JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets oppgaver Forelesning (Foiler korrigert )
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle rettigheter etter pol kap. III og IV Innsynsrett etter pol § 18 - formål: –Sikre informasjonsautonomi (sjølbestemmelsesrett) i forhold til personoppl. om seg sjøl –Etablere balanse (likevekt og likeverdighet) mellom dem som behandler personoppl. og dem som det behandles personoppl. om –Muliggjøre utøvelse av rett til å kreve retting av feil i personoppl. (pol § 27 første og andre ledd), eller sletting (pol § 27 tredje og fjerde ledd)
JUR5620 Personvern - forelesning –NB: Retting og sletting hjemlet i pol § 27 må ikke forveksles med sletting etter § 28: sistnevnte bestemmelse pålegger sletting når det ikke lenger er bruk for opplysningene, uavhengig av om det er mangler/uriktigheter i dem! Innsynsrettens ulike aspekter: –Alminnelig innsynsrett (etter begjæring fra interesserte) i system for behandling av personopplysninger - pol § 18 første ledd –Konkret innsynsrett (etter begjæring fra vedkommende) i opplysninger som er registrert om en sjøl hos en behandlingsansvarlig - pol § 18 andre ledd –Plikt for den behandlingsansvarlige til å informere den registrerte når personoppl. samles inn fra vedkommende - pol § 19 første og andre ledd –Plikt til å informere den registrerte når personoppl. samles inn fra andre - pol § 20
JUR5620 Personvern - forelesning Innsynsrettsordninger ellers i lovverket: –(1) Alminnelig dokumentoffentlighet (dokumentinnsynsrett) etter Grl § 100 femte ledd, som lyder: –Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.
JUR5620 Personvern - forelesning –Offentlighetsloven nr 69 har de operative bestemmelsene om alminnelig dokumentoffentlighet –Hensynet til andres personvern i Grl ivaretas oftest gjennom lovbestemmelser om taushetsplikt, jf f.eks. forvaltningsloven § 13 –(2) Partsoffentlighet (partsinnsyn) etter forvaltningsloven § 18, i kombinasjon med § 16 (varslingsplikt) og § 17 (utrednings- og informasjonsplikt) sikrer enhver innsynsrett i egen sak i forbindelse med saksbehandling i forvaltningen
JUR5620 Personvern - forelesning Innsynsretten er ikke uinnskrenket, se pol § 23 om unntak: –§ 23 første ledd alt. a): avskjærer innsynsrett bl.a. i oppl. om en sjøl hos Politiets Sikkerhetstjeneste (PST); men: lov om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven) nr 10 § 25a (i kraft ) gir innsynsrett (dvs partsinnsynsrett) for personer som har vært gjennom såkalt sikkerhetsklarering –§ 23 første ledd alt c) må ses i sammenheng med § 23 andre ledd: bestemmelsene her er gitt etter mønster av forvaltningsloven 1967 § 19 –§ 23 første ledd alt. d): taushetsplikt vil - bortsett fra a) når den er pålagt av hensyn til rikets sikkerhet mv eller b) har sammenheng med kilde- vernbehov - aldri være til hinder for innsyns-rett for den de aktuelle personopplysningene gjelder
JUR5620 Personvern - forelesning Særskilt om krav til data- kvalitet som rettighet for dem opplysningene gjelder Datakvalitet, jf formålsformuleringen i pol § 1 andre ledd, forstått som prosessuell og materiell rettighet for den en persopnopplysning gjelder Pol § 11d) og 11e) er sentrale bestemmelser om datakvalitet, som bidrar til å redusere risiko for feilbehandling
JUR5620 Personvern - forelesning Datatilsynets oppgaver, særlig om melde- og konsesjonsplikten Alminnelige tilsyns- og veiledningsoppgaver: pol § 43 tredje ledd alt. 3) og 6) Vaktbikkje for personvernet: pol § 43 tredje ledd alt. 4), 5) og 7) Behandling av konsesjonssøknader: pol § 43 tredje ledd alt. 2) Behandling av henvendelser fra personer som mener seg krenket/påberoper seg at lovstridig behandling av personopplysninger skjer: pol § 46, jf 43 tredje ledd alt. 3) og 7)