Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
6:0 FORSVAR MED FREMSKUTTE 3-ERE Laget av Kenneth Gabrielsen
Advertisements

utnytte ledg rom/medløpspasning
CSK G02 Foreldremøte Tirsdag 29.april 2014
RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER
Regiondommerkurs Norges Bordtennisforbund. UTSTYR -bordet Midtlinje Spilleflate Endelinje Side.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
FOTBALLSKOLE 2011 INSTRUKTØRHEFTE MED ØVELSESUTVALG
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
”EIN BLÅE TRÅD”.
FORMASJON & ROLLER keeper midtstopper - back
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Velkommen til presentasjon av Tankesmia 14.mai 2009 NIH.
Velkommen til dommerkurs
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Lagoppstilling i 7:er (förutom 2 sista åren)
BASISTRENING TJENSVOLL FK JENTER
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Sonemodell AFK.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Sonemodell AFK.
Lagoppstilling (förutom 2 sista åren)
Dagsorden / Innhold: Lagoppstilling
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
OPPSUMMERING – STATUS - FREMDRIFT VÅREN KAMPER (8 h,11 b. Inkl cup) Hjemme: Mål: Snitt: 1,8 – 0,8 Borte: Mål: Snitt:
OPPSUMMERING – STATUS - FREMDRIFT HØST KAMPER (8 h,7 b) Hjemme: Mål: Snitt: 2 – 0,88 Borte: Mål: Snitt: 0,86-1,86 Totalt:
Oppsummering – Status – Videre Våren kamper (- Urædd), (8 h, 9 b) Hjemme: Mål: Snitt: 1,9–1,5 Borte: Mål: Snitt: 0,9-1,6.
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Fokusområder i SKF spillestil – alle aldersgrupper 1 mot 1 offensivt – stort repertoar. 1 mot 1 defensivt – gå for å vinne ball – rett på motstanderen.
Utviklingsplaner for gutter og jenter Ferdighetsutviklingen
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
Frigg Bandy 2014/15 treningsbank
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
Dommerens plassering og bevegelse
11er teori.
BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008
Hinna Fotball Gutter 8 år
Bjørn Hansen Trenerkurs Oppdal, 21 januar 2006
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim.  På klubbhus(30 min):  Nyheter  Formasjoner og småspill teori  Ordet åpent erfaringer til nå:  Fornøyd med.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
1. Treningsplan Se egen plan. 2. Seriespill 2014 Gutter 2001 i gutter14 kretsserie 11er. Gutter 2001 i gutte13 i kretsserie 7er.
BANDY AVDELINGEN Skøytetrening Forslag til skøyteøvelser som kan benyttes eksempelvis ved første trening på rink eller stor bane: 1.Ta fart og gli. Pararlelle.
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Hinna Gutt 10 år. AGENDA 1.Oppsummering høst sesongen 2.Trenerteamet og ansvarlige rundt laget 3.Forventninger til trening og kamp 4.Påminnelse om spillestil.
Hdhd En blå tråd, del to. Fra14 årslag og oppover. Rollekrav/kravspesifikasjon;
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Jenter - 92 Den lille håndballboka! Av Atle Oliver Johansen
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Trener tips 10 bud, spillestil, hospitering, læremomenter og nominering sone/krets Sist oppdatert 11. November 2013 Utdrag fra Sportsplan.
Hverdagen! Spillestil Ballbesittende og pasningsorienterte. Spill-vendinger i rom. Lite konsekvensanalyserend e. Vi ønsker keepere som er med i det offensive.
Kråkerøy junior sesongen Sportslige planer og opplegg.
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
SPILLERUTVIKLING Løvenstad 2013
Regionsnavn vs. Motstander
”blir´u med å spille fotball?”
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Sportsplan: SPILLESYSTEM
Utskrift av presentasjonen:

Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen Mitt lag i etablert angrepsspill – hvilke konsekvenser dette får for enkeltspillere/rolle og lag

Spillestil Skedsmo FK 11 er fotball

1-4-3-3: Offensivt – 11ér Hvem er jeg? Hvilke erfaringer har jeg? 3

1-4-3-3: Defensivt – 11ér Hvem er jeg? Hvilke erfaringer har jeg? 4

Skedsmo FK spillestil Skedsmo FK sin spillestil i etablert angrepsspill Ballspillende og pasningsorientert stil som skal bidra med å skape rom som kan utnyttes til eget lags fordel. Søke hurtige løsninger, både fremover, til siden og bakover som gjør gjennombruddet i mellomrom, framrom, siderom eller bakrom tilgjengelig. Dette være seg løsninger i frispark, cornere, innkast og spillfasen i involveringer, touch begrensninger. Det skal ikke nødvendigvis være noe hast å angripe, men vi skal kunne analysere når vi skal gå i forhold til sannsynlighet. Holde et høyt balltempo (pasningshastighet fra A-B) og utfordre mye 1 mot 1 for å skape overtall eller balanse. Utfordring gjøres i stor grad av vinger, midtspiss og indreløpere.

I etablert fase Vi søker alltid rom frem i banen som første alternativ. Litt avhengig av hvilke spillere som har ballen. Dersom første pasningen går på tvers eller hjemover så skal neste alternativ i stor grad gå fremover og gjerne på rettvendte spillere. Ved feilvendt spiller så ønsker vi støtte for deretter pasning med bredde i spillet. Støttepasning er signalet for spill-vending. Stor grad av vridning av spill og gjerne i lengre deler som gjør at man kan utnytte vridningen. Få touch i spillets faser, både på rettvendte og feilvendte spillere.

Keeper (1) Hurtig igangsetting, stor grad i vridning av spill som dybdespiller, alt slå forbi ledd som skaper ubalanse samt overtall for oss. Backer (2 og 5) Hurtig igangsetting når ballen er død. Skape overtall utover eller innover i banen med overlapp på utside eller støtte for ving (7 og 11). Skal søke spill frem i banen på indreløpere eller møtende midtspiss som kan skape ubalanse. Alternativt slå anker/midtstopper for vridning av spill, samtidig som man holder bredden.

Midtstoppere (3 og 4) Skal søke rommene fremover i banen enten ved å utfordre rom foran seg eller ved pasning. Ved pasning så søker man etter vinger på begge sider eller backer på vei frem i banen. Ved vridning av spill så ønskes det crossene på tvers mot vinger med få berøringer slik at overtall kan skapes.

Anker/offensiv midtbane (10) Skal søke rommene sideveis i banen, eller fremover. Skal søke spillere som vinger på begge sider, eller midtspiss i kombinasjonsspill (kan også bruke indreløpere). Ved vridning av spill eller større så foretrekkes at man bruker backene til dette. Lengre alternativer langs bakken er å foretrekke da dette vil kunne strekke motstander i større grad.

Anker

Offensiv midtbane

Indreløpere/dype midtbaner (6 og 8) Skal søke etter rom fremover i banen mot målet og skape ubalanse denne veien. Ved pasningsalternative så skal man søke kombinasjonsspill med midtspiss, eller vridning eller spill ut mot vinger. Ved støttepasninger i den etablerte fasen så skal man søke backer.

Vinger (7 og 11) Skal i utgangspunkt kun søke fremover enten utover i banen mot innlegg, eller innover i banen i kombinasjonsspill med midtspiss. Hvis det skal vris eller slås støtte så gjøres dette via indreløper eller backer.

Spisser (9) Skal i utgangspunkt være et bindeledd mellom vinger og indreløpere. Definert som et oppspillspunkt. Skal søke oppspill feilvendt. Ved mulighet utfordre så ofte som mulig mot avslutning eller boksspiller. Sette på en midtstopper og skape ubalanse.

Tegninger av offensivt og defensivt spill Skedsmo FK

Offensivt spill

Ingen backer i angrep. Begge indreløpere inn i mellomrom, samt skjev venstre spiss inn i banen. Balanse med minst 1 midtbanespiller samt hele forsvarsfireren.

Ingen backer i angrep, kun 1 indreløper offensivt og 2 i balanse Ingen backer i angrep, kun 1 indreløper offensivt og 2 i balanse. Vanlig offensiv 3 er på topp.

Skeiv offensiv 3 er: Midtspiss imot, venstre spiss inn bak, høyre ving bredde. Backene skal balansere med 2 midtbanespillere. Kun 1 indreløper frem av gangen.

Offensivt spill: Begge backer i angrep – støttealternativ eller dobling

Kun 1 back i angrep/ støtte eller dobling, samt 1 indreløper på vei fremover i banen. Da ligger vi igjen med 5 i balanse.

Ingen backer i angrep – men ansvar for innlegg eller balanse.

Etablert angrepsspill – backens valg i prioritert rekkefølge

Etablert angrepsspill – midtstoppers valg i prioritert rekkefølge

Etablert angrepsspill – Dyp midtbane valg i prioritert rekkefølge

Etablert angrepsspill – indreløpere valg i prioritert rekkefølge

Etablert angrepsspill – Vingers valg i prioritert rekkefølge

Etablert angrepsspill – Spissers valg i prioritert rekkefølge

Overgangsspill offensivt på corner imot

Overgangsspill offensivt når vi gjennvinner på egen 30 meter

Overgangsspill offensivt fra midtbanen og frem.

Offensiv markering/ balanse når vi angriper Hvordan ser dette ut? Vi ønsker primært å vinne ballen tilbake så fort som mulig dersom dette er hensiktsmessig eller ikke vil medføre sannsynlighet som gjør at vi ikke har mulighet til å komme på riktig side igjen. Når vi er på vei fremover i den etablerte fasen så er vi også avhengig av å «forberede» et eventuelt balltap på spilleren som styrer fremdriften. Vi ønsker derfor, slik som valgene vi gir ballfører, at vi skal kunne befolke ballfører med 2-4 alternativer so, gjør at dersom vi mister ballen så skal det kunne være flere spillere i gjenvinningsfasen. EKS: Når ving har ballen så skal back komme opp i støtte for innlegg, eller komme rundt på overlapp. Ved balltap her så skal anker/dyp midtbane sikre dette rommet, midtstopper har trukket over, indreløper befinner seg i dette rommet samt vingen eller backen avhengig av hvem som går, og det betyr at vi har 3-4 spillere i det området hvor balltapet er et faktum. Vi ønsker i utgangspunkt motstander inn i trange befolkende rom hvor det er gode muligheter for brudd for oss eller utover i banen i situasjoner hvor våres back og ving kan oppnå en overtallsituasjon eller i verste fall 2 mot 2. Vi ønsker i den etablerte fasen å være smale og kompakte slik at vi holde «balansen» i laget med minst mulig forflytning.

Defensiv struktur

Defensiv struktur – når vi angriper med en back og skal ha stor balanse med litt større defensivt fokus mot gode lag.

Press-struktur i laget Høyt press

Press-struktur i laget Moderat press

Press-struktur i laget Lavt press

Defensivt 1-4-5-1 lavt – moderat press og balanse spiller med dyp midtbane

Rom og press-forhold

Tidlig gjenvinning

Presshøyder Avstand i leddet høyt press: 8-10 m. Avstand mellom leddene høyt press 8-10 m. Presset er 16-22 meter inn på motstanders halvdel. Avstand i leddet moderat press: 6-8 m. Avstand mellom leddene moderat press 6-8 m. Presset er 8-14 meter inn på motstanders halvdel. Avstand i leddet lavt press press: 5-6 m. Avstand mellom leddene lavt press 5 m. Presset er 6-10 meter inn på motstanders halvdel.

Overgangsspill defensivt – overgang imot

Skedsmo FK i etablert forsvarsspill Vi ønsker primært å vinne ballen tilbake så fort som mulig dersom dette er hensiktsmessig eller ikke vil medføre sannsynlighet som gjør at vi ikke har mulighet til å komme på riktig side igjen. I den etablerte fasen så ønsker vi i utgangspunkt å komme mer eller mindre 100% på rett siden med hele laget. Dette medfører at hastigheten og fremdriften på motstander må senkes i så stor grad at dette er mulig å gjennomføre. Det betyr at våre spillere ikke nødvendigvis skal gå for å vinne ballen tidlig men søke motstanders fremdrift gjennom å senke hastighet og søke dem sideveis og hjemover i deres pasningsvalg. Hvis vi kan vinne ball så gjør vi selvfølgelig det. Vi ønsker i utgangspunkt motstander inn i trange befolkende rom hvor det er gode muligheter for brudd for oss eller utover i banen i situasjoner hvor våres back og ving kan oppnå en overtallsituasjon eller i verste fall 2 mot 2. Vi ønsker i den etablerte fasen å være smale og kompakte slik at vi holde «balansen» i laget med minst mulig forflytning. I denne fasen ønsker vi mest mulig «push up, trekkspill» press hvor hver enkelt spiller presser innenfor sin egen sone. Hver enkelt spillers sone tilsvarer ca. 6-8*6-8 meter. I midtbaneleddet og fronteleddet så er alt utenfor 16 meteren ansvaret til vinger og backer.

Ta ut overgangspunkter – kontringspunkter med ball (balanse) Rødt lag: Er i overtall noe avhengig av hvor mange spillere vi er. Øvelsen kjøres på 2 mål. Målet for det rød laget er å spille ballen fra den ene keeperen til den andre keeperen. Da får man poeng/mål. Det gule laget sitt mål er å vinne ballen og gjøre mål. Da kan vi vurdere om det gule laget kan gjøre mål på begge målene, eller kun det ene i starten. Det betyr at når der røde laget angriper, med pasningsspill så må de samtidig jobbe med å ta ut potensielle overganger imot dersom de også må tidlig omstille seg og vinne ballen – unngå mål. Det røde laget spiller med en struktur med spillere i bredden samt spillere i midten (type 1-4-3-3). Vi kan kjøre ganske lang bane med maksimalt 16 meteren som bredde. Er vi flere spillere så foreslår jeg at vi kjører 8 mot 6 slik at vi får nok brudd til å jobbe med. Blant de 8 er det 2 keepere som er støttespillerne. Det betyr at vi trenger 12 spillere samt 2 keepere. Er vi flere så kjører vi 10 mot 8 (vi spiller kamper, 2. på 2 minutter før vi bytter rollene. )