15.07.20141 ” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Forbundenes Medlemskort
Materialenes mekaniske egenskaper
Medlemsseminar 11. februar Nettregulering 2010 Endringene i distribusjonsnettet sett fra små og mellomstore energiverk. Hva bør gjøres.
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Utdanningssamarbeid med (nord-)russiske læresteder Erfaringer fra Universitetet i Tromsø Astrid Brokke – Avdeling for utdanning.
ESMA retningslinjer egnethetstest
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
NORTURAS UTFORDRINGER I DAGENS MARKED TEIG MADSEN 9. FEBRUAR 2011
Implementering av det ”nye” biblioteksystemet ved et fag- og forskningsbibliotek En presentasjon på FBFs OU-seminar mai i Trondheim Stein Høydalsvik,
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Stein Erik Halck Veileder
Hvordan gjør vi anskaffelser til UiT?
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
CRM 2.0 – it’s the relationship, stupid! Energi Norge 22. september.
Lønnsomhetsoversikt i havfiskeflåten Solstrandseminaret, 15
Det Blomst- rende Norge 2009 I år: For 7gang 20 deltakende byer Samarbeidspartner: • NORSK SENTRUMSFORUM.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Innføring av nye kostnadskrevende metoder i helsetjenesten
MeSH på norsk – et spennende samarbeidsprosjekt
Nye forvaltningsoppgaver innen landbrukssektoren Mosjøen 2. Februar 2011 Helge Moldjord.
Professor Magne Supphellen NHH og Hauge School of Management
GSS Åre Risk Event 2013 Trond Olav Skevik og Ståle A. Nygård HiNT/GSS.
Velkommen til international Masterclass 2014
Skanning – del I 4/4/2017.
Arbeid/tiltak for å redusere Sykefraværet i Ringerike kommune
- Verdsettende ledelse
Frisklivssentraler Sulitjelma Geir Lærum, rådgiver
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Omsorgskonferansen 30. September og 1. oktober 2013 Erfaringer fra tilsyn i omsorgssektoren i Sør-Trøndelag Seniorrådgiver.
Informasjon om «Ungdomstjeneste”
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
«Forbedringsprosess(en)»
Acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT
Veien tilbake til hverdagslivet
Eva Denison, Forsker Kommunale forebyggende helsetjenester – virker de? Seksjon for forebyggende, helsefremmende og organisatoriske tiltak.
Harald Romstad ØSIR Velkommen til bedriftsøkonomiske fag ved Høgskolen i Hedmark (HH) avdeling for Økonomi,
Pasientsentert tuberkulosebrosjyre
Slik sikrer Posten systematisk mangfoldsarbeid Kurs Likestillings- og diskrimineringsombudet Tromsø 12 oktober Roger Hauklien Seniorrådgiver Posten Norge.
Slik jobber Posten med likeverdig arbeidsmiljø
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Statkraft 16. april, 2010 Du kan lytte til koden.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Iterate 21. mai, 2010.
Frontfagsmodellen og næringsutvikling i M&R
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Pensjonsforum 12.november 2007
PUS forum 30. november 2010 Trondheim
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Tariffoppgjøret brudd i forhandlingene - mekling - anbefalt forslag - uravstemning - konflikt - nytt anbefalt forslag
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
11/21/20141 Et “Lys i husan” tiltak i Kiberg og Vardø Tiltak for å øke fiske og tilvirkning i Kiberg og Vardø.
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Præhospital klinikk Følges procedurerne for information fra ambulancetjeneste til akutmodtagelse? Jon E Steen-Hansen Klinikkoverlæge.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Gode venner som hjelper andre
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI

Brukerorientert markedsfilosofi: Consumptions: fra å motta til å delta Creations: brukergenerert innhold Connections: deling av innhold Control: brukermakt

Å skape verdi, såkalt produktledelse, Å kommunisere verdi, såkalt merkevareledelse Å levere verdi, såkalt salgsledelse

Men selv om utgangspunktet er teknisk… Den største endringskraften drevet fram av det sosiale aspektet ved nettet: Den endrer måten innhold skapes på, Den endrer måten innhold konsumeres på Den endrer distribusjonsformene Kilde: The Brand Bubble, Welcome to Consumerland

Særtrekk: brukere i sosiale medier 4.5 millioner norske profiler Klart skille: Såkalt ”Facebook-brukeren”: Sosialisering og underholdning Twitter/linkedIn-brukeren: nettverksbygging, informasjonssøking og deling Kilde: Anders Husa (2010) Master Thesis: Norske brukeres holdning til interaksjon med bedrifter i sosiale medier

7

8

9 Strategisk forankring Hvilke oppgaver skal sosiale medier løse ? Hvem man ønsker å nå ? Hva skal være målet med tilstedeværel sen ?

Mange fallgruber.. Å leke med initiativ i sosiale medier som står i strid med merkevarens identitet kan være svært risikofylt (Sørdal 2009)

”Det er ikke nødvendigvis er antallet venner eller forbindelser man har i sosiale medier som har betydning for graden av innflytelse, men snarere personens egenskaper og ”kvaliteten” på forbindelsene som avgjør hvorvidt man faktisk har en reell innflytelse eller ikke, Professor Michael Kearns ved University of Pennsylvania, USA

Viktig mht deltagelse: Strategisk forankring Merkevarens identitet Tydelige mål Kjenn målgruppene

Tusen takk for meg! Cecilie Staude, høyskolelektor Institutt for markedsføring Handelshøyskolen BI Mob: Mail: Homepage: Blogg: Twitter: Linkedin: