Strategi for universitetets IT-virksomhet
Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring, organisering IHR – Internt handlingsrom USIT 2.0, Lokal-sentral-prosjektet –Visjon, mål, strategisk retning –Felles plattform for IT-organisasjonen –
Strategidokumentet Visjon og strategisk retning –IT utvikler og endrer universitetet –IT gir universitetet nye evner og muligheter –IT tar medansvar Ledestjerner –Verdier vi ønsker å bli forbundet med –Prinsipper som ligger til grunn for våre valg De ‘fem universitetene’
Både operativ og strategisk
Ledestjerner Brukeren i sentrum Kvalitet Fellesskap Sammenheng Forkant Brukernes ferdigheter og kompetanse Åpenhet og delingskultur Beskytte brukere, data, tjenester og ressurser Forenkling og effektivisering Bærekraftig miljø
Arbeid høsten 2011 USIT –USITs ledermøte 24. august, allmøte 1. september –Seksjonsledelsene, grupper og seksjoner Lokal IT –IT-ledernettverket –SAMIT, Lokal-sentral, Fellesmøte 22. september
IT-direktørens ansvar og oppgaver Fagdirektør med to funksjoner: –Faglig leder for IT på universitetet –Daglig leder for USIT Grunnlag for utforming og delegering av ansvar og oppgaver: –Linjeledelse –Stabsfunksjoner
Faglig leder av IT Strategisk og operativ ledelse av IT-virksomheten Rådgiving, veiledning, saksbehandling etc Faglig ansvar for IT-organisasjonen Tjenesteleveranser og tjenesteutvikling Lov- og regelverk Sikkerhet Sammenheng Brukernes ferdigheter og kompetanse Gode brukeropplevelser Standardisert, effektiv drift Kosteffektive IT-løsninger Nasjonale oppgaver