Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

Teknologi i klasserommet
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Pilotprosjektet så langt
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Forside/oversikt Fag / tema
Den Norske Skolen i London
Vurdering for læring på Linderud skole
Digital ferdigheter i alle fag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Atferdsvansker i skolen
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
”Morderne” Fra novelle til film.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Utviklet av pedagoger i
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Norsk skole.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Lundehaugen ungdomsskole Skoleåret
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Som ble fylt med programmering
Valgfaget design og redesign
1 Last ned powerpoint fila fra Its´learning
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk Åsnes ungdomsskole

Idè Vi ville videreføre og utvide bruken av det vi hadde lært av programmer i nettverket. Vi ville utvide kompetansen til både lærere og elever i bruk av presentasjonsverktøy. Vi ville bruke programvarene i tilpasset undervisning.

Bakgrunn for valg av prosjekt Bruk av digitale verktøy i skolen ligger som bakgrunn til flere kompetansemål som skal være nådd i 10. årstrinn. IKT egner seg godt i forbindelse med tilrettelagt undervisning. Lære elevene å tilpasse sine presentasjoner til oppgavene de skal løse.

Mål Alle 8. klassinger skal lære å bruke Photostory, Audacity og animasjonsprogram. Alle 9. klassinger skal kunne velge mellom alternative presentasjonsmetoder. Presentasjonsprogram skal brukes som tilpasset opplæring. 10. klasse skal kunne bruke bildebehandlingsprogrammet Gimp og MovieMaker. De skal lage en fotofortelling fra sitt eget liv. Alle fag skal ha et undervisningsopplegg som innebærer bruk av presentasjonsprogram

Beskrivelse av prosjektet Bruk av IKT og presentasjonsverktøy skal bli en integrert del av undervisningen på alle trinn og i alle fag. Elevene skal bli i stand til å beherske foto, video, bildebehandlingsprogram, lydprogram og presentasjonsprogram på en slik måte at de skal kunne nyttiggjøre seg disse i presentasjon av egne arbeider.

Hvor langt er vi kommet Alle 8. klasser har lært å bruke Photostory. 9. klasse har lært å bruke Photostory, Audacity, Gimp og Movie maker ++. 10. klasse jobber med Photostory, Gimp og MovieMaker. Alle elevene kan bruke Power point. De aller fleste lærere kan bruke Photostory, en del er i ferd med å sette seg inn i Gimp. Vi har bra tilgang på PC’er.

Hva skjer…… i 8. klasse 8. klasse jobber med fotografering og Photostory i en arkitektoppgave i Kunst og håndverk.

…….. I 9. klassetrinn Årets 9. klasse hadde et tverrfaglig prosjekt våren 2008 hvor et bredt spekter av presentasjonsprogram ble brukt. Photostory, Audacity, Windows publisher, Animaatiokone, Power point, MovieMaker. 9. klasse bearbeider portrett ved hjelp av Gimp i Kunst og håndverk. 9. klasse skal bruke presentasjonsverktøy i samfunnsfag (Om USA) og i muntlige aktiviteter. 9. klasse har brukt presentasjonsverktøy i engelsk. (Amerikanske presidenter) som tilpasset opplæring i høst. 9. klasse har fått mulighet til å lage film i norsken, noe som en del ivrige gutter benyttet anledningen til å gjøre.

……. I 10. klasse 10. klasse jobber med bildebehandling, Gimp og MovieMaker i kunst og håndverk. 10. klasse har også obligatorisk innlevering av en fotofortelling om ”meg selv” som en oppgave i Norsk særemne.