Informasjonsmøte 20.3.2014 Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Dialogtorg i Kristiansand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Den ideelle kommunesammenslåing
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Tidsfrister i planleggingen
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Didaktiske analysekategorier
Roller og ansvarsdeling En enklere hverdag... Kulturminneforvaltningen Kommuner, fylkeskommuner, sametinget, museer, Riksantikvar Nasjonal, regional og.
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Inger Lysa Erland Berberg
Aktørenes roller i planprosessene
Maridalen – gang-sykkelveg
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Forsøk med samordning av statlige innsigelser til kommunale planer (innsigelsesforsøket)
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
Transportplan Nordland Transportplan Helgeland Fase I Transportplan Helgeland Fase I –Utarbeidet av regionrådene på Helgeland Transportplan Helgeland Fase.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Premisser for små kraftverk i Vefsnavassdraget Arne Jørgen Kjøsnes.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Kommunereformen – status
Vannskuterforvaltning KS
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Samhandling for effektive planprosesser
Felles utgreiingar i Sogn og Fjordane
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Samarbeid og medbestemmelse
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
PLANNETTVERKSMØTE SANDNESSJØEN 30.APR. 2019
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsmøte Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen

Status/ vedtak E 16 Grønn korridor for E-16 ble vedtatt av Hole kommunestyre etter lang demokratisk prosess basert på innspill fra innbyggerne. Forutsetter: – Rett bru (felles for bane og vei) – Lang tunell (Kroksund – Bymoen) Ivaretar best hensynet til: – jordbruk og verneområder – kulturlandskap/ natur og utviklingsmuligheter På tross av innsigelsene og at dette er noe dyrere, råder vi departementet til å gå inn for denne løsningen

Status/ innspill bane HK var i utgangspunktet fornøyd med Åsa- alternativet, men forstår at nye krav gir behov for å se på andre alternativer. Dersom banen fortsatt skal gå gjennom Hole, mener vi at: – korridorvalget for vei (grønn korridor) skal benyttes – samme begrunnelse som for vei legges til grunn

Men på følgende premisser…. Kryssing av Kroksundet må skje i felles rett bru fra Elstangen til Hammeren Egen tunell under Gjestvaldåsen via Vik og videre til Bymoen (Busundalternativet) Ønske om stoppested ved Elstangen (lengst syd i bygda) i stedet for Vik, om dette er mulig. Grønn korridor for E-16 er også beste alternativet for bane og ivaretar kommunens muligheter for vekst og utvikling og som skåner kommunens naturgitte verdier

Kommunens bekymring er at …. banen «løfter» veien opp i dagen, syd for Vik. andre innsigelser som er fremmet umuliggjør realisering planlegging av bane forsinker framdrift for vei, selv om det er viktig å få bestemt hvor banen skal gå. Alt annet vil hemme kommunens mulighet for å planlegge framtidig vekst og utvikling

Kommunens behov HK har fått tilsagn om bistand til utredning/ avklaring mht utfordringer og konsekvenser som følge av et stoppested på Elstangen eventuelt Vik JBV bes vektlegge informasjonsarbeidet i den videre prosess (ref SVV)