Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sportsplan: SPILLESYSTEM

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sportsplan: SPILLESYSTEM"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sportsplan: SPILLESYSTEM
READY BANDY SPORTSPLAN v. 2018

2 “Alla toppspelare i bandy hade kunnat spelat på hög nivå oavsett idrott”

3 Spillesystem-11er: Om spillet
Bandy kan sees på som «sjakk på is». Det er 11 «brikker» som sammen skal overvinne motstanders 11 « brikker». Det gjelder å få de 11 «brikkene» til å samhandle gjennom en kjede av trekk på en slik måte at man spiller ut motstander både offensivt og defensivt. Dette betyr å kunne lese spillet og tenke flere trekk fremover mht. valg i posisjoner og bevegelser. Kvaliteten på spillet ligger i hvor smart & taktisk man klarer å benytte alle «brikkene» aktivt i spillet. Et lag som spiller godt sammen vil vinne over et lag som baserer seg på enkeltmannsprestasjoner, spesielt når spillere begynner å bli jevnbyrdige i fysikken, i årsalderen. Det betyr tidlig å starte fokus på samhandling i pasningsspill når man angriper og samhandling i formasjoner når man forsvarer seg. Skøytene sitter på bena og kølla sitter i hånden, men øyne og munn er også en svært sentral del av spillet. Det kan ikke understrekes nok viktigheten av hele tiden å orientere seg i spillet, sånn at man kan gjøre raske og gode valg. Kommunikasjon mellom spillerne er essensielt, det å snakke sammen skaper trygghet i samhandling og hjelper laget v/ at den enkelte spiller får bedre forutsetning til å ta gode valg i spillet. I Ready skal vi spille bandy med et høyt balltempo. Det betyr at man spiller ballen raskt, enten man er presset eller upresset. Spillere skal lære å ikke gå for lenge med ballen. Pasninger & høyt balltempo er basis for vår spillmodell og grunnleggende å jobbe med helt fra starten av når de minste begynner med bandy i Ready. FOKUS Orientering & oversikt Pasninger & samhandling Bevegelser & temposkifte Kommunikasjon

4 I Ready skal vi “spille bandy, inte åka bandy”

5 11er:Offensiv: Pasningsorientert grunnspill.
11er bandy i Ready baserer seg på et pasningsorientert spill. Det betyr å sentre ballen fremfor å frakte ball «unødig». Det er viktig å understreke at man skal sentre også når man er upresset. Målsetting er å skape en god samhandling i laget gjennom gode bevegelser og hurtige pasninger for å få motstander ut av balanse. Et godt pasningsorientert spill har en «lek»-faktor i seg, noe som er en motiverende faktor å implementere i utviklingen av spilleforståelse, helt fra man begynner med bandy og oppover på aldersbestemte lag. FOKUS Høyt balltempo Harde pasninger Gode bevegelser

6 11er:Offensiv: Igangsettelse av spill-Startspillet
Med startspillet menes når keeper starter med ballen. Det er viktig å komme godt i gang og ha god kontroll på de første trekkene. Dette legger grunnlaget for hele det oppbyggende offensive spillet. Alternativer for startspillet: Sentral midtbane henter ball fra keeper – søker opp i midten -> pasning fremover eller -> drar seg ut til siden og dropper på diagonalt løp fra spiller som kommer bakfra i stor fart Senterhalf starter med ball fremover – søker opp i midten -> pasning fremover diagonalt eller -> drar seg ut til siden og dropper på diagonalt løp fra spiller som kommer bakfra i stor fart Utkast fra keeper langs bakken ut mot siden til møtende rettvendt midtbane -> vender opp i midten -> pasning fremover diagonalt eller -> drar seg til en side og dropp på diagonalt løp bakfra Spiller som starter med ballen, setter fort i gang spillet med pasning på første gode bevegelse. Keeper må vurdere situasjonsbildet taktisk mht. når å sette ballen i spill. Dette går på å vurdere motstanders organisering samt oppstilling og bevegelser i eget lag. Keeper skal uansett alltid raskt hente ballen i kurven for å gi seg selv tid, samt gjerne gå ut å «fake» kast. Dette gjelder ikke hvis det er snakk om å drøye tiden. I andre eller tredje pasningstrekket kan man utfordre gjennom motstanders førstelinjepress, fremdeles med liten risiko. Dette er først og fremst for å skape trykk fremover, uten at man går i fullt angrep. Her kan man så vende for tilbakespill i dybden, spille over på motsatt side og trykke fremover igjen inn i midt eller ut på kant. For ikke å bli presset lave må balltempoet være høyt. FOKUS Lav risiko Timing Bevegelser & inititativ

7 11er:Offensiv: Oppbyggende spill-1. fase
I første fase av det oppbyggende spillet, er det viktig med tålmodighet. Dvs. ikke rase rett i angrep, men bygge opp spillet gjennom et raskt pasningsspill på rettvendte bevegelser. Dette omfatter normalt spillet frem til midten av banen, dvs. det oppbyggende spillet på egen banehalvdel. Bevegelser skal/kan være: spillere som møter hjemover, vender inn mot midten så de blir rettvendte og utfordrer raskt rett opp i midten, drar seg til en side for så enten å: vende og droppe til spiller som kommer på diagonalt løp fra dypet spille på møtende spiller inn fra siden som har tatt høyde og som vender inn rettvendt og diagonalt «foran» ballfører spillere som kommer i fart diagonalt bak ballfører for dropp (dybdepasning) som da etter å ha fått ballen enten: utfordrer motstander, drar seg ut mot en side, vender og dropper på nytt diagonalt dybdeløp sentrer til møtende rettvendt spiller inn fra siden spiller som starter fra dypet på motsatt side, f.eks half Poenget er å få motstanderlaget til å komme i ubalanse, slik at det skapes gode rom å utfordre i. For å få til dette må det må være et høyt balltempo, Hvis ikke blir man fort presset lave. Et høyt balltempo vil gi ballinnehaver bedre tid, mer rom og bedre kontroll, samtidig som man opprettholder et offensivt trykk ved at motstander ikke henger med i egne forflytninger. I denne fasen skal man utfordre motstander med liten risiko, dvs. ikke prøve på vanskelige drillinger, men spille ballen og la ballen gjøre jobben. FOKUS Tålmodighet Dropp Initiativ bak ballfører Møte hjemover – rettvendt Lav risiko Høyt balltempo Timing i bevegelser

8 11er:Offensiv: Oppbyggende spill - 2. fase
Her menes spillet fra ca. midtbanen og inn på motstanders banehalvdel. Vi søker også i denne fasen å få til et pasningsspill, fremdeles med lav risiko. I tillegg til dropp på diagonale løp fra dybde og pasninger på møtende rettvendte spillere, søker vi å få til gode diagonale bevegelser foran ballfører for direkte pasninger fremover. Initiativ langs kant i lengderetning inngår også i bevegelsene. Vi skal i denne fasen primært utfordre fremover i banen, gjennom midten da dette gir det beste utgangspunktet for flere pasningsalternativer og gjør det vanskeligere for motstander å forsvare seg. I denne fasen er også «flipper» på høytliggende spiss inn fra kant et effektivt trekk. I denne fasen er det viktig at hele laget flytter seg oppover med spillet sånn at det ikke blir for mye strekk i laget mht. evt. balltap og kontring, men viktig alltid å ha tilbakespillsalternativ i dybden. Dersom offensiven i fase to går seg fast/stopper opp, spilles ballen hjem tilbake i dybden og vi starter på nytt med å bygge opp spillet ref. fase en. Så lenge laget har ballen har vi kontroll, og tålmodighet i angrepsspillet tilsier å spille med lav risiko i offensiven, fase en og to. FOKUS Direkte pasninger fremover Dropp Møte hjemover – rettvendt Lav risiko Høyt balltempo

9 11er:Offensiv: Avsluttende spill-3. fase
Siste fase av offensiven er å skape avslutning på mål. Her går spillet mer direkte, enten ved at spiller utfordrer og går rett på mål eller pasning til medspiller med større fart i lengderetningen. Pasninger i denne fasen kan være dropp, direkte pasning fremover eller til løp inn fra kant. De fleste mål i bandy kommer fra føs og vipp etter gjennomspill/dribling innenfor ringen. Står motstanderforsvaret tett drar man seg til en side for å avslutte med skudd. Det er ikke alltid man har tid til å løfte kølla for full sving, og en rask avslutning med føs, vipp eller knakkskudd er da et bedre alternativ og ofte meget effektivt. Ved skudd skal det alltid være minimum en spiller som går på mulig retur. FOKUS Direkte pasninger fremover – diagonalt Utfordre 100% Få avslutning

10 Vårt offensive spill på egen banehalvdel skal kjennetegnes av:
Vårt offensive spill på motstanderens banehalvdel skal kjennetegnes av: Diagonale løp i motsatt retning mot ballinnehaver Orientering/posisjonsspill Større frihet Rørlighet - søke ”ledige flater” Aggressive mot mål motstanders banehalvdel Diagonale løp i motsatt retning mot ballinnehaver Orientering/posisjonsspillet Disiplin/lav risiko Høyt passningstempo Bevegelse Egen banehalvdel

11 11er:Offensiv: Tre-trekksmodellen ALFA ØVELSE
På bildet til venstre ser vi en forsvarsspiller som trekker med seg motstanderforsvaret til siden for å skape rom på den andre siden og dropper/passer til en half som kommer i fart diagonalt bak, som igjen spiller over til møtende spiller motsatt. Dette er ett eksempel på et kjernetrekk i bandy, der bevegelse, sentring, fart og timing anvendes taktisk. På bildet til høyere ser vi en midbanespiller som har fått en sentring på midtbanen, tar med seg ballen på et løp for å skape rom. Spiller nr 2 kan være motsatt midtbane alternativt half som kommer opp bak på diagonal bevegelse, får dropp/pasning og spiller raskt over til spiller på løp på andre siden. Denne spilleren har nå masse rom å utfordre i fremover. Tre-trekks modellen kan gjøres hvor som helst på banen og er når den fungerer, veldig effektiv og vanskelig å forsvare seg mot. Tre-trekksmodellen» er et effektiv taktisk bevegelses – og pasningsmønster vi prøver å få til over hele banen.

12 11er:Offensiv Diagonale løp
Hvorfor diagonale løp? Flytte motstandere i motsatt retning av spillet Få motstanderne stillestående Og fremfor allt: det blir lettere å orientere seg for ikke- ballførere og lettere for ballfører å vite hvilke alternativ som er tillgjengelige FOKUS Skape retningsforandring i spillet Skape rom

13 11er:Offensiv: Diagonale løp (ballfører):
1. Ballfører skal alltid søke seg diagonalt foran eller bak medspiller gjennom : passning løp fremover (bevegelsen) = passning = løp = ballfører 2.

14 11er: Offensiv: Diagonale løp (ikke-ballfører)
X. Den som inte har ballen (ikke- ballfører) skal søke seg enten: X. Foran ballførende spiller Y. Bakom ballførende spiller = passning = løp = spiller = ball Y.

15 Orientering 1: Orientering 2:
Orientering handler også om å lese spillet gjennom å: Gi støtte till feilvendt spiller Ta dybde for å bli et alternativ å vende spillet på Bli spillbar med ansiktet mot motstanders mål (komme rettvendt) Orientering handler om å lokalisere seg i forhold til: Posisjon (Libro, back, midtbane, angrep) Spilleidé & timing i pasninger Hvor ballfører befinner seg (diagonalt foran eller bakom) Hvor spillet kommer til å befinne seg etter 1,2,3,4 passninger/løp

16 Timing/tempoveksling 1
Timing får vi til når vi: Tempoveksler gjennom å øke eller senke farten avhengig av avstand til med- og motspillere I regel er det bedre å være litt sen enn for tidlig i timingen for å få ballen – for å kunne korrigere farten. Leser spillet og orienterer oss i forhold til med- og motspillere Når ballfører følger spille-ideén og spilleplanen er det lettere for medspillere å finne timing Regelen er at pasninger må slås tidlig slik at det er enklere for motaker å beregne timing Timing handler om å: Komme rett i posisjon i forhold til med- og motspillere. Skape rom/flate og bli et alternativ for medspiller til å slå en bra passning Få ballen i et optimalt tidspunkt i forhold till posisjon

17 11er: Offensiv: Forutsetninger for rytme i passningsspillet med få touch
Vi vil spille en moderne bandy med et høyt passningstempo. Dette krever at vi: Spiller ballen på det første gode alternativet vi har (passningstempo) NB. Det betyr å spille ballen tidlig Viser gjennom kraftfulle løp foran ballfører at vi vil ha ballen (initiativ) Følger med opp diagonalt bak ballfører og blir et alternativ for å slippe/droppe ballen på (initiativ) At når vi har sluppet ballen, ser vi opp og tar aktivt ny posisjon (dynamikk) FOKUS Høyt pasningstempo Tydelige inititativ Ta ny posisjon

18 Forbud: At alle spillere kommer på linje i passningsspillet
Tiltak: En spiller går i dybden, en annen diagonalt foran, en tredje går diagonalt bak At ballfører blir siste mann med bare alternativ foran seg (”offensiv defensiv”) Mister vi ballen i en sånn situasjon er det livsfarlig kontring Spillere foran med ryggen til ballfører er “ikke med i spillet! At vi dropper til siden på spiller som kommer feilvendt uten at det er passningsalternativ hjemover i banen Tiltak: Må finnes et alternativ for å spille ballen hjem til spiller i dybden (ikke bli feilvendt) a) b) c)

19 Enkle regler uavhengig av spilleide :
Det er bedre å gå fremover med ballen vertikalt enn horisontalt Det åpner for å ta løp til høyre eller venstre Går vi horisontalt finnes en risk for at motstanderen trykker oss tillbake Bryter vi ballen høyt opp i banen er det fullt tillatt å gå 100% fremover mot motstanderens mål (“offensiv defensiv) Bryter vi ballen og motstanderen har mange spillere på feil side av ballen er det fullt tillatt å gå 100% fremover mot motstanderens mål (“offensiv defensiv”) a) 100% b) c) 100%

20 11er:Offensiv: Kjernepunkter
Initiativ – bevegelse – gjøre seg spillbar se opp før/når de går med ballen for å gjøre gode valg Møte ballen ikke stikke fra ballen – unntak offensiven siste fase Ikke for mange spillere foran ballfører med ryggen til ballfører Tempoveksling er viktig for timing i både offensive og defensive bevegelser – starte en bevegelse rolig for så og øke farten Spille ballen tidlig på første bevegelse, dvs. første gode bevegelse med størst fart. Holde posisjoner Lese spillet, prøve å se flere trekk fremover Ikke krysse sentrallinjen Snakke sammen Spille ballen selv om man er upresset – skape flyt i pasningsspillet Orientering & oversikt Temposkifte Lav risiko Høyt balltempo Kommunikasjon Bevegelse

21 11er:Defensiv: Om defensiven
Når motstander har ballen er alle spillere forsvarsspillere. Alle spillere skal raskest mulig komme seg på rett side av ballen Alle spillere jobber hele veien hjem til eget mål hvis nødvendig. Grunntanken i defensiven er å stå tett i midten av banen og styre motstanders ballfører og løp ut mot en av sidene. I det defensive skal alle spillere spille med stor aggressivitet uavhengig hvor på banen man er. Vi prøver å ligge nære motstander og sette press. Vi søker å holde motstander på rett side av eget lag. Spisser innleder styringsspillet og skal prøve å får presset angrepet ut til en av sidene. Vi presser ekstra hardt på dersom mostander med ball er feilvendt I trange situasjoner foran eget mål der vi ikke har kontroll, klarerer vi ved å slå ballen resolutt bort FOKUS Styre motstander ut mot siden Tett i midten Høy aggressivitet Legge press Kommunikasjon

22 11er:Defensiv: Om presshøyde & oppstilling
Oppstilling av defensiven – høyde i banen: Når motstander starter med ballen kan vi velge å stå med laget enten: Høyt i banen Medium høyt – normal grunnoppstilling Lavt Hvilken presshøyde vi velger å stå med i en kamp er en taktisk avgjørelse som blant annet avhenger av motstander og deres spill, men er også en taktisk faktor og bruke i en kampsituasjon i forhold til utviklingen i kampen. Et lag skal trene på ulik presshøyde slik at man raskt kan endre under en kamp. F.eks. et høyt press stresser motstander men er motstander dyktig på å spille seg ut, blir det farlig da de kommer seg forbi forsvarslinjen høyt i banen og har «åpen» vei til vårt mål.

23 11er:Defensiv: Grunnoppstilling
Styre motstander ut mot siden Tett i midten Høy aggressivitet Legge press Kommunikasjon

24 11er:Defensiv: Oppstilling - høyt press
BILDE: HØYT PRESS Styre motstander ut mot siden Tett i midten Høy aggressivitet Legge press Kommunikasjon

25 11er:Defensiv: Oppstilling når vi har utviste spillere
Taktiske rokkeringer i defensiv oppstilling: 1 utvist –> tar bort 1 spiss 2 utvist –> tar bort sentral midt og 1 spiss (spiller med 1 spiss) 3 utvist –> sentral midt og 2 spisser ut Fokus – enkle / sikre avklaringer – søke situasjoner – få tid til å gå BILDE:?

26 11er:Defensiv: Vårt defensive spill skal kjennetegnes av:
Posisjonssikkert Fysisk Fleksibelt – etter motstand Tight ”Offensiv defensiv” Disiplin Hard jobbing

27 7er bandy: Grunnleggende fokus & alfa beta øvelser
I de første to årene er fokus på utvikling av grunnferdigheter og opplevelse av glede og mestring det viktigste fokus, fremfor selve spillet. Det som imidlertid er viktig er at barna tidlig lærer at sentring er det viktigste elementet i spillet. Det vil på 7er være forskjellige utviklingskurver på de ulike spillerne og de som først mestrer skøytegåing og køllebehandling dominerer. Vi vet at dette jevner seg ut over tid, og hvis man tidlig klarer å få spillerne til å respektere/akseptere/forstå at spillet dreier seg om å sentre, så legges det beste grunnlaget for progresjon og utvikling mot et godt 11er spill. Vi søker å bygge opp spilleforståelse i ulike etapper ved å ha enkle fokus. Vi kan knytte øvelser til spilleforståelse. Eksempel: hvis vi skal spille et spill med mye sentringer, så er det viktig at man behersker det å gjøre en god sentring og å kunne ta imot ballen. Glede & lek Mestring – skøyter & kølle Samhold Sentring

28 7er bandy Grunnoppstilling
På bildene ser vi grunnoppstillingen for 7er: venstre bilde-offensiv: når vi starter med ball høyre bilde –defensiv: når motstanderkeeper har ballen Startspill: Når vår keeper har ballen legger vi alltid ut ballen til en spiller som kommer i fart. Dette bør være libero alternativt bekk/halfer for ikke å risikere at alle spillere kommer langt ned i banen.

29 7er bandy: Regler i det offensive spillet
En spiller har ikke lov til hele tiden å gå selv med ball, vi prøver å spille ballen så mye som mulig. Vi søker å ta oss opp i banen, helst inn mot midten for så å sentre bakover på spiller som kommer bak, eller fremover ut på siden Vi prøver å legge igjen/komme på dropp bak ballførende spiller der den som kommer bak går i motsatt retning av ballfører - diagonalt Vi sprer oss ut når vi har ball sånn at ikke alle er på samme sted. Alle spillere prøver å holde seg til sin posisjon på banen. Ved angrep langs siden/vantet skal man ved mye press fra motstander, vende og spille en langpasning tilbake til egen spiller på samme side, som er umarkert i dybden. Denne spiller så ballen raskt over til motsatt side, enten direkte eller via libero, og angrepet fortsetter på ny side. På denne måten får vi motstanderlaget ut av posisjon. Glede Mestring – skøyter & kølle Samhold Sentring

30 7er bandy: Regler i defensiven
Når motstander har ball er alle spillere forsvarsspillere. Vi holder laget samlet og presser fra midten på banen og ut mot vantet. Alle spillere jobber hjem til eget mål hvis det trengs. Vi kommuniserer med hverandre Falle raskt tilbake i posisjoner ved avslutning på mål eller ved balltap FOKUS Innsats

31 Aldersbestemt fokus & mål & progresjon:
Kampspill Kampformasjon Konkurranser Treninger Fokus Mål Rekrutteringsår 1 & 2 6 – 7 år 5 v 5 k-1-2-1 Knøttecup SFO + bandyskole Skøytegåing med lekfulle innslag, føring av ball Beherske forlengs og til en viss del baklengs på skøyter samt start og stopp Syver År 1 + 2 8 – 9 år 7 v 7 k-3-2-1 Treninger + cup og seriespill Lagtrening akademi Skøytegåing – med lekfulle innslag men også med bevisst mål. Føring av ball, pasninger til hverandre i øvelse og spill, mottak Ha god kontroll både baklengs og framlengs, beherske oversteg fra begge sider samt etablere pasningsspill År 3 + 4 år Gjøre bevisste valg med ballen, skøyteteknikk – «hvordan kommer jeg dit jeg vil» ennå fortere og med bedre kontroll og teknikk? Ha god kontroll på skøytegåing med og uten ball, fortsatt etablering av pasningsspill Siste års syver 12 år Posisjonering, hvordan kan jeg påvirke mitt lags prestasjon gjennom min rolle i spillet? Ballen går raskere enn spilleren, hvordan utnytter vi det på beste måte? Beherske oversteg både framlengs og baklengs med god teknikk. Ha god ballkontroll i fart, beherske det korte og det lange pasningsspillet. Smågutt År 1+ 2 13 – 14 år 11 v 11 k-5-3-2 Lagtrening x 2 Etablere et organisert pasningsspill som er styrt av en spilleplan. Bevise retningsforandringer/bevegelser. Beherske det korte og lange pasningsspillet med god presisjon, beherske skudd stillestående og i fart. Gutt 15 – 16 år k-5-4-1 Spille som et lag. Utvikle spillerne i forhold til posisjoner og etablere offensiv og defensive spillestiler/organiseringer. Kunne bruke tempoveksling med og uten ball. Junior år k alt. Lagtrening x 3 Prestere som et lag i kamper gjennom god samhandling Kunne kontrollere ballen i ulike tempo, utføre både harde lange og korte pasninger med presisjon, kunne skyte fra begge sider i fart og stillestående. Lek og bevegelse Balanse & kroppskontroll Mestring Passninger Samhandling Kollektivt inkluderende Raskt men tålmodig Disiplinert etter roller Snakke sammen


Laste ned ppt "Sportsplan: SPILLESYSTEM"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google