”Globale utfordringer i norsk bildelindustri”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Meeting 8th of September 2004
Presentasjon for Byggevareindustrien
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Fremtidens matproduksjon
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Tore Fløan Rasjonaliseringssjef Nobø Electro AS
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Fremtidens matproduksjon
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Konkurransekraft på heimebane
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Globalisering og norsk bildelindustri.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
en jernbane for fremtiden
Dette er SINTEF Vår standard presentasjon om SINTEF.
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Marketing BMW – M5. Vårt mål med oppgaven er: -Hvorfor selges det ikke flere av denne bilen i Norge? -Hva kjennetegner dem få som kjøper en slik bil?
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
(0) Sammen redder vi liv.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Utskrift av presentasjonen:

”Globale utfordringer i norsk bildelindustri” SINTEF, Trondheim 6. februar 2003. ”Globale utfordringer i norsk bildelindustri” ved Tor Giæver Raufoss ASA

Trender i bilindustrien Global bransje med godt fungerende logistikk og leverandørnettverk Nye krav til sikkerhet, miljø og funksjoner Samlet sett gjør dette at bilfabrikkene må levere bedre prestasjoner til lavere pris BMW, Honda, Peugeot/Citroen, Mitsubishi, Hyundai, Kia, Daewoo, Porsche og andre forventes å forsvinne eller inngå i større globale bilfirmaer Høy endringstakt krever fleksible underleverandører Fører til stort prispress på leverandørene Arbeidsintensive produkter produseres i lavkostland og sterk økning i utviklingsinnsats

Trender i bilindustrien Fram til 2010 forventes følgende i volumutvikling i antall produserte biler pr. år : Japan: Reduksjon ca. 1% Sør Øst Asia: Vekst ca. 6% Kina: Vekst ca. 13% Øst Europa: Vekst ca. 6% Vest Europa: Vekst ca. 0,5% Sør Amerika: Vekst ca. 5% Nord Amerika: Reduksjon ca. 0,5% Global overkapasitet (70 mill. biler/40 mill. biler) fører til restrukturering og konsolidering Plattformstrategi for å redusere kostnadene. (Audi/VW fra 20 stk. på 80 tallet til 4 i dag) Global OEM krever global leverandør Outsourcing av ikke kjerneprodukter (på 80 tallet ca. 70% inhouse produksjon mot 30% i dag) Modulstrategi fører til kraftig reduksjon av antall leverandører (Tier 1) Restrukturering hos underleverandørene Økt forbruk av aluminium i bil. GM, Ford og Chrysler benytter alle over 100 kg pr. bil. Dette forventes å øke med 20 - 40 % hos GM på nye plattformer

Trend: Øket ansvar for bilindustriens leverandørnettverk Bildeler Komponenter Moduler Systemer Produksjon av standard deler flyttes til lav-kost industrialiserte land Et system er en funksjon som kan bli satt sammen av flere komponenter/moduler Et sub-system som kan bli testet og verifisert med en funksjon

Globaliseringen fører til ekstrem konkurranse Krav fra våre kunder. Produksjon både i Europa og Nord Amerika PPM : 25 feil pr. million deler Betalingsbetingelser: fra 30 til 60 dager, nå også opp til 120 dager (Italia) Verktøy: betalt av leverandør Prototyper: Leveringsmåte: sekvens Leveringspresisjon: 100% Prisutvikling: 3 - 5% reduksjon pr. år Miljøkrav: ISO 14000 99% resirkulering av metallavfall Kvalitet QS 9000, ISO/TS 16949

Logistikkens bidrag i vår verdikjede Ekstreme krav til ytelse på kvalitet, tid og presisjon fra kundene Krav til kostnadsreduksjon og lønnsomhet Høy ytelse kombinert med LEAN Manufacturing Ca. 65 % av kostnadene er logistikkrelatert Logistikk avgjørende for suksess !

Utfordringene framover... De gode bildelleverandørene har innført QS 9000 eller ISO/TS 16949 som del av en styringsfilosofi/management system og ser på det som et verktøy for å styre og bedre kvalitet og effektivitet de er selskaper som er i vekst på flere kontinent de oppnår god rentabilitet Mange har innført QS 9000 eller ISO/TS 16949 i eksisterende organisasjon og med eksisterende arbeidsform de opplever at systemet øker kostnadene og klarer ikke å gjennomføre lønnsom vekst De som ikke arbeider med å ta i bruk tilsvarende verktøy i den globale konkurransearenaen forsvinner!

Komponentsourcing og valuta Komponenter sources fra EU for leveranser både til Raufoss og Canada samt fra USA for leveranser både til Raufoss og Canada Back to back avtaler på valuta i US$ og € gir liten eller ingen risiko for valutasvingninger

QS 9000, APQP fasen eller ISO/TS 16949. Produktets kvalitetsplanlegging, tidsplanlegging og utarbeidelse av styringsplan. Konsept beslutning Program beslutning Prototyper Forserie Produksjons start Planlegging - Forskning - Forutvikling - Standardisert basiskunnskap: - Funksjonskunnskap - Materialkunnskap - Prosesskunnskap Produktutvikling Prosessutvikling Produkt og prosess verifisering Produksjon Kunnskapstilbakeføring, evaluering og korrektive/forbedrende tiltak Denne fasen kortes tidsmessig ned TID

Et produktområde hvor vi har gode muligheter Aluminium hjulopphengsarmer til GME og GMNA. Årsomsetning ca NOK 800 mill. Produksjon 2001- 2009. Venstre side av bilen FORAN BAK CONTROLARM A1-FRONT CONTROLARM A-REAR

Noen karakteristika ved GM ordren Kunden: Verdens største og mest komplekse bilprodusent Verdens første og største globale bilplattform Avansert kommunikasjon, GM vil konsekvent ta i bruk verdens mest avanserte internett - portal Produktet: Andre løsninger fikk problemer med å oppnå den ønskede funksjon og vekt. Vi utviklet i nært samarbeid med SAAB og resten av GM en kostnadseffektiv løsning Kompetansen, noen karakteristika: Omfattende produkt-, material-, prosess og produksjonskompetanse God og rask kunderespons Omfattende kobling mellom akademisk- og erfaringsbasert kompetanse Utvikle expatriate teams Utvikle høykompetente norske team som skal føre teknologien utviklet og implementert på Raufoss til Canada. Sørge for nøytralisering av kulturforskjeller mellom Raufoss og Quebec Matriseorganisert ledelse i en overgangsfase fra forsøks- og småproduksjon til serieproduksjon er godt i gang. Teknologi Benytte samme produksjonsteknologi i Canada som på Raufoss og i størst mulig grad samme utstyr- og maskinleverandører

Kompetanse og valg av teknologi Hvorfor er RA en attraktiv leverandør til den globale OEM industrien? Vi har satset på moderne teknologi som gir rasjonelle prosesser Vi har benyttet mange års forme- og materialteknologi fra andre aluminiumsapplikasjoner til å gjelde for hjuloppheng Vi har satset ekstremt mye på innovasjon og utvikling av lettvekts bilkomponenter Vi har utviklet medarbeidere og øket deres kompetanse i henhold til valgt teknologi og funksjonsområde i bil Vi har utviklet tverrfaglige og tverrkulturelle team for best mulig læreeffekt mellom Raufoss og Canada. Canadiere på Raufoss i ca. 1 år og Expatriates fra Raufoss i Canada på to års kontrakter

Kan vi også produsere i Norge framover? Ja, hvis vi har en del grunnleggende kompetanse i det norske nettverket hvis det er behov for høy grad av innovasjon i både produkt og produksjonsprosess hvis det er et høyt industrialiseringsnivå hvis det stiller høye krav til kvalitet og organisasjonskompetanse hvis man klarer å stabilisere kronekursen vis a vis € og US$ og, vi utnytter forskningsmiljøene i Norge og utlandet. Forskningsinnsatsen må imidlertid være strategisk rettet og dermed lett tilgjengelig for kompetansebasert industri vi villig er med på norske og utenlandske forskningsprosjekter relatert til våre materialer, produkter og prosesser I dag har vi etablert langsiktig og integrert samarbeid med SINTEF blant annet innen funksjonsområde teknologiledelse etablert forskningsprosjektet POND (Process Oriented Network Development) med tre hovedelementer; innovativ logistikk, lean manufacturing og HRM, MOMENT (The MObile Manufacturing ENTerprise) hvor hensikten er å utvikle metoder for bedre kommunikasjon, bedre logistikk og raskere industrialisering i et globalt nettverk samt SMARTLOG som har elementer i seg av ovenstående. deltagelse i andre felles EU baserte forskningsprosjekter