Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together Architect for Eclipse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Advertisements

Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Forelesning IMT Februar 2011
Objektbasert modellering med UML (og Rational Rose ) - intro
Objektorientert systemutvikling og UML
1 Objektorientert samvirke - del 4 av Arne Maus, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
SOA & Business Process Track Driv konsistens og best practices inn i ditt tjenestedesign : Web Service Software Factory Det er klare fordeler.
UML & object models av gruppe 8
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
8 Mål og strategier Påstandene:
© Lars-Erik Kindblad.  Et platformuavhengig verktøy for å automatisere build prosesser.  Støttes og drives av Apache Software Foundation.  Kommer ferdig.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Introduksjon til systemutvikling
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Strukturerende elementer i UML
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
Objektorientering i systemutvikling god organisering av kode UML som beskrivelsesspråk softwareprosesser.
INTERNETT FORMÅL: Å skape forståelse for og gi kunnskap om utvikling av klient-tjener apllikasjoner basert på web.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
Kvalitetsrammeverket
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Automated Testing Tool & When to Stop Testing
Tilstede Hakon gruppen Systek Ragnvald Blindheim, CTO for ICA Ahold
Hva er UML (Martin Fowler)
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together for Eclipse
Introduksjon til øvingstimer
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Generelle definisjoner Oppslagsverk nå og senere! Finnes også i dokumentet Retningslinjer for datamodellering i UML UML-seminar 12. og 13. mars 2003 SOSI-sekretariatet.
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
Eksamen INF Et løsningsforslag. Oppgave 1 Oppgave 1) (30% - 60 minutter, COMET) Ta utgangspunkt i den vedlagte problembeskrivelsen, og.
Objektorientert design
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
SelfCon Foil no 1 Self configuring systems - plan 1 Rolv Bræk, Item.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
Byggeklosser i UML klassediagram
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Strukturerende elementer i UML
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Arbeidsgrupper ISA – June 2016
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Visual Paradigm
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Klikk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Objektorientert programmering i Java
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together Architect for Eclipse

Objektorientering Velskalert for komplekse systemer Praktisk oppdeling av systemdeler Forutsetning for gjenbruk Egnet for abstraksjoner Plattform for mønstergjenkjenning Plattform for teknologisk utvikling

OOSU Risikokontroll Produktivitet Kvalitet Programvareprosesser Engineering Objektorientert modellering

UML UML er et grafisk språk UML viser struktur og oppførsel UML er forberedt for skalering UML er felles og universelt UML er objektorientert UML er programmeringsintensivt

UML personligheter David Harel, tilstandsgrafer Grady Booch, Booch method Jim Rumbaugh, OMT Ivar Jacobson, Objectory

OO innsats og paradigmer OMG, object managment group CORBA, common object request broker OCL, object constraint language CWM, common warehouse metamodel MOF, meta-object facility MDA, model driven architecture

Byggesteiner i UML Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram

UML er et språk Et språk har en grammatikk Talespråk har substantiv og verb UML har struktur og oppførsel Korrekt bruk av grammatikk gir mening Feil grammatikk gir uklar mening

UML har fire formål Visualisering Spesifisering Konstruering Dokumentering

UML og ting Det er 1 type forklarende ting Det er 1 type grupperende ting Det er 2 typer ting med oppførsel Det er 7 typer strukturerende ting

Forklarende ting En forklarende ting er en lapp med tekst. Denne lappen forklarer at en annen ting kan klikkes på for å oppnå akselerasjon. Lappen må derfor forbindes med den andre tingen som den gir en forklaring på.

Grupperende ting Pakker er en grupperende ting Pakker lager en virtuell gruppering Pakker organiserer begreper (pakker er logiske) Pakker organiserer ikke fysiske elementer (pakker er ikke fysiske) Pakker støtter team-arbeid Pakker støtter systemanalyse og design

Ting som viser oppførsel Operasjoner, meldinger Tilstander