Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tallord.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Ole Petter Sørensen Trainor as
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Grunnleggende matematikk
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
1 JFRYE2005 1: Vanlige 2: Kurvelinjære 3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler.
3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Thon Hotel Backlund, Levanger
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 PEDAGOGISK BRUK AV DIGITALT VERKTØY I UNDERVISNINGEN.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Mål for sentraltendens:
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap SOS3003: Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap (8. forelesning) ►Transformasjoner ►Interaksjonsledd ►Kategoriske variabler ►Mer om logistisk fortolkning JFRYE2005

3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler 1: Vanlige 2: Kurvelinjære 3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler JFRYE2005

Y = b0 + b1x1 + b2x2 + b3x3 + b4x4 + b5x5 Y = b0 + b1(alder) + b2(kjønn) + b3(region) + b4(ledelse) + b5(utdanning) Y = b0 + b10x10 + b20x20 + b30x30 + b40x40 + b50x50 Samspill: b60x60 (x60 = x40 * x52) b11x11 + b12x12 (X12 = X112) b31x31 + b32x32 + b33x33 + b34x34 b51x51 + b52x52 Skala fra 1- 100 i utgangs-punktet, ingen endringer Omkode til 0 og 1 Y = b0 + b11x11 + b12x12 + b20x20 + b31x31 + b32x32 + b33x33 + b34x34 + b40x40 + b51x51 + b52x52 + b60x60

JFRYE2005

Transformasjoner er ikke magi… …men et matematisk hjelpemiddel til å beskrive virkeligheten bedre… JFRYE2005

Studentdatasettet (høstsemesteret 2005) Eksempel som følger… Studentdatasettet (høstsemesteret 2005) Effekten av alder på to nye variabler (kunstig laget av foreleser…) ’Evne1’ ’Evne2’ For enkelhets skyld: bivariate regresjoner JFRYE2005

JFRYE2005

Utgangspunktet: Linjære sammenhenger Y øker like mye for hver økning i X Dvs.: Effekten av ett trinns økning på X-skalaen er den samme uavhengig av hvor man befinner seg på X-skalaen i utgangspunktet. For eksempel: Effekten på ’evne1’ av å bli et år eldre er den samme for en 20-åring som for en 40-åring. Dette kan tegnes grafisk… JFRYE2005

JFRYE2005

JFRYE2005

21: y = 8,758 + 21 * 0,905 = 27,763 effekten av et ekstra år: 0,905 Hvis alder… 20: y = 8,758 + 20 * 0,905 = 26,858 21: y = 8,758 + 21 * 0,905 = 27,763 effekten av et ekstra år: 0,905 22: y = 8,758 + 20 * 0,905 = 28,668 effekten av et ekstra år: 0,905 23: y = 8,758 + 20 * 0,905 = 29,573 effekten av et ekstra år: 0,905 24: y = 8,758 + 20 * 0,905 = 30,478 effekten av et ekstra år: 0,905 …og slik fortsetter det… JFRYE2005

Men hvordan er sammenhengen mellom evne2 og alder? JFRYE2005

JFRYE2005

HVIS VI FORUTSETTER LINARITET JFRYE2005

21: y = - 2638 + 21 * 112 = -286 effekten av et ekstra år: 112 Hvis alder… 20: y = - 2638 + 20 * 112 = -398 21: y = - 2638 + 21 * 112 = -286 effekten av et ekstra år: 112 22: y = - 2638 + 20 * 112 = -174 effekten av et ekstra år: 112 23: y = - 2638 + 20 * 112 = -62 effekten av et ekstra år: 112 24: y = - 2638 + 20 * 112 = 50 effekten av et ekstra år: 112 …og slik fortsetter det… JFRYE2005

JFRYE2005

HVIS VI FORUTSETTER KURVILINARITET JFRYE2005

y = 862 + 441 * 1,6 = 1568 effekten av et ekstra år: 66 Hvis alder… 20: y = 862 + 202 * 1,6 y = 862 + 400 * 1,6 = 1502 21: y = 862 + 212 * 1,6 y = 862 + 441 * 1,6 = 1568 effekten av et ekstra år: 66 22: y = 862 + 222 * 1,6 y = 862 + 484 * 1,6 = 1636 effekten av et ekstra år: 68 40: y = 862 + 402 * 1,6 y = 862 + 1600 * 1,6 = 3422 41: y = 862 + 412* 1,6 y = 862 + 1681 * 1,6 = 3552 effekten av et ekstra år: 130 …og slik fortsetter det… JFRYE2005

JFRYE2005

Man kan bruke forskjellige spesifikasjoner Disse bestemmer formen på relasjonen – mens styrken på denne formen beregnes matematisk x x + xa x + xa + xb logaritmer NB: Fortegnene beregnes av SPSS JFRYE2005

y = a + b1x1 JFRYE2005

y = a - b1x1 JFRYE2005

y = a + b1x1 + b2x22 JFRYE2005

y = a + b1x1 - b2x2 JFRYE2005

y = a - b1x1 + b2x22 JFRYE2005

y = a - b1x1 - b2x2 JFRYE2005

y = 10 + ln(x) JFRYE2005