Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together Architect for Eclipse
Objektorientering Velskalert for komplekse systemer Praktisk oppdeling av systemdeler Forutsetning for gjenbruk Egnet for abstraksjoner Plattform for mønstergjenkjenning Plattform for teknologisk utvikling
OOSU Risikokontroll Produktivitet Kvalitet Programvareprosesser Engineering Objektorientert modellering
UML UML er et grafisk språk UML viser struktur og oppførsel UML er forberedt for skalering UML er felles og universelt UML er objektorientert UML er programmeringsintensivt
UML personligheter David Harel, tilstandsgrafer Grady Booch, Booch method Jim Rumbaugh, OMT Ivar Jacobson, Objectory
OO innsats og paradigmer OMG, object managment group CORBA, common object request broker OCL, object constraint language CWM, common warehouse metamodel MOF, meta-object facility MDA, model driven architecture
Byggesteiner i UML Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
UML er et språk Et språk har en grammatikk Talespråk har substantiv og verb UML har struktur og oppførsel Korrekt bruk av grammatikk gir mening Feil grammatikk gir uklar mening
UML har fire formål Visualisering Spesifisering Konstruering Dokumentering
UML og ting Det er 1 type forklarende ting Det er 1 type grupperende ting Det er 2 typer ting med oppførsel Det er 7 typer strukturerende ting
Forklarende ting En forklarende ting er en lapp med tekst. Denne lappen forklarer at en annen ting kan klikkes på for å oppnå akselerasjon. Lappen må derfor forbindes med den andre tingen som den gir en forklaring på.
Grupperende ting Pakker er en grupperende ting Pakker lager en virtuell gruppering Pakker organiserer begreper (pakker er logiske) Pakker organiserer ikke fysiske elementer (pakker er ikke fysiske) Pakker støtter team-arbeid Pakker støtter systemanalyse og design
Ting som viser oppførsel Operasjoner, meldinger Tilstander