Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
Teknologi i klasserommet
Studier i Tyskland.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Hvordan intervjue en forsker?
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Lage e-post med bilde som vedlegg
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Prøvemodus Undervisningsmodus
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer?
Gå inn på denne internettadressen:
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Opplæring: Digital Diktering
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Elektroniske filformater til brukerne. Bruksområder Info-hefter Skjemaer Tabeller …
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Mandag 8. November Powerpoint..
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Piano og Klarinett Ragnar Freyr Olsen.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Grunnleggende tekstbehandling
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Hovedprosjekt for Rune Øvrebø Fonetisk Lyttetestprogram. Utviklet I Visual Basic Etter Oppdrag Fra Wim Van Dommelen Ved Lingvistisk Institutt, NTNU.
“Disippel-høring”.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Gro Maastad, studieveileder
Examen Philosophicum ved Universitetet i Oslo
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Nasjonale tjenester fra UNINETT Thorleif Hallén 5. Mai 2015.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Redigering av videofil
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Svaksynt student i en digital hverdag
Utskrift av presentasjonen:

Podcasting på odontologi

Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???

Hva er podcasting? Lydopptak –lyd&skjermbilde – video&skjermbilde Fil gjøres tilgjengelig for andre Lastes ned av interesserte brukere Spilles av på mp3-spiller, mobil, datamaskin Kan høres/sees på når man ønsker Podcastprosjektet ved UiO/Podcasthåndboka

Hvorfor? Dette så jeg: – Tannpleierstudenter med språklige utfordringer – Mange bor langt unna – Syke barn – Kan ikke komme Krav om universell utforming ved UiO Nye krav fra studenter

For og i mot? Hvorfor ikke gi studentene en læringsmulighet til? Vet studentene kan repetere: Jeg kan slappe mer av Kan supplere, ta opp vanskelige temaer, frigjøre tid Bra for min egen utvikling som lærer Tar bittelitt ekstra tid Penger til programvare/mikrofoner Må bli mindre selvhøytidelig Tåle at jeg kan si feil

Hva jeg har hørt om podcasting De positive: – De bare går i gang – Hvilken gruppe undervisere er nå dette?? De andre: – For lettvint for studenter – Bør notere – De må heller forbedre norsken – For mye arbeid for meg – Ingen vil komme på forelesningene mine – Spre og selge forelesningene – Jeg vil miste spontanitet – Jeg vil miste jobben

Meget takknemmelige Vet lite om podcasting, egentlig Bruker podcastene like etter timen og før eksamen- på PC ”Vi kan ta opp lyd uansett, hvorfor ikke gjøre det ordentlig?”

Podcasting kan brukes til…. Forelesninger (supplere/repetere) Seminarer Gjesteforelesninger Prøveforelesninger Disputaser Allmøter Studentinfo osv osv osv

Slik gjør vi det Programvaren Camtasia Studio (alle undervisningsrom+mitt kontor) Trådløs mikrofon Åpne PowerPoint – Camtasia åpnes Kan også ta opp alt som foregår på skjerm To knapper for å starte opptak Lagre ved forelesningsslutt Konvertere til ønsket filformat (mp4, mp3,….)

Alternativt: Camtasia Relay Gratis ved UiO Opptak av lyd og skjermbilde Ingen redigering – sendes til konvertering når opptak er avsluttet Eller bruk bare mp3-opptaker

Legg filen ut i: Fronter, Mine Studier (komme fra opphavsrett), instituttets hjemmesider, dine hjemmesider, iTunes Fint med: Støtte fra DML-gruppen, instituttleder, kontorsjef, IT-ansvarlig

Hvor god kvalitet vil du gå for? Jeg bruker rålyd/bilde – ingen redigering (tid) Kan ta opp lyd+skjermbilde på kontoret/hjemme Enkelt å redigere – instruksjonsvideoer Ta opp enkelttemaer som du ikke fikk nok tid til på forelesning Ta opp deler av forelesning og bruk tid på annet med studenter

Virker podcasting? Vanskelig å måle – gjør det bedre på eksamen Podcaster blir brukt av studentene Kommer ikke færre til forelesninger De som er på forelesninger er også de som bruker podcaster Kan i alle fall ikke skade!

Det koker ned til:

Så……

Hvordan podcaste? Programvare Mikrofon Evt. mp3-opptaker Fint å ha hjelp tilgjengelig! Hvor vil du legge ut filen? Fronter, instituttets hjemmesider, dine hjemmesider, iTunes Fronter

– Jeg har ingen tro på at teknologiske virkemidler vil gjøre undervisningen bedre, sier professor Thomas Hylland Eriksen. KRITISK: – Jeg forstår ikke hva man skal med podcast når man kan være til stede i forelesningene, sier professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, Thomas Hylland Eriksen til Aftenbladet. – Hvis studentene ikke har tid til å følge forelesningene, så bør de kanskje finne noe annet å gjøre enn å studere

Ta i bruk elektroniske virkemidler i undervisningen, er meldingen fra Student-Norge til forelesere. OPPGJØR: Studentene ved Universitetet i Bergen (UiB), Universitetet i Oslo, Universitetet I Tromsø og Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet I Trondheim har sett seg lei på gammelmodige forelesere som sverger til tavle og kritt. De har derfor satt i gang en postkortaksjon hvor de oppfordrer universitetsansatt til å følge med i tiden. – Vi lever i 2010, og dagens studenter har helt andre forventninger til bruk av teknologi i utdanningen enn tidligere, sier leder av Studentparlamentet UiB Synnøve Mjeldheim Skaar i en pressemelding. Hun får støtte av leder i Studentorganisasjonen Stor ved Universitetet i Stavanger (UiS), Daniel Haug Nystad.