Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Etablering av en kulturetat og en idrettsetat
Styrer- og utvalgsstruktur
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Velkommen til allmøte i SESAP-prosjektet
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NTNU Noen administrative utfordringer.
ORGANISERING AV NMBUs ADMINISTRATIVE APPARAT
Styrevalg ved HF høsten 2012 Administrativt ledermøte Inger-Johanne Ullern.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
1 ORGANISERING AV SPORTSLIG UTVALG Sportlig leder 1 stemme Styrekontakt 1 stemme Hovedtrener 1 stemme.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi & bemanningsplaner
LOSAM-RO Budsjett 2017.
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Utdanningskomiteen 19. mai
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Gruppe administrativ organisering
Endringsprosesser ved UiT
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Adm Etablering av nye fellestjenester
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Administrativ organisasjonsstruktur
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Fylkesrådmennene med gode kollegaer
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli klare Viktig å involvere administrasjonene Deling mellom universitets(sentral) - og instituttadministrasjon Sammenhengen mellom disse

Rammer for sak om administrativ organisering Ansatt rektor er øverste leder for administrasjonen Den samlede administrasjonen er en stabsfunksjon til rektor Det skal ikke opprettes egne fakultetsadministrasjoner, men fakultetene skal ha administrative tjenester Den relative andelen av administrative årsverk bør ikke øke Instituttadministrasjonene videreføres, men de må utvikles i retning av samarbeid og arbeidsdeling

Avklaring av organisasjonsmodell pr administrativt område Fellesstyret har bedt om en avklaring for hvert administrativt område Organisasjonsmodell : Enhetlig organisering: Administrativ medarbeider ansatt i en fellesadministrativ avdeling, men kan ha sin daglige arbeidsplass på et institutt/senter Todelt organisering: Sentral stab oppgaver for sentralt og fakultetsnivå, mens instituttene organiserer egne administrative staber NB Mobilitet og attraktive arbeidsplasser skal vektlegges.

ADM 12 3

US Rektor VETBIOMILJØTEKSAMVIT SHF SKP Administrasjons direktør POASA FAKA SEVUBIBL Økonomi- og eiendomsdirektør ØKTA ITFR Prorektor

Administrasjon av sentrale utvalg og sentrale tilsettinger Administrasjonen skal være saksforberedende organ for de utvalg som er nevnt i styringsreglementet Administrasjonen skal ivareta saksgangen av saker til de ulike utvalg/styrer Det er forventet effektivitetsgevinster Dekanens behov for administrativ støtte Liten stab Saksbehandlingsstøtte hentes fra universitetsnivå eller instituttnivå

Koordineringsstab Stab organisert under administrasjonsdirektør som kan bistå rektorat, dekanene og direktørene Støtte ledelsen i koordinering av saker til universitetsstyret og utvalgsarbeid Støtter ledelsen i koordinering av saker til fakultetsstyrene Administrativ støtte til ledelsen i saker til og fra instituttstyrene Klagenemnd Tilrettelegging

Enhetlig organisering IT avdelingen (IT) Teknisk avdeling (TA) Felles ressurssenter (FR) Studentrekruttering og markedsføring (STUDREK) Bibliotek SEVU

Todelt organisering Forskningsområdet (FA) Studieområdet (SA) Økonomiområdet (ØK) Personal og organisasjonsområdet inkl HMS (POA) Kommunikasjonsområdet (KA)

Saker til FS april om administrasjon: Forslag til endelig plassering av områdene Lønn, innkjøp, studentrekruttering, arkiv Forslag om ansvarsplassering av internkontroll, sikkerhet og beredskap Forslag til stillingsbeskrivelse for direktørene og de administrative lederstillingene (beskrivelse av ansvar og rolle, hovedoppgaver og kompetansekrav) Pågående arbeid, kommer jevnlig inn innspill til vurderingen, innspill fra gruppearbeidet i dag er viktig Korte frister, men saken skal ha førsteutkast klart neste uke..

Gruppearbeid Dekanene og fakultetsstyrene skal ha administrative tjenester. Hvordan kan dette best ivaretas? Hvordan kan instituttene samarbeide for å få robuste administrasjoner for instituttene i fellesskap? Hvordan samarbeide for å ivareta mobilitetsbehov og redusere sårbarhet? Hvordan samarbeide om utvikling av administrasjonene, utarbeide en samlet bemanningsplan og kompetanseutvikling. Hva bør gjøres for å utvikle en organisasjon som jobber på tvers av faglige og administrative grenser?