Visualiseringsdelen - Oppsummering
INF2340 / V042 Del 1: Del 1: Introduksjon til VTK Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V043 vtkRenderWindow vtkRenderer vtkActor vtkMapper vtkActor vtkMapper vtkActor vtkMapper vtkActor vtkMapper
INF2340 / V044 Del 2: Del 2: Grafisk databehandling Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V045 Lys og farge –Øyets oppfattelse av lys og farge –Fargemodeller (RGB, HSV) Rastergrafikk –“Frame buffer” og “Pixel” –Skjermoppløsning vs. pixeldybde Grafiske primitiver Rasterisering Antialiasing Objekt- og bilderom Objekt- og bilderekkefølge Transformasjoner i 2D og 3D –Translasjon –Skalering –Rotasjon Projeksjon –Parallell –Perspektiv
INF2340 / V046 3D syn –Transformer grafisk primitiv fra 3D verdenskoordinater til 3D synskoordinater –Klipp mot synsvolum –Transformer fra 3D synskoordinater til 2D synskoordinater –Rasteriser Skjulte flater –“Painter’s algorithm” –Z-buffer Belysning –Omgivelselys –Diffus refleksjon –Speilende refleksjon Sjattering –Flat/konstant –Gouraud –Phong “Rendering pipeline”
INF2340 / V047 Teksturering Transparens/opasitet –Blanding av farger “Ray tracing” Animasjon –Dobbeltbuffer
INF2340 / V048 Del 3: Del 3: "Visualization Pipeline" Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V049 Prosessobjekter –vtkSource –vtkFilter –vtkMapper Dataobjekter –vtkDataSet Dataflyt og sammenkobling av objekter Type-matching Eksekvering og implisitt synkronisering –Update –Execute –Tidsstempling
INF2340 / V0410 Del 4: Del 4: Datarepresentasjon Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V0411 Diskrete data og interpolasjon Punkt og celle Geometri og topologi Data-attributter –Skalarer –Vektorer –Normaler Typer datasett –Structured Points –Rectilinear Grid –Structured Grid –Unstructured Grid –Polygonal Data vtkDataSet vtkPolyData vtkPointSet vtkStructuredPoints vtkRectilinearGrid vtkStructuredGridvtkUnstructuredGrid Eksplisittpunkt-geometri Implisittpunkt-geometri
INF2340 / V0412 Del 5: Del 5: Visualisering av skalarfelt Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V0413 Skalar-til-farge korrespondanse Fargelegging Forskyvning av geometri som funksjon av skalarverdi Konturering –Isokurver Marching Squares –Isoflater Marching Cubes –Tvetydighet Snittflater Volumavbildning...
INF2340 / V0414 Del 6: Del 6: Visualisering av vektorfelt Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V0415 Forskyvning av geometri som funksjon av vektorverdi Piler (“hedgehog”) Trajektorier –Euler –Runge-Kutta
INF2340 / V0416 Del 7: Del 7: Volumavbildning Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde
INF2340 / V0417 S RGBA funksjoner Blandingsrekkefølge –“Back to front” (BTF) –“Front to back” (FTB) “Ray casting” –Bilde-rekkefølge –FTB –Belysning vha. “limb darkening” eller tradisjonell belysningsmodell basert på gradienten i feltet Teksturering –Objekt-rekkefølge –FTB eller BTF –Belysning vha. “limb darkening” –2D eller 3D tekstur
INF2340 / V0418 Del 8: Del 8: ”Computational Steering” Numerisk datasett 1.23E E E E E E E E "Visualization Pipeline" Grafiske primitiver "Rendering Pipeline" Bilde Simulering
INF2340 / V0419 Interaksjon med tunge simuleringsberegninger –Spare plass/tid –Få bedre innsikt i problem/kode Styringsoperasjon –Aksess av lokale data –Kall av lokale prosedyrer Toveis informasjonsflyt mellom simulator og bruker –Ulike kommunikasjonskanaler Direkte fra GUI Via fil Via Standard I/O Via TCP socket –Blokkering vs. ikke-blokkering –Tett vs. løs kobling mellom SIM og GUI Samme prosess Ulike prosesser, samme maskin Ulike maskiner