Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Tema SaksbehandlerDato Skyggerapportering til FN-komiteen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne Liv Arum, Generalsekretær i FFO.
På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Oppsummering av FOU - prosjekt
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
IHR IT plangruppa USIT allmøte Medlemmer Ingar Pettersen, leder Kjetil Johnsen, sekretær Morten Dæhlen, instituttbestyrer, IfI Jan Gunnar Bjålie,
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Forskningsrådet ved Kulturhistorisk museum Presentasjon på allmøte
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Status USIT 3.0 Allmøte 27. november Arbeid med USIT 3.0 Om funksjons- og bemanningsplan –Lagt fram for universitetsdirektøren Organisering av USIT.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Overordnet tidsplan, bemanning og innplassering 1 AugustDesemberNovemberOktoberSeptember Bemanning og innplassering Avklare grensesnitt Funksjons-
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Prosjekt: Bedre forskerstøtte Styringsgruppemøte
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
RIS-metoden for prosessforbedring
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Allmøte 3. mars 2016.
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Prosjektgruppemøte 5. januar 2017
Samarbeidet mellom rådet for funksjonshemmede og kommunen
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe

Bakgrunn UiO skal etablere ”Strategisk koordineringsgruppe for administrative IT- systemer”. USIT har fått i oppdrag å etablere et sekretariats- og rådgivingsfunksjon (rådgivingsenhet)

Arbeidsgruppe I En arbeidsgruppe utpekt av IT-direktøren har jobbet med hvordan rådgivningsenheten kan etableres og hvordan den skal virke Leveranser fra arbeidsgruppen –Rapport med utfyllende beslutningsgrunnlag knyttet til etablering av rådgivingsenheten –Sammendrag av beslutningsgrunnlag og anbefalinger i form av presentasjon –Erfaringsrapport fra arbeidsgruppen

Arbeidsgruppen II Arbeidet startet 28. februar og ble ferdigstilt 2. mars Medlemmer i arbeidsgruppen –Anette Wilberg –Gunnar Steira Mikkelsen –Jasmina Hodzic.

Avgrensninger I Arbeidsgruppens arbeid er i all hovedsak forankret i notatet ”Administrative IT-systemer”, vedtatt av Universitetsstyret 27. januar Strategisk koordineringsgruppe etableres av IHR-IT uavhengig av arbeidet med etablering av rådgivingsenheten Arbeidsgruppen oppgaver er knyttet kun til etablering av forvaltnings- og arbeidsrammer for rådgivingsenheten Rådgivingsenheten skal forankres og plasseres i USITs organisasjon

Avgrensninger II Det praktiske arbeidet med å etablere og dokumentere rådgivingsenhetens prosesser, maler og verktøy forutsettes utført av rådgivingsenheten etter konstituering Arbeidsgruppen har ikke tatt hensyn til pågående organiseringsprosesser, og heller ikke til andre pågående IHR- aktiviteter Rådgivingsenheten har ingen kontrolloppgaver overfor IT- organisasjonen Rådgivingsenheten skal ikke ha oppgaver overfor eller rapporteringsansvar til styringsenheter for nasjonale administrative IT-løsninger

Rådgivningenhetens roller I Administrative støtteroller: –saksbehandler for koordineringsgruppen –kontrollør av systemeieres implementering av UiOs rutiner for systemforvaltning –forvalter av UiOs oversikt over administrative IT-systemer –forvalter av UiOs maler for administrativ IT-virksomhet

Rådgivningenhetens roller II Faglige støtteroller: –rådgiver for koordineringsgruppen, UiOs systemeiere i administrativ IT-virksomhet og IT-organisasjonen –forvalter av prosesser for administrativ IT- virksomhet

Rådgivingsenhetens bemanning Anbefalt bemanning (3 årsverk) –«Lyttepost, administrativ støtte og faglig rådgivning» Krever følgende funksjoner: –Leder (80% - 100%) –Utreder (50%) –Teknisk forfatter (40%) –IT-koordinator (50%) –Kontrollør (20% - 30%) –Dokumentforvalter (10% - 20%) –Opplæring (10%)

Alternative bemanningsplaner Med disse reduserte bemanningsplanene vil rådgivningssenheten ikke kunne utføre alle sine tiltenkte oppgaver slik som skissert i styrenotatet. –Alternativ 1 «Lyttepost og enkel saksbehandling» leder og opplæring i permanent stilling (1 årsverk) –Alternativ 2 «Lyttepost og administrativ støtte» leder, opplæring, utreder og teknisk forfatter i permanent stilling (2 årsverk)

Rådgivingsenhetens kompetanse Det kreves både bredde- og spesialistkompetanse i rådgivingsenheten Det anbefales at funksjonene fordeles på færrest mulig personer slik at man oppnår størst mulig stillingsbrøk Det er viktig for kompetanseutvikling at bredden ivaretas i permanent avgitte ressurser for rådgivingsenheten.

Rådgivingsenhetens mandat Rådgivingsenheten skal være organisatorisk plassert hos USIT og rapportere direkte til IT- direktøren. Rådgivingsenheten skal ha delegert myndighet fra koordineringsgruppa på permanent basis og i tillegg per saksbasis etter behov.

Veien videre – anbefalinger I Anbefalt: –IT-direktøren velger anbefalt bemanningsmodell –IT-direktøren sender saken til USITs lederfora til orientering –IT-direktøren fremmer det foreslåtte mandatet for godkjenning hos Universitetets-direktøren via etablerte IHR- kanaler. –IT-direktøren velger bemanningsstrategi –IT-direktøren internutlyser leder –IT-direktør og leder utnevner resten av rådgivningsenheten Flere bemanningsmodeller og bemanningsstrategier er skissert i rapporten

Veien videre – anbefalinger II Arbeidsgruppa anbefaler at det hentes inn hjelp og ekspertise utenfra i oppstartsfasen. Fortrinnsvis med erfaring fra liknende arbeid i sammenlignbare organisasjoner.