Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Personvern og personopplysningsvern Personvern og personopplysningsvern DRI 1001 Digital forvaltning Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvordan kan personvern styres?
Styring av IKT - eksempelet personvern
Interessen i opplysnings- og behandlingskvalitet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Datamaskinteknologien skapte ny erkjennelse om behov for “vern” av personlig integritet og privatliv mv Diskusjonen om “edb og personvern” tok til mot slutten av årene Bygget på en tradisjonell diskusjon om “personlighetens rettsvern” Ønsket primært styring av forholdsvis få maskiner i forholdsvis få store organisasjoner (forvaltning, store private selskaper) Mest oppmerksomhet om behandling av store mengder opplysninger i satsvise maskinelle rutiner Personregisterloven vedtatt 1978, i kraft 1980, avløst 2001/2003

Noen grunntrekk ved personvernlovgivningen Personregisterloven og personopplysningsloven ble (stort sett) gjort teknologiuavhengige –Personregisterloven forutsatte “registre” som den anvendte på edb, men teknologien sprengte i stykker denne analogien. –Personopplysningsloven forutsetter “behandling”, og står derfor i fare for å forstrekke seg! (jf humant materiale som “personopplysning”) –En lærdom: Det kan være vanskelig å finne frem til systematikk/begreper som tåler den teknologiske og samfunnsmessige utviklingen Lovgivers utgangspunkt for reguleringen –Personregisterloven forbød opprettelsen av personregistre uten konsesjon (tillatelse) fra Datatilsynet –Det ble gjort flere og flere unntak fra konsesjonsplikten etter hvert som behovet for registre økte (1979: 7 unntak, 1981: 14, 1996: 19) –Personopplysningsloven gjorde behandling av personopplysninger tilllatt, og innførte meget begrenset konsesjonsplikt som ble ytterligere begrenset i forskrift –En lærdom: Restriktive reguleringer ble utsatt for press og modifisert

Håndheving og kontroll Datatilsynets bemanning – 7 i 1980 –22 i 2001 –26 i 2003 –Samtidig som den teknologiske revolusjonen har pågått… (PC, Internett mv) –Samtidig som kontrollbehovet har økt pga utvidede hjemler til å behandling personopplysninger til potensielt krenkende formål (SIS, helseregistre, politiregistre mv) Fra konsesjonsbehandling til kontroll –Før 2001 gikk store deler av Datatilsynets ressurser med til å behandle konsesjoner, mens det i liten grad ble kontrollert om vilkårene ble overholdt –Nå skal Datatilsynet gjennomføre langt flere stedlige kontroller Dilemmaet mellom å være streng kontrollør eller snilt “ombud” Dilemmaet mellom å la Datatilsynet være enerådende eller å slippe til andre myndigheter (Arbeidstilsynet, Helsetilsynet, Kredittilsynet mv) En lærdom (?): Politisk umulig med en byråkratisk vekst hos Datatilsynet som tilsvarer veksten i arbeidsoppgavene: Dilemmaet er om tilsynet skal beholde alle oppgaver selv og ikke rekke alt, eller rekke mer ved å gi fra seg kontroll til andre myndigheter som ikke setter personvern like høyt!

Lovgivning versus andre styringsteknikker Diskusjon om fremtidens lovgivning –Bør særlovgivning overta? –Krav til evaluering av eksisterende lovgivning (jf “solnedgangsbestemmelser”, jf § 29 i tidligere versjon av forskrift til fvl § 15b om elektronisk kommunikasjon i/med forvaltningen) –Krav til felles endringer innen EØS - større grad av rigiditet? Alternative/utfyllende reguleringsstrategier –Avtalefesting av personvern –Internkontroll (krav om å dokumentere etterlevelse av loven) –Personvernelementer i “serviceerklæringer” eller “servicegarantier” –Personvernombud (uavhengig representant hos virksomhetene som skal ivareta personvernet) –Bransjevise adferdsnormer (“privat personvernlovgivning” innen en bransje mv) –Innsyn/åpenhet og disiplinering; av frykt for negativ PR –Personvernteknologi (PET) [“Privacy Enhancing Technology”]

Noen avsluttende kommentarer I en lov må det alltid skje en avveining mellom ulike interesser, noe som innebærer at den formelle ivaretagelsen av personvern ikke er “ideell” Tilvenning til IKT blant folk, kan gjøre at –kravene til etterlevelse av loven blir mindre og –skepsis mot mer liberal praksis/lovgivning vedrørende personvern avtar; –kan gi liten grad av konflikt Eksistens av lovgivning som gir formelt vern, kan virke beroligende selv om de reelle forholdene ikke tilsier tillit til at vernet er tilstrekkelig Begrenset ressurstilgang gjør at kontroll og håndhevelse ikke blir så streng som faktiske behov kan tilsi “Alt går bra så lenge alt går bra” - men hva hvis …? (“sklie” eller “ovarenn”?)