av 3 utsagn innen IKT. Det at resultatene ligger på samme nivå som fjoråret, tyder på at det siden 2003 er blitt foretatt et reelt IKT-løft i Osloskolen. Signifikante forskjeller: Foresatte til elever i den videregående skolen er mer fornøyd med IKT i skolen enn foresatte til elever i grunnskolen.

Signifikant  Bra Trinn 2-4 (F) Signifikant  Dårlig Trinn (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (4-7) Tilpasset opplæring 2005

Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Trinn 2-7 (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 4 Spørsmål 4.4I hvilken grad får du hjelp av lærere når du trenger det? 2005

Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Trinn 2-7 (F) Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 5 Spørsmål 4.5I hvilken grad synes du måten dere arbeider med fagene på passer for deg? 2005

Signifikant  Bra Trinn 2-4 (F) Signifikant  Dårlig Trinn (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 6 Spørsmål 4.6 (e)I hvilken grad får du være med på å velge hvordan du skal arbeide på skolen? Spm 5.6 (f)I hvilken grad er du fornøyd med måten skolen legger til rette for samarbeid rundt ditt barns opplæring? 2005

Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Snakker ikke bare norsk hjemme (F+E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 7 Spørsmål 4.7 I hvilken grad synes du at du får vanskelige nok oppgaver på skolen? 2005

Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Trinn 2-4 (F) Signifikant  Dårlig Trinn (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 8 Spørsmål 4.8I hvilken grad er du fornøyd med hvordan lærerne hjelper deg til å bli bedre på skolen? 2005

Signifikant  Bra Trinn 2-7 (F) Signifikant  Dårlig Trinn (E+F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 9 Spørsmål 4.9 I hvilken grad får du god informasjon om hvordan du gjør det faglig hele skoleåret? 2005

TotalEleverForesatte Får hjelp av lærer når trenger det75% (75)80% (80)69% (69) Måten arbeider med fagene passer69% (70)72% (71)66% (68) Vanskelige nok oppgaver58% (58)54% (56)61% (60) Velge hvordan arbeide på skolen49% (49)36% (38)62% (60) Fornøyd med hvordan lærerne hjelper meg bli bedre70 %79% (76)61% (N/A) Får god info om hvordan gjør det faglig57 %61% (62)52% (N/A) Tilpasset opplæring 92% Godt/Middels fornøyd *) 8% Lite fornøyd 100% 2 av 3 er godt fornøyd med tilpasset opplæring i skolen Elever (64%) er like fornøyde som foresatte (62%) 92% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd 63% Godt fornøyd 24% Middels fornøyd 05% Vet ikke 92% (90) *) Utvikling: Totalindeksen har holdt seg relativt stabilt gjennom de 3 siste årene. Selv om de videregående skolene har svake resultater sammenlignet med grunnskolens barnetrinn, ser vi en positiv utvikling. Signifikante forskjeller: Opplæringen synes gjennomgående å være bedre tilpasset grunnskolens barnetrinn. Elevene er fornøyd med jobben lærerne gjør. Men de eldre elevene ønsker seg bedre informasjon om faglig fremgang gjennom skoleåret.

Signifikant  Dårlig Snakker også andre språk (E+F) somali arabisk tyrkisk Signifikant  Bra Oslo Vest (E+F) (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (10-15) Mobbing/vold/rasisme 2005

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 10 Spørsmål 4.10I hvilken grad blir du mobbet av lærere på skolen? Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Snakker ikke bare norsk hjemme(E+F) somali 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Signifikant  Dårlig Trinn 5-7 (E) Snakker ikke bare norsk hjemme (F+E) vietnamesisk Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 11 Spørsmål 4.11I hvilken grad blir du mobbet av andre elever på skolen? 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Signifikant  Dårlig Snakker ikke bare norsk hjemme(E) arabisk vietnamesisk Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 12 Spørsmål 4.12I hvilken grad har du selv blitt utsatt for vold på skolen? 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Signifikant  Dårlig Snakker ikke bare norsk hjemme (E+F) somali (E) tyrkisk (F) tamil (F) arabisk (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 13 Spørsmål 4.13I hvilken grad er du blitt ertet eller mobbet fordi du har en annen hudfarge eller kommer fra et annet land? 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Signifikant  Dårlig Snakker ikke bare norsk (E) Signifikant  Bra Oslo Vest (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 14 Spørsmål 4.14I hvilken grad føler du deg trygg når du er på skolen? 2005

Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Trinn 2-7 (F) Snakker ikke bare norsk hjemme (F) somali Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 15 Spørsmål 4.15I hvilken grad er du fornøyd med skolens arbeid for å unngå mobbing, vold og rasisme? 2005

Mobbing/vold/rasisme (Oslo total) 97% Godt/Middels fornøyd *) 3% Lite fornøyd 100% 9 av 10 er godt fornøyd når det gjelder fraværet av mobbing, vold og rasisme på skolen Elever (91%) er noe mer fornøyd enn foresatte (86%) 97% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd 89% Godt fornøyd 06% Middels fornøyd 02% Vet ikke 97% (96%) *) Utvikling: Vi ser en positiv utvikling over flere år som viser at det er stadig færre elever som opplever mobbing, vold og rasisme på skolen. Grunnskolens barnetrinn skiller seg ikke lenger ut med en høyere andel mobbing. Signifikante forskjeller: Elever med minoritetsspråklig bakgrunn er noe mer utsatt for mobbing, vold og rasisme enn norske elever. Elever som snakker urdu, arabisk eller somali er noe mer utsatt for mobbing, vold og rasisme enn andre.

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn): Spørsmål 4 (10-15) Mobbing/vold/rasisme (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 10 (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.10 I hvilken grad blir du mobbet av lærere på skolen? Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Oslo Nord (E) Snakker annet språk hjemme Somali (F) 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 11 (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.11I hvilken grad blir du mobbet av andre elever på skolen? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (E) Vietnamesisk 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 12 (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.12 I hvilken grad har du selv blitt utsatt for vold på skolen? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (E) vietnamesisk 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 13 (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.13I hvilken grad er du blitt ertet eller mobbet fordi du har en annen hudfarge eller kommer fra et annet land? Signifikant  Dårlig Trinn 5-7 (E) Ikke norsk hjemme (F) Tamil 2005 (”God” = betyr her at mobbing skjer i liten grad)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 14 (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.14 I hvilken grad føler du deg trygg når du er på skolen? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (F) tyrkisk 2005

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 15 (filter = Minoritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.15I hvilken grad er du fornøyd med skolens arbeid for å unngå mobbing, vold og rasisme? Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Signifikant  Dårlig Trinn (E+F) 2005

Mobbing/vold/rasisme (Minoritetsspråklig bakgrunn), 28% av de spurte 95% Godt/Middels fornøyd *) 6% Lite fornøyd 100% 84% er godt fornøyd når det gjelder fraværet av mobbing, vold og rasisme på skolen (89% Oslo total) Elever (86%) er i likhet med Oslo total noe mer fornøyd enn foresatte (81%) 95% er godt fornøyd eller middels fornøyd (97% Oslo total) Forskjeller mellom Oslo total og elever/foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn (andelen godt fornøyd): Oslo totalMinoritetsspråklig Indeks89 % (88)84 % (83) Mobbet av lærere på skolen93 % (93)89 % (89) Mobbet av elever på skolen88 % (87)82 % (84) Utsatt for vold på skolen91 % (91)87 % (89) Mobbet eller ertet p.g.a hudfarge95 % (96)88 % (89) Føler seg trygg på skolen91 % (90)87 % (86) Skolens arbeid for å unngå m/v/r73 % (72)70 % (72) 84% Godt fornøyd 09% Middels fornøyd 02% Vet ikke 95% (95%) *) Utvikling: Resultatene over tre år viser en stabil og høy andel personer med minoritetsbakgrunn som føler seg skånet for mobbing og vold på skolen. Forskjeller mellom Oslo total og elever/foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn: Elever og foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn føler seg mer utsatt for mobbing, vold og rasisme enn Osloskolen sett som helhet. Foresatte har en oppfatning om at mobbing, vold og rasisme forekommer i en høyere grad enn hva elevene syns.

Kunst og kulturopplevelser Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (16)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 16 Spørsmål 4.16 I hvilken grad opplever du at konserter, forfatterbesøk, dra på museum eller teater har betydning for det du lærer på skolen? Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Trinn 8-11 (F) 2005 Signifikant  Bra Oslo Nord (F) Trinn 5-7 (F) 2005

Kunst- og kulturopplevelser 84% Godt/Middels fornøyd *) 16% Lite fornøyd 100% 8 av 10 opplever at kunst- og kulturopplevelser har betydning for læringsarbeidet på skolen. Foresatte (86%) er noe mer fornøyd enn elever (82%) 84% er godt fornøyd eller middels fornøyd Andel godt fornøyd 49% Godt fornøyd 31% Middels fornøyd 04 % Vet ikke 84% *) Kommentar: Elever på grunnskolens barnetrinn er mest begeistret for kunst- og kulturopplevelser i skolen.

Signifikant  Bra Trinn 2-7 (F) Trinn 14 (E) Signifikant  Dårlig Trinn (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (17-19) Skolebyggenes kvalitet 2005

Signifikant  Bra Snakker andre språk (F) Trinn 14 (E) Signifikant  Dårlig Trinn (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 17 Spørsmål 4.17 I hvilken grad er skolebygget et godt sted å lære i? 2005

Signifikant  Dårlig Trinn (E+F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 18 Spørsmål 4.18I hvilken grad er du fornøyd med innemiljøet på skolen når det gjelder lys, luft og toaletter? 2005

Signifikant  Dårlig Trinn (E+F) Oslo Vest (F) Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 19 Spørsmål 4.19I hvilken grad er du fornøyd med utemiljøet på skolen som for eksempel skolegården og lekeplassen? 2005

Skolebyggenes kvalitet 85% Godt/Middels fornøyd *) 16% Lite fornøyd 100% 6 av 10 er godt fornøyd med skolebyggenes kvalitet Elever (61%) er signifikant mer fornøyd enn foresatte (53%) 85% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd 57% Godt fornøyd 25% Middels fornøyd 03% Vet ikke 85% (83) *) Utvikling: Kvaliteten på skolebyggene oppfattes som relativt stabil. Elever er mer fornøyde enn foresatte. Innemiljøet er det største problemet. Signifikante forskjeller: Elever i grunnskolen er mer fornøyde med skolebyggenes kvalitet enn elever i den videregående skolen.

Arbeidsmiljø Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (20)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 20 Spørsmål 4.20 I hvilken grad trives du på skolen?

Arbeidsmiljø 98% Godt/Middels fornøyd 3% Lite fornøyd 100% ”Alle” er godt fornøyd med skolens arbeidsmiljø Andel godt fornøyd 90% Godt fornøyd 08% Middels fornøyd 00 % Vet ikke 98% (97) *) Utvikling: Resultatene fra årets undersøkelse er stabilt sammenlignet med de tidligere års resultater. Signifikante forskjeller: De aller fleste er godt fornøyd med skolens arbeidsmiljø. Elever på grunnskolens barnetrinn trives aller best.

Oppsummering (1:2)

Oppsummering (2:2)

Totalresultat 2005 %-andel som har angitt godt eller nøytralt svar (Oslo total) opplæring

Totalresultat 2004 %-andel som har angitt godt eller nøytralt svar

Totalresultat 2003 %-andel som har angitt godt eller nøytralt svar

Kommunikasjon skole og hjem Spørsmål 5 (Elever trinn 8-14)

Kommunikasjon skole og hjem Elever 8-14 Årets undersøkelse viser en oppgang på 8% blant elever som synes de får tilstrekkelig informasjon om resultatene skolen oppnår 3 av 10 elever føler de har tilstrekkelig kjennskap til skolens satsningsområder Utvikling: Sammenlignet med resultatene fra 2003, ser vi en sterk positiv utvikling når det gjelder å informere elevene om resultater skolen oppnår. Elevenes kjennskap til skolens satsningsområder har også bedret seg siden fjorårets resultater.

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Spørsmål 6: (filter = elever trinn 11-13) Spørsmål 6.1og 6.2: Informasjon om valg og yrkesveiledning

Skolevalg og yrkesveiledning Elever % er godt fornøyd med informasjonen de fikk da de valgte videregående skole Halvparten av alle elevene er godt fornøyd med den utdannings- og yrkesveiledningen de fikk på skolen Utvikling: Resultatene viser en forbedring fra 2004 undersøkelsen, både når det gjelder informasjon ved valg av videregående skole, samt utdannings- og yrkesveiledningstilbudet.

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Spørsmål 6: (foresatte) Spørsmål : Kommunikasjon skole og hjem

Kommunikasjon skole og hjem Foresatte Foresatte får nå bedre informasjon om resultater skolen oppnår og har bedre kjennskap til skolens satsningsområder enn de hadde i 2003 Foresatte ønsker at skolene følger bedre opp egne resultater Utvikling: Sammenlignet med i fjor viser årets undersøkelse en forbedret informasjonsflyt ut til foresatte. Samtidig viser den stabile nedgangen i tallene at foresatte har et ønske om at skolen følger opp resultatene bedre.