En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Studieforbundet natur og miljø
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Velkommen!.
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kursvirksomheten vår. Norges Husflidslag Noregs Ungdomslag Frilynt Norge Norsk Kulturarv Hologaland Amatørteaterselskap (HATS)
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Fagforbundet Vest-Agder
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Studieforbundet natur og miljø
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
NAV mulighetenes marked
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal

2 Kunnskapsdepartementet Et studieforbund skal være en ideell, demokratisk organisasjon som har opplæring som hovedformål Statstilskuddet består av tre deler: Grunntilskudd – Opplæringstilskudd – Tilretteleggingstilskudd Studieforbundenes gratis bruk av offentlig eide undervisningslokaler videreføres som til nå Hovedpunkter i loven

3 Kunnskapsdepartementet Hovedpunkter i loven (2) Unntak for samiske studieforbund og politiske partiers studieforbund Alle studieforbund må få ny godkjenning fra departementet Tre års overgangstid – alle studieforbund beholder sin godkjenning i denne perioden.

4 Kunnskapsdepartementet Forskriften (1) For godkjenning av et studieforbund er krav til minste aktivitetsnivå på timer i gjennomsnitt de siste to år og krav om minst to medlemsorganisasjoner. Det er unntak for samiske studieforbund til timer og en medlemsorganisasjon og for politiske partiers studieforbund på aktivitetsnivå til timer.

5 Kunnskapsdepartementet Forskiften (2) Kriterier for tilskudd Kurset må bestå av minst åtte kurstimer. Studieplan for kurset skal være godkjent av studieforbundet før kursstart. Studieforbundet eller en medlemsorganisasjon i studieforbundet er arrangør av kurset. Kurset må være offentlig kunngjort og åpent for alle; dette er ikke til hinder for at et kurs primært retter seg mot bestemte målgrupper. Deltageren må være fylt 14 år innen utgangen av det året opplæringen foregår. Deltageren må ha deltatt i minst 3/4 av kurstimene

6 Kunnskapsdepartementet Målsettinger a) Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere. b) Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon. c) Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering. d) Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring. e) Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet. f) Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.

7 Kunnskapsdepartementet Fra lov-teksten § 6 – siste ledd Kommuner og fylkeskommuner kan gi tilskudd til studieforbund ut fra kommunale og fylkeskommunale planer. § 7. Gratis bruk av undervisningslokaler Undervisningslokaler der driftsutgiftene dekkes av det offentlige, skal etter søknad stilles vederlagsfritt til disposisjon for studieforbund og medlemsorganisasjoner ved avholdelse av kurs med tilskudd etter kapittel 2 i loven. Departementet gir nærmere forskrifter

8 Kunnskapsdepartementet Framtidas kompetansebehov Kilde: SSB, Framskrivinger Sysselsetting etter utdanningslengde, , andel av total sysselsetting

9 Kunnskapsdepartementet Kan vi klare dette da ? Er det greit å fokusere først og fremst på opplæring på videregående nivå? Har vi realistiske tiltaksforslag som vil være nok for å nå målet om at flere tar fagbrev? Hva mangler, hva kan tas ut?

10 Kunnskapsdepartementet Videregående opplæring Forebygge utstøting fra samfunn og arbeidsliv grunnet manglende kompetanse og ferdigheter nordmenn mellom 25 og 66 år har ikke fullført videregående Frafall i videregående opplæring – særlig på yrkesfagene Fagrelevante teorifag i yrkesopplæringen

11 Kunnskapsdepartementet Mange arbeidsledige uten fullført videregående Fordeling av utdanning blant arbeidsledige og i hele arbeidsstyrken per 1. kvartal Kilde: SSB

12 Kunnskapsdepartementet Tilbud og innsats – Utdanningslinja TILBUD TILPASSET DEN ENKELTES BEHOV –Kompetansesatsing for lærere –Bedre rådgiving og karriereveiledning ALDRI FOR SENT MED TIDLIG INNSATS –Bedre informasjon om eleven mellom nivåene –Tilskudd til fylkeskommunene for tettere oppfølging –Oppfølgingstjenesten

13 Kunnskapsdepartementet Voksne i videregående UTVIDELSE AV RETTEN TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING: –Ikke bestått = fortsatt voksenrett –Fylkeskommunen tar helhetlig ansvar BEDRE INFORMASJON OG KARRIEREVEILEDNING BEDRE TILBUD FOR ARBEIDSLEDIGE SOM VIL HA VIDEREGÅENDE OPPLÆRING

14 Kunnskapsdepartementet Fagskoler Undervurdert rolle i utdanningssystemet Rundt 400 nye plasser i 2009 Opprettholde fagskolestudenter mobilitet Flere tiltak for å styrke fagskolenes plass og status i utdanningssystemet: –Utrede fagskolepoeng –Opprette råd for fagskoleutdanning Styrke statistikken

15 Kunnskapsdepartementet Utdanningslinja – St.meld.nr.44 Meldingen er nå til behandling i Stortinget Høring i Stortinget/komiteen torsdag 4. februar kl 14 Behandling 25. mars Oppfølging

16 Kunnskapsdepartementet Fra forskriften § 10 Når det avholdes kurs med tilskudd etter kapittel 2 i forskriften, skal arrangøren ikke belastes utgifter vedrørende lokaler, lys, varme, renhold, tilsyn og bruk av utstyr i lokalene. Første punktum gjelder kurs som avholdes på hverdager i undervisningsåret, undervisningsferier unntatt, og ikke varer lenger enn til kl For utlån ut over dette må det treffes særskilt avtale med lokaleier.

17 Kunnskapsdepartementet Forskriften Lokaleier kan fastsette utfyllende regler for utlån av offentlige undervisningslokaler og - utstyr. Reglene må ikke diskriminere mellom kursarrangører, men bør kunne gi muligheter for prioritering av tiltak og grupper ut fra voksenopplæringslovens formål. Det bør utarbeides en samlet utlånsplan for bruk av undervisningslokalene på grunnlag av utlysning, søknader og et avtalt låneforhold med den enkelte kursarrangør. Etter bruk skal lokaler og utstyr være i samme stand som ved overtakelsen.

18 Kunnskapsdepartementet Forskriften Ved utlån av spesialrom/skoleverksteder må det avtales hensiktsmessige kontrollordninger. Kursarrangør er økonomisk ansvarlig for skader som måtte oppstå vedrørende utstyr og materiell. Kursarrangøren skal sørge for at kursdeltagerne blir kjent med gjeldende bestemmelser for bruk av lokaler og utstyr.