1 Et overblikk over standardiseringsarbeidet innen læringsteknologi Tore Hoel eStandard-prosjektet Sept 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Effektiv prosjektplanlegging
Litt mer om PRIMTALL.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Viten Videre i Verden Alex Strømme, Øystein Sørborg Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Hva vet vi om ”våre” læringsobjekter så langt?
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Litt om IEEE LOM Learning Object Metadata standard
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars 2003 Hvor vil vi? Hva skal vi levere? Internasjonale forventinger.
Nasjonalt læringsnett. Læringsressurser på Utdanning.no.
UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Samdata 2012 Somatikk.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
ABC Enterprise og Cerebrum ● Hva er ABC Enterprise? ● Modularisert utvikling ● ABC kontra IMS Enterprise.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

1 Et overblikk over standardiseringsarbeidet innen læringsteknologi Tore Hoel eStandard-prosjektet Sept 2003

2 Disposisjon  Utfordringene og “løsningen”  Standardiseringsorganisasjonene  Standardiseringsområder  Utviklingstrender

3 Dagens situasjon Mange internasjonale “læringsplattformer” Noen få norske LMS......som har fått et unikt gjennomslag i grunnskolen og høgre utdanning Få frittstående forfatterverktøy (man bruker LMSene) Web for Schools Trans-European Tele-Education Network ETSIT

4  Stort utvalg e- læringsystemer Forskjellige leverandører Forskjellig arkitektur Utfordringen Learning System A Vendor A Learning System B Vendor B Learning System C Vendor C Learning System D Vendor D  Mange forskjellige læringsobjekt (LO) Forskjellige format Forskjellige utviklere LO A format W LO D format Z LO B format X LO C format Y

5 Forskjellige leverandører Forskjellig arkitektur Dette ønsker vi oss bort fra Learning System A Vendor A Learning System B Vendor B Learning System C Vendor C Learning System D Vendor D LO A format W LO D format Z LO B format X LO C format Y Forskjellige format Forskjellige utviklere Ingen INTEROPERABILITET Ingen GJENBRUK AV INNHOLD

6 Løsningen  Standardisering  Fordeler Enighet om datamodeller Felles arkitektur og komponenter Felles grensesnitt for identifikasjon og tjenester

7 Hvem arbeider med standardisering? GESTALT LTSC LTSC & JTC1/SC36 tett samarbeid Nå I framtiden

8 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

9 Metadata (I)  Informasjon for å gjøre det lett å søke fram, se på, hente ned og bruke læringsobjekter.  Her skjer mest arbeid p.t. – mye rundt utarbeiding av profiler og anbefalinger til bruk av LOM  Aktuelle metadataopplegg: IEEE LTSC’s LOM Dublin Core -Educational IMS Metadata = LOM ARIADNE Metadata Profiler til LOM: CanCore, UK LOM Core

10 Metadata (II)  LOM 1.0 foreløpig eneste standard vedtatt av IEEE (mai 2002). I ferd med å bli en de facto standard.  LOM beskriver et læringsobjekt gjennom 76 elementer gruppert i 9 kategorier: General Life Cycle Meta-Metadata Technical Educational Rights Relation Annotation Classification

11 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

12 Organisering av ressurser  Amerikanske forsvarsdepartementets ADL- initiativ sammen med AICC, og nå IMS har gitt anbefalinger om hvordan man kan definere strukturen på et kurs (både statisk og dynamisk) AICC Guidelines for Interoperability ADL’s SCORM CSF IMS Simple Sequencing  På denne måten kan et samling av relaterte læringsobjekter flyttes mellom heterogene e-læringsplattformer uten at informasjon går tapt.

13 Pakking av ressurser  Spesifikasjoner for pakking av innhold definerer prosedyren for hvordan samlinger av innhold skal innkapsles i en enkelt enhet (pakke).  IMS-konsortiet leder utviklingen av disse spesifikasjonene.  Nå smelter spesifikasjonene for innholdstruktur og pakking sammen

14 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

15 Modelleringsspråk for utdanning (I)  Educational Modeling Languages (EMLs) utvider tidligere spesifikasjoner for å influere forskjellige aktivitetstyper og deltakelse av andre aktører enn studenter studenter  De mest aktuelle forslagene er: IMS Learning Design Open University of the Netherland’s EML

16 Modelleringsspråk for utdanning (II)  OUNL EML: Definerer en læringsprosess som et sett aktiviteter for både lærende og lærere med ingen spesielle bånd til noen pedagogisk tilnærming EML beskriver rollene, relasjonene, interaksjonene og aktivitetene til studenter og lærere.  IMS Learning Design: Basert på OUNL EML. Offentlig utkast siden oktober 2002 Integrerer andre eksisterende IMS-spesifikasjoner: IMS Content Packaging, IMS Simple Sequencing and IMS Question and Test Interoperability

17 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

18 Informasjon om studenten  Flere spesifikasjoner beskriver dataene som trengs for å få en trygg overføring av informasjon om studenter mellom ulike institusjoner.  Felles informasjon inkluderer: persondata, data om preferanser og data om prestasjoner  Aktuelle spesifikasjoner: IMS Enterprise IMS LIP (Learner Information Profile) IEEE LTSC’s PAPI

19 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

20 Studentevaluering  IMS har levert det første forslaget til en beskrivelse av tester og samlinger spørsmål som gjør det mulig å utveksle evaluerings- materiale: IMS Question & Test Interoperability Specification  Spesifikasjonen har et kraftig sett av funksjoner som gjør det mulig gå utveksle en bred vifte av spørsmålstyper samt et antall utvidelser som gjør det mulig å støtte proprietære løsninger.

21 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Studentadministrasjon  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

22 Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Runtime Environment spesifikasjoner definerer kommunikasjonen mellom et LMS og selve læringsobjektene.  Hovedbidragsytere: US DoD’s ADL og AICC.  Innbefatter: Startprotokoll for å gå løs på en læringsressurs (LO) Kommunikasjon LO til LMS og LMS til LO Utveksling av datamodell  Disse spesifikasjonene (referansemodellene/profilene) dekker bare en liten del av et helhetlig e-læringssystem.

23 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

24 Digitale samlinger  I digitale siloer lagres samlinger av læringsressurser som kan hentes fram fra nettet uten tidligere kjennskap til hvordan samlingen er strukturert.  Basisfunksjonalitet er: søke/vise, samle/vise, spørre/levere og varsle/vise.  IMS Digital repository-forslaget er rettet mot å sørge for interoperabilitet mellom digitale samlinger. Det etablerer en funksjonell arkitektur og en referansemodell som fanger alle mulige implementasjoner av arkitekturen.

25 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

26 Plattformer for megling av ressurser  Meglingsplattformer utvider de tradisjonelle søketjenestene med mekanismer for å hente ressursen, distribuere den og ev. kreve betaling.  Fordeler for innholdsleverandører er: markedsføring, kundeservice, innholdslevering, regnskap og fakturering.  Få forslag til nå. Det mest relevante (?): GESTALT-arkitekturen GESTALT-arkitekturen

27 Områder for standardisering  Metadata for læringsressurser  Organisering og pakking av ressurser  Modelleringsspråk for utdanning  Informasjon om studenten  Studentevaluering  Sanntidsmiljøer for programeksekvering  Digitale samlinger (repositorier)  Meglingsplattformer  Arkitekturer  Annet

28 GESTALT-arkitekturen

29 Arkitekturer (I)  EU-prosjektet GESTALT (4. rammeprogram) definerer en komplett programvare- arkitektur for e- læring. Men da prosjektet satte sluttstrek (2000) var bare noe av grensesnittet publisert.

30 Arkitekturer (II)  USA-ledete The Schools Interoperability - Framework (SIF) definerer en protokoll for å utveksle data mellom tjenester rettet mot grunnskolemiljøet (K-12).  Open Knowledge Initiative, OKI, (Stanford): API-basert infrastruktur for utdannings- applikasjoner  Learning Systems Architecture Lab, LSAL (Carnegie Mellon) er en lagdelt arkitektur for brukersentrerte LMS (learning management systems).

31 Andre spesifikasjoner  Learner identifiers  Glossarer og ontologier  Brukergrensesnitt  Kompetansedefinisjoner  Tilgjengelighet for ulike brukergrupper, bl.a. funksjonshemmede  Programvareagenter ……

32 Sammendrag  Standardisering av e-læring har fokusert på å definere datamodellene som er involvert (første nivå av standardisering).  Noen resultater er mer modne spesifikasjoner enn andre (LIP, QTI, o.a.)  Noen er tilmed offisielle standarder: LOM IEEE-standard siden mai  Forslag fra ulike organisasjoner forsøkes harmonisert for å bygge en enkel og solid spesifikasjon (for eksempel i regi av IEEE LTSC, men også i ISO SC36).

33 Trender  Spesifikasjoner som trenger videreutvikling: student management, learner identifiers, competency definitions, ePortfolios osv.  Fra begrepsmodeller til formater som kan utveksles (f.eks. XML-bindinger).  Grensesnittet for programvaretjenester og arkitekturer er fortsatt bare i første utviklingsstadium når det gjelder standardisering.

34 Thanks to these authors, from whom I stole most of the slides VIGO Martín Llamas, Luis Anido, Judith Rodríguez, Manuel Fernández, Juan Santos and Manuel Caeiro University of Vigo, SPAIN