1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Hva er en sak - hvordan komme på?
Kommunikasjonsarbeid i Oppland fylkeskommune
Vernetjenesten i Kristiansund
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Informasjonssjef Christian Fossen
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Selge et produkt eller en tjeneste
Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.
Helsesøsterkongressen 24
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Informasjons- virksomhet og mediekontakt Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Ditt verv – dine redskaper.
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Håvard Arntsen,DND-webkomm Som du roper i skogen får du svar.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Synlige i media.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Temakveld Nettvett og spill.
Flere barnehagelærere!
Krise: fare & mulighet.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Stein R. Fredriksen Sosiale medier ved UiO - Hvorfor og hvordan.
Veileder i risiko- og krisekommunikasjon
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
For lokale tillitsvalgte
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget
Informasjonssikkerhet i hverdagen
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
Et svært spennende valg
Fra kommunikasjonsdirektør til ansvarlig redaktør
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse 9. november 2006

2 Hvordan få frem forskning og budskap? Bli synlig (kronikk, hjemmeside, tips journalister) Vær tilgjengelig (tid og deadline viktig for alle) Vær aktuell (timing er viktig) Tilpass budskapet til mediet og publikum Gjør jobben enkel for journalisten

3 Medienes nyhetskriterier Aktualitet Oppfølging Uvanlighet Dramatikk Konflikt Klarhet Person Nærhet Illustrasjoner Eksklusivitet

4 Ikke vær for selvhøytidelig Øvelse gjør mester Du er flinkere enn du tror Det er du som er eksperten, vurder ordbruk ved usikkerhet. Tørr å konkludere før du resonerer ”Petimeterske” kilder er ofte uønsket

5 Ikke ”prostituer” deg Ikke gå på bekostning av din faglige integritet –Kan du ikke svare, tips dem om en kollega, eller be om tid til å undersøke saken –Velgerguide –Kongen’s halvbror Journalister har ofte sin egen agenda og ønsker kun en ekspert til å bekrefte egne påstander. Ikke la deg overkjøre –Kulturpolitikk –1 mai tog Ikke bland rollene. Vær klar på at du er fagperson og forsker! -Politisk rådgiver vs ekspertkommentator -Privatperson vs forsker