Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advokat Tonje Urdal Sand
Ferieloven Turid Hatland.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
Personalsaksarbeid i lokallagene
Lederkonferansen 2013 Utdanningsforbundet Troms 6. Mai 2013 Advokatfirma RAUGLAND as MNA.
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Eva Borhaug, advokat i Parat /
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Studieadministrativ dag
Likestillings- og diskrimineringsombudet
YS/STLKY/KLF Knut Ellstrøm Personalreglementet  Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger.  Må ha 25% av de organiserte.
OSA saker og utfordringer
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Ole Henry Halleraker Rektor
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 29. mars 2007
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Professor Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, tredje og fjerde forelesning.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
5 Marius Stub.
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Professor Kirsten Sandberg
Professor Kirsten Sandberg
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008

Også avgjørelser om forflytning og pensjon regnes som enkeltvedtak. Vedtak om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon og avskjed er enkeltvedtak, jf. forvaltningslovens § 2 andre ledd, og saksbehandlingsreglene om enkeltvedtak får derfor anvendelse. Også avgjørelser om forflytning og pensjon regnes som enkeltvedtak. Advarsler og alminnelige tilrettevisninger er ikke enkeltvedtak. KY 2008

Forvaltningslovens § 16 bestemmer at det, før det treffes slike vedtak som nevnt ovenfor, skal sendes forhåndsvarsel, jf. fvl. § 16 første ledd. KY 2008

Et forhåndsvarsel vil si at arbeidstakeren skal ha varsel om hva saken gjelder, for eksempel at arbeidsgiver ønsker å reise sak om ordensstraff. KY 2008

Arbeidstaker ha opplysninger om hvilke fakta som ligger til grunn for at arbeidsgiver forbereder sak og hvilket rettslig grunnlag arbeidsgiver vil benytte som hjemmel. KY 2008

Arbeidsgiver skal for øvrig, av eget tiltak, vurdere hva arbeidstakeren trenger av opplysninger for at han på forsvarlig måte kan vareta sitt «tarv». I dette ligger det at arbeidstakeren også skal opplyses om at han har rett til å benytte seg av en fullmektig og at han har rett til å se sakens dokumenter, jf. fvl. § 18. KY 2008

Retten til å benytte seg av en fullmektig gjelder på alle trinn av saksbehandlingen. Ønsker arbeidsgiver å oppta forklaring før det eventuelt utarbeides forhåndsvarsel skal samme formregler gjelde. KY 2008

Han skal også opplyses om at han har rett til å forklare seg muntlig for den myndighet som skal avgjøre saken. Arbeidstakeren skal gis anledning til å uttale seg innen en nærmere angitt frist. Det er ikke sagt hvor lang denne fristen må være, men den må være lang nok til at en arbeidstaker, uten spesiell juridisk innsikt eller forutsetninger, skal kunne sette opp en skriftlig redegjørelse for sakens faktiske sider, eventuelt det skjønn eller de vurderinger han la til grunn for handlingen eller tjenesteforsømmelsen. KY 2008

Klagefristen ved ordensstraff, oppsigelse, suspensjon og avskjed er 3 uker, jf. fvl. § 29 første ledd. En arbeidstaker kan ikke gå til søksmål mot vedtak om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon eller avskjed uten først å ha påklaget vedtaket etter reglene i tjml. § 19, jf. forvaltningslovens regler. Vedtak i klagesak er en såkalt absolutt prosessforutsetning for å kunne gå til søksmål. KY 2008

Yte hjelp, støtte og veiledning i saksgang. Fullmektigs oppgave: Yte hjelp, støtte og veiledning i saksgang. Hjelpe med å finne argumenter og formulere disse muntlig og skriftlig. Føre ordet for medlemmet under avgivelse av forklaring, dette også i tilsettingsrådet. KY 2008

Sørge for at arbeidsgiver følger riktig prosedyre. Få frem all dokumentasjon før forklaring avlegges. Formulere klage over vedtak. KY 2008

Ta kontakt med forbundskontoret dersom er usikker. KY 2008