© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pengekrav Krav Kreditor Debitor.
Advertisements

Motregning.
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Reklamasjonsrett inn i evigheten? Anna E. Nordbø Advokat i Norges Bilbransjeforbund.
Praktisk info til prosjektkunder
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO To begrepspar •Betalingsmiddel og betalingsinstrument •Fristavbrytende oppgjørsdisposisjon.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Pengekrav som formuesgode.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Fødsel, liv og død Vederlag Lån Erstatning osv Pengekravet “fødes” utenfor pengekravsretten.
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 30. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
IT-kontrakter Mislighold.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Offentlige dokumenter er ikke vernet åvl § 9 Lover, forskrifter, rettsavgjørelser og.
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Obligasjonsrett Innleiing – hausten 2010 Kåre Lilleholt.
Obligasjonsrett I Innledning
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Utbedring som sanksjon – rettingsplikten Utbedring som rettighet – den defensive utbedringsretten.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
Lasse Simonsen V a) Retting Lasse Simonsen. Kontraktbrudd (mangel) Kontraktbrudd (mangel) Fastholdelses- sanksjoner Fastholdelses- sanksjoner Heving Kravene.
Naturaloppfyllelse – retting
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Obligasjonsrett Innleiing – våren 2010 Kåre Lilleholt.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Obligasjonsrett Innleiing – haust 2008 Kåre Lilleholt.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
Teknologi etter før og etter 2016 eller: Teknologi etter før og før etter 2016 eller: Teknologi før og etter 2016 Eksisterende serviceavtaler under den.
Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Forelesninger i kjøpsrett V2017, 9. februar 2017
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Mislighold
økonomisk kompensasjon for
Metodekurs – kontraktsrett II
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Naturaloppfyllelse – retting
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Metodekurs – kontraktsrett II
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Forsinkelse i kontraktsforhold
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Obligasjonsrett I Innledning
5 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Oversikt Når foreligger mangel Reklamasjonsperiode Avhjelp –Hvordan skal den skje? Sanksjoner –Avhjelp fra tredjepart –Prisavslag –Hevning –Erstatning

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Når foreligger en mangel? Sammenligne med spesifikasjon Feil i programvare –Det er alltid feil –Er enhver feil en mangel? –Utløser enhver mangel sanksjoner? Godkjenning av ytelsen

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Krav til reklamasjon? Formkrav? Frist?

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Reklamasjonsperiode Sammenheng med vedlikeholdsavtale Regnet fra levering Hva står egentlig i KDL (IKT-Norge)? Sml pkt 8 og Varierende lengde –Er det grunn til å skille mellom utstyr og programmer (som i SSA 9.2.a)

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Avhjelp Avhjelp er førstelinje forsvaret –Krav på avhjelp –Plikt til å finne seg i avhjelp Hvordan skal avhjelp skje? –Krav til reaksjonstid –På stedet eller hos leverandør? –Fjernretting? Skal man kunne kreve erstatning ved siden av?

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Hva hvis mangler ikke utbedres? Noen kontrakter har utbedring som eneste sanksjon ved mangler –Problemer hvis leverandøren ikke makter å utbedre Prisavslag for ikke-vesentlige mangler? –Skal man betale for det man ikke har fått? Hevning? Erstatning?

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettsmangler (opphavsrett) Opphavsrettslige mangler ekstingveres ikke Partsforholdet –Påstått rettighetshaver kan rette kravet mot kunden –Plikt for leverandør til å overta og føre saken Tre avhjelpslinjer –Skaffe de nødvendige rettigheter –Skaffe et alternativt produkt –Garantere mot tap

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettsmangler - forts. Hvis manglene ikke kan rettes opp –Håndteres som om det rammede produkt ikke er levert –=> Vanlig mangelsvurdering Erstatning til tredjepart

© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Tvisteløsning - domstol eller voldgift? Voldgift –Kan velge dommere –Kun en instans »Hurtigere? »Feil kan ikke rettes opp gjennom anke »Tendens til ”helgardering” –Ikke offentlig –Enklere internasjonalt –Pris Domstol –Generalist som dommer »Kan bruke sakkyndige domsmenn –Risikerer langvarig tvist i flere instanser –Feil kan rettes opp