56-tonn for tømmervogntog Even Gulli Tømmerseminaret /9 Oslo
56 tonn på vei Idag 50 tonn. En prosess mot 60 tonn, 2002 sa samferdselsministeren, nei bad TF Vegdirektoratet om å se på 56 tonn for tømmertransporter. Vegdirektoratet sendte en liste til TF, over riks- og fylkesveier der broer kan være for svake, ba om prioritering. TF utarbeidet en prioriteringsliste i desember Broene på prioriteringslisten ble beregnet under 2004 og begynnelsen av august Samferdselsministeren har gitt klarsignal om mulighet for å søke om 56 tonn for 22-m tømmervogntog for utvalgte strekninger.
Utbredelse av 56 tonn Det er uttalt at man må søke om dispensasjon for å kjøre utvalgte strekninger fra A til B. –Enkeltebileier –Bedrift Uvisst hvordan myndighetene vil håndtere en søknad Norske Skog ønsker å søke om dispensasjon for utvalgte strekninger - står myndighetene ved sine uttalelser
Grov status vedrørende bruer Østfold få problemer –E18 Fossum ikke mulig med 56 tonn Akershus få problemer –Rv2 Vormsund bru ikke mulig med 56 tonn
Grov status vedrørende bruer Følgene vegruter er hittil ferdig gjennomregnet og kan klareres for 56 tonn totalvekt : Kornsjø – Halden Romerike - Sarpsborg danner et sammenhengende veinett som kan tillates for 56 tonn totalvekt. Unntak: - E18Fossum bru (Glomma) tåler ikke 56 t - Rv 123 Kroksund bru tåler ikke 56 t Klar for Bk10-56 tonn er: -Rv. 4 Raufoss – Lunner (x rv. 35) -Rv. 35 Lunner – Jevnaker – Hønefoss nord v/Hov -Rv. 35 arm Hov – Nymoen (x E16) -E16 Nymoen – Follum - og omkjøringsveger: -Rv. 241 Jevnaker – Hønen (x E16) -E16 Hønen – Follum
Grov status vedrørende bruer, forts Sverige (riksgr. v/Åbo) – Verdal – Skogn (Rv 72 og E6) ikke 56 tonn pga : -Stene bru og Vaterholmen bru, Rv 72 E39 Orkanger – Klett (x E6) kan tillates for 56 t E6 Støren - Skogn Rv. 30 Osøy bru vest – Støren
Grov status vedrørende bruer, fortsatt Følgende vegnett kan åpnes for Bk10-56 tonn: - E134 Drammen – Kongsberg – Notodden - Rv. 37 Gransherad – Ormemyr – Stengelsrud xRv 40 - Rv40 Kongsberg – Stengelsrud – Djupdal - Rv. 364 Ormemyr – Høymyr Da Nes bru er for svak for 56 tonn, kan bare strekning E16 Nes bru øst – Hønefoss (Follum) tillates for 56 t Rv. 7 Gol – Ve (Hønefoss) x E16,ok E16 Ve (x rv. 7) – Follum, ok
Grov status vedrørende bruer, forts Følgende strekninger kan tillates for Bk10-56 tonn: Rv. 32 Buskerud gr. – Steinsholt – Skien Rv. 36 Skien (x rv. 32) – Moflata Fv. 31 Borgestad (x rv. 36) – Gjerpen (x rv. 32) – Luksefjell ) Rv. 33 Høljerast bru (x rv. 251) – Dokka – Svingvoll Rv. 34 Svingvoll – Brandbu – Jaren (x rv. 4)
Grov status vedrørende bruer, fortsatt Tvedestrand – Drangedal – Larvik (Berører riksvegene: E18, rv. 38, rv. 414, rv. 415 og fylkesveg: Fv. 302) Følgende bruer tåler ikke Bk10-56 tonn: Svarthøla bru, E18, Aust-A. Bakkevann bru, E18, Telemark Heldøla bru, rv. 38, Telemark Hov bru, rv. 414, Aust-A. Stornes bru, rv. 415, Aust-A. Storbrua, rv. 415, Aust-A. Stemmen bru, fv. 302, Telemark Solberg bru, fv. 302, Telemark Bare E18 Dørdal – Larvik er ok
Grov status vedrørende bruer, fortsatt Tvedestrand – Åmli (Berører riksvegene: Rv. 410, E18 og rv. 415) –Grunnet svake bruer i rv. 415 kan kun åpnes for Bk10-56 tonn: –Rv. 410 Tvedestrand – Rømyr (x E18) –E18 Rømyr – Fiane Bygland – Mandal, så er følgende ok: Rv. 9 Kjetså (x rv. 42) – Kristiansand E39 Kristiansand – Mandal