Modul 4 SITUASJON + EKSAMINASJON + RTG. = DIAGNOSE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bittskinner Hva gjør de ?
Advertisements

Endringer Generelt for TQM Enterprise
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
22 tips for den faglitterære forfatteren
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sissel Vevle, Sykepleier Bryst og Endokrinkirurgisk poliklinikk
Smittevern på legekontoret
Intervjuteknikk.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
IKT i barnehagen.
Sentralnervesystemet og det perifere nervesystemet
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Diagnose, behandling og kontroll
Skadeforebyggende arbeid
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Beskrivelse av aktiviteten:
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Revmakirurgi og føtter
Barn som pårørende –lovendring
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
CRANIET INDIKASJONER Fraktur ? Infeksjoner Degenerative / reaktive prosesser Medfødte anomalier FORBEREDELSER Fjern alle smykker Hårnåler Glass.
Noe for deg? Ambulansefag. Litt om Ambulansefag For å komme inn på Vg2 Ambulansefag kreves det att du har fullført Vg1 Helse- og sosialfag For deg som.
Røntgenundersøkelser ved SARS Seksjonsoverlege Knut Grønseth Thorax radiologisk seksjon Radiologisk divisjon Ullevål universitetssykehus
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Frakturer og dislokasjoner. Modaliteter Konvensjonell røntgen Gjennomlysning CT Artrografi Myelografi Angiografi Scintigrafi UL MR.
Albue.
Clavicula med AC-ledd og SC-ledd. S-formet knokkel Clavicula er den eneste knokkelen som forbinder truncus (thorax) med armen. Medialt artikulerer clavicula.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Skulder. Luksasjoner Fremre og bakre. Fremre luksasjon vanligst (95-97%).
Håndledd. Introduksjon Hyppig skade, særlig hos eldre. Vanligvis etter fall på utstrakt arm. Frakturer i distale radius og ulna. To projeksjoner - PA.
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Bevegelse.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Muskler Tre typer muskulatur i kroppen: Skjelettmuskulatur
Håndrot.
Overvåking/Oppfølging
Utlånsboden  Vardenes skole.
Fotskader.
som beregner reverseringsfunksjonen for strenger over {a, b}.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Elektronisk henvisning
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Velkommen til foreldremøte
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Modul 4 SITUASJON + EKSAMINASJON + RTG. = DIAGNOSE

Modul 4 Egne Adoptert Fosterbarn Helgebarn

Modul 4

Generelle regler for enhver rtg. undersøkelse: 1. Lab. Skal alltid være være klar før pasient hentes inn : - alt utstyr skal være rent - kassettene skal være på plass - fikseringmateriale - bly til beskyttelse dersom det trengs - apparatur skal være sjekket 2. Les rekvisisjon før du henter inn pasient - vårt viktigste arbeidsdokument - sjekk gamle bilder (ved kontroller) - Kontroll av: ? 3. Forklar pasient så enkelt så mulig hva undersøkelsen går ut på.

Modul 4 4. Ikke vær redd for å ta på pasienten når du stiller inn. - Ved skader må du ikke bevege fragmentene mer enn aller høyst nødvendig - Tilkall lege om nødvendig 5. Ta alltid to plan ved skjelettundersøkelser: - for å få fremstilt anatomiske strukturer som overprojiserer hverandre - for ikke å overse patologi i et ledd - ved fractur, se fragmentenes stilling - ved fremmedlegeme for å kartlegge hvor de befinner seg 6. Ved førstegangs rtg. undersøkelse av de lange rørknoklene - skal begge ledd være med - ved ktr. minst et ledd (nærmest fractur/patologi) 7. Det er legens oppgave å formidle resultat av undersøkelsen H VNavn:

Modul 4 Hovedprosess Input Prosess Output Delprosesser Innkjøp film/rtg.utstyr LeveringBilledtakingBeskrivingUtsendelse Aktiviteter Forberedelse Gjennomføring Fremkalling OK? Nei Ja

Modul 4

Rtg. Forskjøvet fraktur eller dislokasjon Ingen fraktur eller dislokasjon Colles fraktur Lukket reponering Vellykket reponering Mislykket reponering Gips / Tape Carpal dislokasjon Smith’s fraktur andre ledd / radius frakturer. Nerve ”lammelse”, sene ruptur Operativ inngrepRtg. kontroll uker