Styringsstruktur i studiesaker ved IAKH Presentasjon for studierådsmøtet 22.9.2011 Tor Egil Førland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Advertisements

VELKOMMEN TIL ROGNAN BARNEHAGE
Pilotprosjektet så langt
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
Sjelesorgkurs: Ta vare på deg og andre Sjelesorgkurs: Ta vare på deg selv og andre © Sigmund Danielsen / Normisjon region Østside 1 Ta vare på.
Introduksjon til biblioteket. Generell informasjon Åpningstider: Fra til mandag til fredag for studenter uten adgangskort Fra til
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Velkomst- og informasjonsmøte for nye studenter på årsenheten i spansk.
Masterstudiet i Farmasi
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
”SITTESKULPTURER” Åpen konkurranse om utforming av 5 nye sitteskulpturer for Drammens Elveparker Bakgrunn: Et ønske om å fortsette utplasseringen av moderne.
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
med Microsoft PowerPoint
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Velkommen til presentasjon
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Velkommen til Strand kommune!
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Velkommen til masterprogrammet for arkeologi og konservering, studieretning arkeologi Tor Egil Førland.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Velkommen til Program for religionshistorie og kulturhistorie
Rektor May-Helen Kjenner
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Utdanningsledelse – formell struktur og dagens praksis Bjørn Erik Rasch, studiedekan.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
Emner Emnet er det kurset det tilbys undervisning og eksamen i.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Budsjettarbeid i styret
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Valg av tillitsvalgt og vara. Studentparlamentet Studentenes fakultetsråd Studentråd Klassetillitsvalgt Instituttledelsen Fakultetsledelsen Høgskoleledelsen.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Masterprogram i sykepleie
Statoils historie Einar Lie
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Velkommen til bachelor og årsenhet i idéhistorie!
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
STAVANGER KOMMUNE - PRØVEPROSJEKT
Informasjonsmøte om masterprogram i meteorologi og oseanografi
Informasjonsmøte om masterprogram i meteorologi og oseanografi
Tilsynssensur ved Det humanistiske fakultet
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Professor Tor Egil Førland, UiO
Adm.studieledermøte 31. august 2018
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Studieplanarbeid EpN.
Masterspesialisering i historie på lektorprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

Styringsstruktur i studiesaker ved IAKH Presentasjon for studierådsmøtet Tor Egil Førland

2 > Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH) Studieprogrammer på IAKH Årsenhet i historie (ny fra 2010h) Bachelorprogram i historie, uten studieretninger Masterprogram i historie, uten studieretninger Bachelorprogram i arkeologi og konservering (ARKO): - studieretning i arkeologi - studieretning i konservering Masterprogram i ARKO - studieretning i arkeologi - studieretning i malerikonservering - studieretning i gjenstandskonservering - studieretning i konservering, prosjektbasert.

3 > Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH) Programrådssammensetning på IAKH Undervisningsleder (= programleder) Studieleder Undervisningskoordinator historieUndervisningskoordinator ark. FVA historie (m/vara)Undervisningskoordinator kons. FVA historie (m/vara)FVA (ark.) (m/vara) Studiekonsulent historieStudiekonsulent ark. og kons. Programkonsulent historie (sekr.)Programkonsulent ARKO (sekr.) To studentrepresentanterTo studentrepr. (en ark. + en kons.) Ekstern (m/vara)

4 > Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH) Ledelsesstruktur IAKH mht undervisning Undervisningsleder (stedfortreder for instituttleder) møter i styret med tale- og forslagsrett ”Lille lederteam” møtes ukentlig: Instituttleder, undervisningsleder (stedfortreder for IL), forskningsleder, adm. leder, avd.leder Blindernveien ”Store lederteam” møtes månedlig: Lille lederteam pluss de tre undervisningskoordinatorene (i historie, arkeologi og konservering) og adm. personale etter behov – drøfter både undervisningsningsspørsmål og andre instituttsaker.

5 > Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH) Medbestemmelse og involvering Utfordring: forholdet mellom undervisningsleder og undervisningskoordinatorer mht undervisningstilbud (ressurser og faglige vurderinger) % av lærerstaben i hvert fag involvert i programrådene Avdelingsmøter (lærermøter) drøfter undervisningsspørsmål Utfordring: lærermøtet eller programrådet blir lett sandpåstrøingsorgan Studieadministrasjonen godt representert i programrådet Studentene godt representert i programrådet (hvis fagutvalgene fungerer) Utfordring: programrådets status vis-à-vis programleder.