Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl 17.00  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Tabeller av objekter Klassen ArrayList
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
14 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
C++ for Java-programmerere
Bokanmeldelser..
Intro til programmering i Processing
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Uke 8 - Mer om: Objekter, klasser og pekere
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens.
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Objektorientert programmering i PHP del 2
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
IS-102 Klassedefinisjoner
C# for javaprogrammerere
@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Introduksjon til øvingsopplegg og programmering i Python Åsmund Eldhuset asmunde stud.ntnu.no.
Aksess kontroll None shall pass.
Åsmund Eldhuset asmunde stud.ntnu.no folk.ntnu.no/asmunde/algdat/
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
En gang til!? .
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Filer Finne minste Finne Største Beregne gjennomsnitt Variabler Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Introduksjon til Java 5.0. Hva er nytt i 5.0? Generiske typer For-løkke med iterator (for-hver løkke) Automatisk innpakking av primitive typer Metadata.
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Kjennetegn og følgevansker
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 18.9 Lesing av data fra fil og skriving av data til fil. Side 411 – 4.. Kap 4.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
INF Objektorientert programmering
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
JavaFX i kodeklubben Apps i Java. Programmering og programmeringsspråk Alle programmeringsspråk er egentlig like... men alt som følger med språket (verktøy,
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 25.9 MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner Kap 4.
INF1000 (Uke 4) Mer om forgreninger, While-løkker
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Lokale variable Hvis vi trenger å ta vare på en verdi, inne i en metode kan vi definere en lokal variabel: int amount = 0; vi må fortelle hvilken type.
Uke april Tøffe elever som smaker på ukjente ting! Verdiord for april: Lydighet.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
IS-102 Interaksjon med objekter
Objektorientert programmering i Java
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Programmering sif8005

Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer i uken  Undass sal – 15. man og tors til  Undassledet kollokvie

Hvorfor programmering er viktig  Brukes i nesten alle datafag i 2. og 3. Klasse  Tiden du ikke bruker nå må du bruke mange flere ganger.  Java er fremdeles nytt. Mange studenter får sommerjobb fordi de kan programmere i java

Hva er programmering?  Kommunikasjon med dumme datamaskiner  Vi forteller datamaskinen hva den skal gjøre og hvordan den skal gjøre det

Engelsk  Et språk som er blitt til ved tilfeldighet.  Engelsk er i kontinuerlig endring  Det er mange måter å si det samme på  Upresist  Mange hundre tusen forskjellige ord  Forståelig for mennesker som snakker engelsk. Bare vanskelig forståelig for datamaskiner  Uregelmessige bøyninger av verb og mange tillatte setningsstrukturer

Java  Et menneske skapt språk for å kommunisere med datamaskiner  Svært få ord. Ca 50?  Presist språk  Forståelig for både mennesker og datamaskiner  Følger faste regler. Ingen uregelmessige verb.

Engelsk/Java  Mange hundre tusen ord.  Det er svært mange måter å si det samme på.  Unntak ved konstruksjon av setninger  Svært få reserverte ord  Eksakt mening  Ingen unntak Hvorfor tror folk at programmering er så vanskelig?

Spørsmål 1  Hva er hensikten med programmeringsspråk?  Hva er forskjell på programmeringsspråk og naturlig språk?  Hvordan kunne vi kommunisert med pcer hvis vi ikke hadde hatt programmeringsspråk?

Hvordan forstår datamaskinen programmet mitt? Programmet ditt Kompelator Makinlesbar kode

Kompelator  Oversetter din kode til maskinlesbar kode.  Sjekker om du har skrevet noe feil  Syntaks feil  Semantiske feil

”Maskinkode”  Ikke en nødvendighet  Triks for å få opp farten  Ikke det samme i java/C

I java:  Java Virtual Machine

Praktisk:  Ukompelert kode.java filer  Kompelert kode.class filer

Spørsmål 2  Hva er en kompelator?  Hvorfor trenger man en kompelator?  Hva er maskinkode?  Hva er forskjell på filen Bil.java og Bil.class?

Objekt og sånn  Variabel  Metode  Objekt  Klasse  Instans  Konstruktor  Pakker

Variabel  En knagg for informasjon  Mange bokskap. Hva med et klistermerke?  Må deklareres.  Dvs man må fortelle hvilke knagger man vi bruke, og hva man vil henge på dem.

Metode  En naturlig gruppering av kode.  Fordi den ofte kjøres samtidig.  Eller fordi den henger sammen. For eksempel: System.out.println(”Skriv ut dette”)  Funksjon i matlab

Objekt  - en abstrakt eller relle ting: Bil, drøm. Kan kanskje kalles en ting. Typisk en samlebetegnelse: Alle personene, alle husene osv.  Man vet at en Ford er en bil, men du kan ikke forutse alle mulig former er bil kan ta.

Klasse Beskrivelse av et objekt. Beskriver feks objektets atributter(bil): farge, toppfart dvs variabler og hva objektet kan gjøre: kjøre, gire -> variabler

Instans  En variant av et objekt. feks en person som heter Maren.  Man kan lage mange forskjellige instanser av samme klasse. Alle disse instansene er samme type objekt.

Konstruktor  En metode som kjører når man lager en ny instans av et objekt Person maren = new Person(”Maren”);

Pakker (Packages)  Verktøyskrin  java.lang  System. (system.out.println(”Hallo”))  Samling av klasser. Som en ryggsekk.

Spørsmål 3  Hva er en instans?  Hva er et objekt?  Hva er en metode?  Hva er en kontruktor?  Hva er en variabel?

Lure ting å huske på 1 Leses fortløpende av datamaskinen. private int per = 0; per = per+1; System.out.println(”Vaiablen per er nå: ”+per);

Lure ting å huske på 2  Java ser forskjell på små og store bokstaver. String og string er ikke det samme.  Hvis du endrer en fil må den kompleres på nytt.  Husk ; på slutten av alle setninger/linjer