Nordisk GIS-konferanse 2003 Snorre Fridén Furberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Endringsstyring Change Management.
Hva er Fretex ?.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
SINTEF Energiforskning AS 1 Nordisk GIS-konferanse 2003 Bruk av GIS i Storskala Nettforvaltning Bjørn Inge Langdal Sintef Energiforskning.
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Omstillingsprosesser i staten
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Kvalitetssikring Program Golf
Hærens ILS System HILSS
Organisering av IKT området
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Prosjektleder Inger Svendsrud
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
KURS KONSULENTTJENESTER PROSJEKTLEDELSE. Erfaring 7 år fra bankbransjen 20 år i databransjen 1 år som IT-ansvarlig i Kirkelig fellesråd i Trondheim 9.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Veiledning Beslutningsprosess
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Prosjekt Kartbasert beredskapsløsning Styringsgruppemøte
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
RIS-metoden for prosessforbedring
Offentlige etaters betydning for næringslivet
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Asker - mulighetenes kommune
Organisasjoners kjøpsadferd
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjons- og personalmessige utfordringer ved implementering av NIS Nordisk GIS-konferanse 2003 Snorre Fridén Furberg Administrerende Direktør TEV Nett

Agenda Om TEV Erfaringsbakgrunn Hvorfor implementere NIS Organisatoriske utfordringer Kjøp av software Optimal organisering av virksomheten i driftsfase Løsning i TEV Gjennomføring og risiko ved reorganisering Personalmessige Riving av fagmiljø Opplæring Krav til System m.h.t omtalte utfordringer Konklusjon:

Om TEV Nett Aksjeselskap – Industriell eier - skal drives etter foretningsmessige prinsipper 87 000 Kunder i Trondheim og Klæbu kommune 196 ansatte ved inngang til 03. 140 ansatte etter 2. Kvartal 03 Omsetning i 2002: 420 millioner Et av landets mest effektive nettselskap Lave nett-tariffer Høy plassering i ”NM i Nett”

Om TEV Nett NIS implementering ferdigstilt April 03 GIS til NIS Omfattende reorganisering av hele selskapet sluttført Mai 03 Fra 196 til 140 ansatte. Betydelig omstrukturering av organisasjonen Svært mange inn i nye roller Fullstendig restrukturering av NIS / GIS aktiviteten i selskapet. ”Kartverket” nedlagt

Hvorfor implementere NIS ? Ikke akseptable drivere: ”Henge med i utviklingen” Fantastisk funksjonalitet med uendelige muligheter Ingeniørers ”ur-lyst” til å skape, utforske og leke

Hvorfor implementere NIS ? Akseptable drivere: Spesifisert kost / nytte forsvarlig behov for økt funksjonalitet Økt kvalitet Redusert driftskost / resursbehov I sum : Økt effektivitet Betydelige kostnadsreduksjoner må til for å forsvare investeringer av aktuelle dimensjoner. Kostnadsreduksjoner oppnås ofte kun gjennom bemanningsreduksjoner

Organisatoriske utfordringer Spesifikasjon og kjøp av system og system implementering. Organisere virksomheten optimalt i henhold til ”nye muligheter ” Realisere effektiviseringspotensialet

Organisere virksomheten optimalt Generelle prinsipp Færrest mulige grensesnitt mellom enheter Tydelige og enkle grensesnitt Høy grad av prosessorientering Hele prosessforløp håndteres i størst mulig grad av en enhet / en person Færrest mulig ”fag” avdelinger Færrest mulig sekretær / assistent funksjoner En stilling mange ”roller” Krav til verdiøkning i alle ledd gjennom verdikjeden. Ingen papir / informasjons ”flyttere”

Organisere virksomheten optimalt Roller NIS Systemansvarlig System innkjøp / videreutvikling, implementering, prosedyrer, standarder Superbruker Fagansvarlig kart, daglig støtte for brukere, spesielle oppgaver Operatører Data inn Data ut / anvendelse

Organisere virksomheten optimalt Løsning TEV Nett Systemansvarlig Superbruker Operatør Ingen roller er hele årsverk. m.a.o ingen driver kun karttjenester

Organisere virksomheten optimalt Prosess organisering Eks : Prosjektleder / planlegger i Entreprenør avdelingen: Totalansvar for gjennomføring av hele prosjekt. Utrede alle tekniske løsninger Logistikk Personal resurser HMS Ekstern koordinering Tilbud og kostnadsoppfølging / resultatansvar Dokumentasjon inkludert NIS Hente forprosjekt i kartet Utrede alternative løsninger og beslutte Oppdatere i henhold til ”as built”

Organisere virksomheten optimalt Realisering av effektiviseringspotensiale: 4 kartoperatører overført til annet arbeid Overtallighet og avgang blant andre Ingen økning i andre stillinger for å fordele NIS rollene. Gjennomføring Offisielt oppstart av nytt NIS og omorganisering gjennomført samtidig. Utnytte endringsmomentet Unngå ” 7. far i huset ” Risikovurdering av omorganiseringen Stor sanselighet for problemer Lav konsekvens.

Personalmessige utfordringer Nedbemanning Riving av fagmiljø Opplæring

Personalmessige utfordringer Riving av fagmiljø Full prosessorganisering innebærer at rene fagmiljø ”forsvinner” Risiko for tap av kompetanse Fagmiljø vil aldri akseptere egen utradering

Personalmessige utfordringer Opplæring Formål: Gi nødvendig brukeropplæring Overføring av kompetanse fra fagmiljø Sikre positiv ”Kick off” og holdning til nytt system Gjennomført i TEV ved ( for brukere ) : 2 dagers grunnkurskurs 2 dagers videregående Veiledning ved pult i første periode etter oppstart 4 fordypningskurs Brukersamlinger; utveksling av erfaring / felles jobbing på etterslep For systemansvarlig og superbruker: Deltagelse i hele implementerings prosjektet inkludert test fase

Krav til system og systemimplementering i.h.t omtalte utfordringer Funksjonelt oppegående system fra 1. operative dag Sikre positiv ”Kick off” og holdning til nytt system Nok andre lederutfordringer Økt krav til godt og intuitivt brukegrensesnitt Ikke kontinuerlig i bruk av de enkelte brukerne. Brukerne skal beherske menge andre fagfelt. Leverandør innfridde alle forventninger Funksjonalitet, kost, og fremdrift

Oppsummering Operasjonelle utfordringer Kost / Nytte og realisering av effektiviseringspotensialet Effektiv organisering av NIS virksomheten Personellmessige Riving av fagmiljøet Tilstrekkelig opplæring