Personvernkonsekvenser av lovforslag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Advertisements

Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Personopplysningsloven
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Barn som pårørende.
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
Barn som pårørende.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Evaluering og etterkontroll av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Personvernkonsekvenser av lover og innebygget personvern Dag Wiese Schartum.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 6 26./28. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
Evaluering (og etterkontroll) av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvernkonsekvenser av lover og innebygget personvern Dag Wiese Schartum.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Personvern, plikt og rett
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Prof. Dag Wiese Schartum
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Gjennomgang av eksamensoppgaven for 2005 og oppsummering av emnet
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gjennomgang av eksamensoppgaven for 2005 og oppsummering av emnet
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Utskrift av presentasjonen:

Personvernkonsekvenser av lovforslag I hvilken grad får argumenter om personvern gjennomslag i lovgivningsprosessen? Eirik Aronsen & Henrik Lindgren Jensen

Metode Gjennomgang av Datatilsynets årsmeldinger fra 2004-2012 Fokus på lovsaker En sak pr. årsmelding

En tredelt problemstilling I hvilken grad og på hvilken måte er det i forarbeidene til lover gjort antagelser om konsekvenser for personvernet av lovvedtaket? Hvilken respons har argumentene fra høringsrundene fått fra departementene, og har høringsinstansene fått gjennomslag? I hvilken grad har lovgivning der personvernhensyn er et spesielt viktig hensyn vært gjenstand for evaluering eller etterkontroll?

Vurdering av personvernkonsekvenser i tre faser Utredning Konsekvensutredning av personvern som et ledd i utredningen Planlegge evaluering av personvernkonsekvenser Høring Kommentarer fra høringsinstansene Departementets vurdering av kommentarene Evaluering Gjennomføre evaluering av de faktiske personvernkonsekvensene Presentere resultat, evt foreslå endringer

Utredning av personvernkonsekvenser Saker: Utredning av personvernkonsekvenser Vurdert evaluering Prop. 132 L (2011-2012) Endringer i statsborgerloven Nei Prop. 151 L (2009 – 2010) Endringar i forvaltningslova og straffegjennomføringslova (behandling av personopplysningar i kriminalomsorga, innsyn i benådningssaker o.a) Ja, men viser ikke til utredningsinstruksen Prop. 23 L (2009-2010) Endringer i helseregisterloven og helsepersonelloven (nasjonalt register over hjerte- og karlidelser, adgang til å gi dispensasjon fra taushetsplikt for kvalitetssikring, administrasjon, planlegging og styring av helsetjenesten) Ja, viser til Utredningsinstruksen Ot.prp. nr. 108 (2008-2009)Om lov om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) Ja, men viser ikke til Utredningsinstruksen Ot.prp. nr. 76 (2007-2008) Om lov om endringar i folketrygdlova og i enkelte ­andre lover (tilbakekrevjing etter feilutbetalingar, ­tiltak mot trygdemisbruk, renter og erstatning i ­trygdesaker) Ot.prp. nr. 48 (2007-2008) Om lov om endringer i straffeloven 1902 og straffeprosessloven (kriminalisering av kjøp av seksuell omgang eller handling mv.) Ot.prp. nr. 74 (2006–2007) Om lov om medisinsk og helsefaglig forskning (helseforskningsloven) Ot.prp. nr. 47 (2005–2006) Om lov om arbeids- og velferdsforvaltningen (arbeids- og velferdsforvaltningsloven) Ot.prp. nr. 48 (2004–2005) Om lov om utdanningsstøtte

Personvernkonsekvenser ved høring av lovforslag Kommentarer fra høringsinstansene Departementets vurdering av kommentarene Offentlige og private institusjoner og organisasjoner som berøres av saken blir invitert til å være høringsinstans Vi begrenset oss til å se på̊ kapitler i proposisjonene som omhandlet høringsinstansenes syn og departementets vurdering

Et eksempel på gjennomgang av argumenter i høringsrunden Ot.prp. nr. 48 (2004–2005) ”Om lov om utdanningsstøtte” §-referanse: Utdanningsstøtteloven § 23 (innhenting av opplysninger fra andre) HS argument 1: Datatilsynet: anser innsamling av opplysninger om andre enn søker/låntaker etter § 23 som et inngrep i personvernet overfor personer som ikke er søkere/låntakere i Lånekassen. HS argument 2: Datatilsynet: innhenting av opplysninger om kontonummer fra private registre burde bygge på den enkeltes samtykke. HS argument 3: BI og Kunsthøgskolen i Oslo: påpeker at det er viktig at Lånekassen oppretter gode rutiner for rask sletting av overskuddsopplysninger. HS argument 4: Studentparlamentet – Høgskolen i Sør-Trøndelag (Studentparlamentet): og Studentenes Landsforbund: er imot at Lånekassen skal ha tilgang til private registre. HS argument 5: Skattedirektoratet – kommenterer at utkastet til lovtekst synes å ha fått en videre ordlyd en tilsiktet. Tilgang til private registre burde ikke omfatte også personer som ikke er kunder i Lånekassen. HS argument 6: Justisdepartementet – påpeker at det bør fremgå av lovteksten at nødvendige opplysninger kan gis uhindret av taushetsplikt, jf forvaltningsloven § 13 f annet ledd. Departementets vurdering: HS argument 1: Uenig (effektivitetshensyn) HS argument 2: Enig HS argument 3: Ikke kommentert HS argument 4: ikke kommentert HS argument 5: Enig HS argument 6: Enig Endringer: Skattedirektoratets og Justisdepartementets merknader er tatt hensyn til og lovteksten er blitt endret. Evaluering: Ingen evaluering er planlagt/gjennomført

Resultater for gjennomgangen av høringsargumenter

Resultater forsetter…

Resultater fortsetter

Departementets vurdering av det totale antall høringssvar

Departementets vurdering av Datatilsynets høringsargumenter

Evaluering av personvernkonsekvenser av lover Gjennomføre evaluering av de faktiske personvernkonsekvensene Presentere resultat, evt foreslå endringer Ingen funn av gjennomført evaluering i sakene vi har gjennomgått Arbeidet i Metodekontrollutvalget og ved revisjon av personopplysningloven er eksempler på evaluering og etterkontroll.

Avsluttende kommentarer Utredningsinstruksens krav til å utrede personvernkonsekvenser ikke blir fulgt i alle saker. Det er sjelden at det vises til FADs veileder om utredning av slike konsekvenser. I høringsrundene er det relativt sjelden at argumentene fra høringsinstansene blir tatt til følge av departementet. En betydelig andel av høringsargumentene blir ikke kommentert av departementet. Datatilsynets argumenter i høringsrunden har ikke større gjennomslag og blir ikke oftere kommentert enn gjennomsnittet. Det er ikke gjennomført evalueringer av personvernkonsekvenser i noen av sakene vi har gjennomgått, til tross for at lover og forskrifter er underlagt evalueringsplikt, jf. Reglement for økonomistyring i staten § 16 og evalueringsveilederen

Takk for oss!