Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag Hva trenger vi Hvordan går du frem Hvorfor må vi gjøre det slik
For et utviklingsoppdrag trenger vi følgende Skjermbilde(r) Disse må være presise og brukes som fasiter ved overlevering Beskrivende aksjonstabeller Dette gir klare krav på funksjonalitet Se eksempler på neste 2 sider
Eksempel på et skjermbilde Skjermbilder og skisser må alltid godkjennes av kunden før man starter utviklingen. Alle endringer etterpå kan bety merarbeid, disse MÅ derfor være presise!
Eksempel på aksjonstabell
Hvordan går du frem? Bruk gjerne skjermbilder tatt fra andre systemer og rediger i f. eks. Photoshop, eller lag egne skjermbilder. Skriv aksjonstabeller for hver funksjon. Få med krav om valideringer (påkrevde felter etc) Send det på mail til oss!
Flere funksjoner? For hver funksjon (også kalt ”Use case”) sender du (minst) et skjermbilde og en aksjonstabell...
Hvorfor kan vi ikke gi ca. estimater? Ufullstendige spesifikasjoner kan bidra til feil prisestimat, og prisestimater brukes ofte til å klarere videre arbeid med et prosjekt. Et estimat kan derfor bidra til store avvik i fohold til kundens forventninger.
- Kilde: Simula Research Labs 2004 Forskning har vist... ...at i mislykkede IT prosjekter har kundene ofte urealistiske forventninger til IT prosjektene. - Kilde: Simula Research Labs 2004
Arbeidsfordelingen Ettersom du har kundedialogen må du derfor utarbeide spesifikasjonen og avklare detaljene med kunden. Kunden må alltid se og godkjenne spesifikasjonen før man starter med utviklingen!
Win – Win! Ved å jobbe strukturert og etter faglige metoder Unngår man unødvendig risiko Jobber man mer effektivt Unngår man misforståelser En effektiv dialog bidrar til økt tilfredshet i alle ledd.