Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vurdering for læring.
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om å skrive om litterære tekster
Vurderingskriterier og oppgaver
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sensorenes rolle.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
12 Reflekterende lesing.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
SPINT Anita Nyberg 2011.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret Anita Nyberg Kastellet skole

Presentasjon av prosjektet Metoder og rutiner Erfaringer med prøvemuntlig Anita Nyberg Kastellet skole

Begrunnelse for prosjektet Muntlig eksamen – våren 2009 Trene på realistiske (!) språksituasjoner Utvikle metoder Utvikle muntlige prøver og vurderingskriterier Inntak til VGS – fokus på resultater Kastellet skole

Hva er gjort? Muntlige prøver med vurderingskriterier Prøvemuntlig på u-trinnene Evaluering Samarbeid om muntlige metoder Markering av språkdagen: fokus på muntlig Midtveisrapport på www.fremmedspraksenteret.no Kastellet skole

Metoder og rutiner Anita Nyberg Kastellet skole

Gode rutiner Lytteferdigheter: eks. lærer forteller, nyheter på nett-TV o.l. Muntlig produksjon: fortelle om noe (eks. Bilder, mimelek...), fremføring (ikke lese!) Muntlig interaksjon; rollekort m.m. Kastellet skole

Muntlig interaksjon Utfordring for lærer og elev Hvordan skape realistiske språksituasjoner? Hva er en realistisk språksituasjon? En metode: systematisk bruk av rollekort Kastellet skole

Rollekort - fordeler Enkelt og effektivt Skaper trygge rammer og ufarliggjør Elever jobber sammen og blir bedre kjent Tilpasses alle nivåer og tema Bli bevisst læringsbehov Enkelt og raskt å lage Elever kan produsere rollekort selv Kastellet skole

Hvordan arbeide med rollekort? Pararbeid – små grupper og store grupper Eleven får en beskrivelse av rollen sin samt en medspiller Ett minutts stillhet til å tenke gjennom rollen Noen minutter til å spille rollen Kastellet skole

Hva skal rollekortet inneholde? Sette det de kan inn i en språklig situasjon Individuelle roller som skal passe sammen; hånd i hanske – metoden En lettfattelig beskrivelse på norsk av rollen Humor, konflikter, noe som ”trigger” Tilpasset nivået og tilegnet ordforråd+tema Kastellet skole

Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like Person 1 Person 2 Du er turist på skiferie og har blitt frastjålet alt av klær og utstyr. Du tar med en venn/venninne og går i sportsbutikken. Du ber om det du skal ha. Ekspeditøren tar en og en ting og spør om du liker. Du svarer litt, mye, veldig mye eller ikke i det hele tatt, men spør for sikkerhets skyld venninnen / kompisen om han/hun liker det. Noen ganger er det litt, mye, veldig mye eller ikke i det hele tatt. Det tar veldig lang tid før du klarer å bestemme deg og ekspeditøren er ganske oppgitt og himler med øynene, men prøver å være tålmodig. Du er ekspeditør i en sportsbutikk, og en dag kommer et par venner inn for å handle. De skal ha alt av klær og utstyr og du henter et eksemplar av alt de ber om. Du tar opp ett og ett plagg eller ting og spør hun/han som skal ha det om han/hun liker. Han/hun svarer, men spør vennen sin hver gang og denne har gjerne en annen mening. De plaggene de ikke vil ha må du hente nye modeller på. Dette tar tid, og du er er oppgitt. Du himler med øynene, men forsøker å være tålmodig! Kastellet skole

Ut og reise – litt viderekomne Person 1 Person 2 Du skal ut på reise. Kofferten din er for tung, og det vet du, men regner med at du klarer å overbevise innsjekkingspersonale om å få med deg alt gratis. Du legger opp en strategi for å overbevise ham / henne. Du regner med å få litt motstand, men har bestemt deg for ikke å gi opp. All bagasje skal med. Du jobber i innsjekkingen på en flyplass, og er ganske lei av reisende som tar seg til rette og ikke følger reglene. En reisende har med seg for mye bagasje. Vedkommende må legge igjen alt som er over den tillate vekten, og du forteller ham at det ikke under noen omstendighet er mulig å ta med overvekt. Du påpeker forskjellige grunner for at det ikke er mulig å ta med overvekt. Kastellet skole

Dramatisering rollekort Innlært: muntlig produksjon Forutsigbart Huske og gjenta manus Ikke realistisk språksituasjon Nærmer seg en mulig realitstisk muntlig situasjon Muntlig spontan interaksjon Mer uforutsigbart Elevene får bruk for strategier og ber ofte om nye ord og uttrykk Kastellet skole

Konklusjon om rollekort Eleven blir vant til å ta i bruk språket muntlig Eleven tar i bruk nyttige strategier Eleven oppdager selv hvilke uttrykk de får behov for Hjelper eleven til å bli selvstendig språkbruker Eleven opplever mestring og blir uredd Eleven frykter ikke muntlig eksamen! Kanskje rollekort er en bedre test enn lærer spør – elev svarer til eksamen? Kastellet skole

Glade elever! Kastellet skole

Prøvemuntlig og eksamen Anita Nyberg Kastellet skole

Ferdighetene 3 muntlige ferdigheter Muntlig produksjon: presentasjon med rollespill Lytteforståelse m / ukjent tekst (med eller uten bilder) Muntlig interaksjon (eks. Rollekort) Tidsaspekt tilpasset trinnene til prøvemuntlig Kastellet skole

Forarbeide og tidsbruk Øve på relevante ting i timene jmf. metoder Bli kjent med kjennetegn på måloppnåelse Prøvemuntlig, inkl. 48 timers forberedelse 10 min pr. elev på 8. trinn 15 min. Pr. elev på 9. trinn 20/30 min. Pr. elev på 10. trinn Eksamen: 30 min. eksaminering pr. elev Kastellet skole

Prøvemuntlig 2008 Produksjon Lyttetekst Interaksjon Presentasjon m/rollespill ”Landet mitt” m/forberedt rollespill på 10. trinn – felles for alle språkene, ca. 10 min. Lyttetekst M/to gjennomlyttinger, eleven tok notater,10 min. Redegjorde for forståelse på norsk Interaksjon 2 forberedte tekster, 1 til diskusjon m/eksaminator Kastellet skole

Oppgaver prøvemuntlig 2009 Felles lytteprøve på starten av dagen Åpen oppgave til presentasjon 8. trinn: ”Meg” 9. trinn: ”Min verden” 10. trinn: ”Landet mitt” Muntlig interaksjon: rollekort Kastellet skole

Lytteprøve 20% Alle på starten av dagen Spørreskjema som gjennomleses 2 gjennomlyttinger Svarer skriftlig på norsk Kastellet skole

Muntlig produksjon 30% En presentasjon av temaet inkludert rollespill hvis mulig Ikke opplesning! Diskusjon med eksaminator umiddelbart etter presentasjonen Kastellet skole

Muntlig interaksjon 50% Samtale med eksaminator umiddelbart etter presentasjonen 20% Rollekort elevene imellom, evt. med en lærer 30% Kastellet skole

Vurdering til prøvemuntlig Nye kjennetegn på måloppnåelse basert på kriterier fra ILS + skjema fra i fjor Eksterne sensorer fra Hamar kommune Kastellet skole

Veien videre i ”Hør hva jeg kan!” Ny prøvemuntlig fra februar Forberede seg på muntlig eksamen Sluttrapport på nett Kastellet skole

Kontakt Anita Nyberg, Kastellet skole anita.nyberg@kastellet.gs.oslo.no 23180075 www.fremmedspraksenteret.no Forskning og Utvikling www.fremmedsprak.no for gode ideer til språkundervisning Kastellet skole