EVERYTHING MATTERS Partnering 27. februar 2008. Innhold 1.Bakgrunnen for partnering 2.Hva er partnering? 3.Viktige elementer i avtalen 4.Suksesskriterier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektiv prosjektplanlegging
Advertisements

Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Totalentreprenørens avtale
Praktisk info til prosjektkunder
Presentasjon av prosjektet Hva er målet med BIM i prosjektet? BIM har vært benyttet helt fra oppstarten Hvem er med og hva bidrar de ulike prosjektdeltagerne.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Prosjektorganisering
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
E-melding HALD-kommunene
Erfaringer med målpriskontrakt
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Seminar om samhandlingskontrakter juni 2010
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
TEKNISKE SPESIFIKASJONER For innlevering av 16:9 digitale videobånd med TV-reklameinnslag 1. Innleveringsfrist Alle reklamefilmer skal leveres 4 (fire)
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
September 2004.
Entreprisekontrakten oppbygging
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Risikoelementer i leverandørkontrakter
Prosjektavslutning og sluttrapport
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veileder for risikovurdering
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Veiledning prosjektroller
Entreprisekontrakter - enkelte særtrekk
Veiledning kvalitetssikring
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Lasse Simonsen Dag 11b) Bestilte endringer. 1 Innledning.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Kontraktsinngåelse Åsmund Kristiansen. Litt om kontraktsrett Omfattende bakgrunnsrett: Det som ikke er regulert av avtalen blir regulert av bakgrunnsretten.
ANSKAFFELSE AV ENTREPRENØR FOR UTBYGGING AV HOLMENKOLLEN TILBUDSKONFERANSE OG -BEFARING ​ 130-BYM-2013.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
Dag 11a) Endringer Lasse Simonsen.
Kontraktsinngåelse Åsmund Kristiansen.
HMN Orientering om HMN LAB
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Offentlige anskaffelser
Mellom Barken og Veden – vol 2
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

EVERYTHING MATTERS Partnering 27. februar 2008

Innhold 1.Bakgrunnen for partnering 2.Hva er partnering? 3.Viktige elementer i avtalen 4.Suksesskriterier og fallgruver

1. Bakgrunnen for partnering  Hvorfor  Historikk  USA – UK - Danmark – Norge – Sverige  Offshore  Den danske modellen

Målpris Konfliktløsning Incitament Workshops Åpen økonomi Fokus på positivt samarbeid Flere faser Endret NS Vanlig entreprisekontrakt 2. Hva er partnering? 2.1Partnering i et nøtteskall Endret avtalestruktur

Partnering krever ikke en avansert avtalestruktur  Overordnet partneringavtale som organiserer samarbeidet  Det legges inn drivere for å stimulere til positivt samarbeid  Basert på NS med visse modifikasjoner  Åpent målprisdokument utarbeidet i felleskap  Andre kontraktsdokumenter 2.2Avtalestruktur

Avtalestruktur (eksempel) Partneringavtale Målprisdokument Andre kontraktsdokumenter (møtereferater, beskrivelse, tegninger, forprosjekt) Aktuell NS (NS 3431) EBH Ark/Rib UE

2.3Åpen økonomi  Fullstendig åpenhet omkring alle øk forhold  Alle parter fullt innsyn til enhver tid  Anskaffelse av UE / lev i åpenhet (i felleskap)  Løpende oppfølgning av økonomi:  Løpende oppdaterte prosjektkalkyler  kalkyle vs målpris

2.4 Avtalens faser ProsjekteringUtførelse Partnering kontrakt Målpris låses BH kan tre ut Overlevering FASE 1 FASE 2 ProsjekteringUtførelse Kontrakt entreprenør Overlevering Tradisjonelt prosjekt : Partnering : Pris låst Øk rammer

2.5 Målprisen (felles øk. interesser) Målpris 100% Selvkost 81% Påslag / fortjeneste 12% Uforutsett / risiko 5% Garantiavsetning 2% GMP 110 %

2.6Incitament (felles øk. interesser) Målpris GMP Overskridelse deles 50/50 Overskridelse bæres 100% av E Sluttkostnad Besparelse deles 50/50

 Hurtig løsning  trappemodell 2.7Konflikthåndtering Produksjonsledelsen / prosjekteringsledelsen Prosjektledelsen Styringsgruppen Problem oppstår på byggeplass 1 døgn 2 døgn

2.8Felles aktiviteter - workshops  Workshops, oppstart, underveis, avslutning  Samarbeidsånd og felles målsetninger etableres etableres  Prosjektgruppe og styringsgruppe etableres  Partneringerklæring – moralske forpliktelser

 Varslingsregler  Søksmålsregler  Konfliktløsning  Reklamasjon – garantiavsetning  Frigjøringsklausul 2.9Typiske avvik fra NS

3. Viktige elementer i avtalen  Partsforholdet  Hvor mange parter?  Mellom hvem er rettigheter og forpliktelser etablert?  Betalingsstrøm, levering av arbeider, endringskompetanse  Incitamentsmodell mot sentrale tekniske fagentrepriser / leverandører ?  Hva slags incitamentsmodell  Målpris / GMP  Fordelingsnøkkel

 Klar mekanisme for endring av målpris  Kontraktsdokumentene  Hvilke inngår, siste versjon  Rangering  Overgang fra prosjekteringsfase til utførelsesfase må reguleres  Møtereferat med vedlegg signeres  Valg av NS  NS 3431 Viktige elementer i avtalen (forts)

4.Suksesskriterier og fallgruver 4.1Suksesskriterier:  Partene må forstå hva partnering er  Incitament er ikke det samme som partnering  Partnering stiller strengere krav til involvering fra BH  TEAM:  Partnering må være forankret hos de involverte parter  Positiv innstilling  ”Ønske og vilje i prosjektorganisasjon til å gjennomføre et prosjekt som partneringprosjekt: dvs samarbeide åpent, ærlig og tillitsfullt ”

Forts suksesskriterier  Kontinuerlig oppfølgning  Både av partneringsamarbeidet og  økonomi  En fornuftig partneringavtale  Jobbe med å finne felles reelle målsetninger

4.2De største fallgruvene – typiske tabber  Man er ikke i samme båt!  Partene har interessemotsetninger, dette må håndteres ikke glemmes  Fall ikke i den naive fellen !  Uklare roller og ansvarsforhold  Konsekvens av tett integrering – tett samarbeid  Hvem tok avgjørelsen om å bygge slik?  Var det en bestilling av endring?  Hvem sin ide var det ?  Hvem satte i gang ark / rib?  Hvem har ansvaret for at det ble feil?

 Uklart partsforhold  Hva er forholdet mellom BH – TE – UE / lev  Hvem har kontraktsforholdet med ark / rib og UE / lev  Uklar reguleringsmekanisme for målpris  Når?  Hvordan?  Hvilken prosjektversjon ble vi egentlig enige om?  Pass på overgang mellom fase 1 og 2 De største fallgruvene (forts)

5. Oppsummering 5.1Erfaringer så langt:  Fra entreprenørens ståsted:  Jevn resultatgrad  Man slipper de store tapsprosjektene  Forutsigbarhet  Muligens vanskeligere å ”gjøre en kule”  Potensiell fare for at prosjektet er så gjennomarbeidet og prisene så ”barbert” at upside er svært begrenset

Forts. oppsummering  5.2BHs ståsted  Økt kundetilfredshet, kvalitet og lønnsomhet (dansk undersøkelse)  Byggherres behov og ønsker imøtekommes bedre innenfor avtalte rammer enn i tradisjonelle prosjekter  Bedre til å oppfylle avtalte målsetninger  Felles: Langt færre konflikter og rettstvister

DLA Piper Oslo: Olav Vs gate 4 P.O. Box 1364 Vika NO-0114 Oslo, Norway T F Bergen: Torgallmenningen 3B P.O. Box 1150 Sentrum NO-5811 Bergen, Norway T F Hans Chr. Brodtkorb Partner